با اینكه در دوره اول جشنواره پرده‌خوانی و نقالی غدیر هستیم، اما استقبال مردم از اجرای نقالان علوی امیدواركننده بود و بنده چنین پیش‌بینی قبل از جشنواره نداشتم.

به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ داوود فتحعلی‌بیگی، هنرمند برجسته و پیش‌كسوت تئاتر، در رابطه با نخستین جشنواره پرده خوانی و نقالی غدیر گفت: شاید در ابتدای برگزاری این جشنواره فكر می‌كردم پرده‌خوانی دیگر نتواند جمعی را دور خود جمع كند و در زمان حال به دلیل وجود سرگرمی‌های فراوان از فضای مجازی گرفته تا انواع و اقسام رسانه‌های تصویری و شنیداری احساس می‌شود برخی آیین‌های سنتی دیگر به چشم نمی‌آید، اما با برگزاری این جشنواره در چند روز اخیر شاهد بودیم كه خوشبختانه این هنر اصیل و مردمی همچنان جایگاه خودش را در میان مردم دارد و باعث خوشحالی و امیدواری بیشتر به آینده است.
 
وی تصریح كرد: البته نباید از به‌روزرسانی خودمان هم غافل شویم و طبیعتا متن‌ها و قصه‌ها نیز متناسب با روز اصلاح شوند و باید متناسب با دانش و فرهنگ امروز و توجه به مبانی اعتقادیمان اصلاحاتی صورت گیرد.
 
رئیس كانون نمایش‌های آیینی و سنتی در رابطه با استقبال خوب مردم از اجرای نقالان علوی اظهار داشت: در حد اینكه بخواهیم مانند یك نمایش خیابانی جمعیت را جمع كنیم خیلی خوب بود، اما نباید فراموش كنیم برای مردمی‌تر شدن این اقدام باید نقطه‌یابی بیشتری داشته باشیم و در مكان‌های مختلفی نقالان به اجرای برنامه بپردازند.
 
فتحعلی‌بیگی افزود: شنیدم كه در دوره نخست این جشنواره نگاه مردمی خوبی وجود دارد و در حد دوره اول دبیرخانه جشنواره اجرا در مساجد را پیش‌بینی كرده است كه اتفاق خوبی است، اما كافی نیست.
 
این پژوهشگر و مدرس هنرهای آیینی سنتی با تاكید بر توجه بیشتر به هنر پرده‌خوانی و نقالی اظهار داشت: به اعتقاد من هم هنرمندان  و هم رسانه و مهم تر از همه یعنی مدیران باید تلاش كنند كه جریان نقالی و پرده‌خوانی ما تبدیل به هنری موزه‌ای نشود و همواره زنده و پویا باشد.
 
وی در پایان اظهار داشت: هنر پرده‌خوانی و نقالی همچنان در میان مردم علاقه‌مندان بسیاری دارد و افرادی هم كه در این عرصه كار می‌كنند شگردهایی را بلد هستند كه می‌توانند تماشاگران را پایبند كنند و آن‌ها را برای نمایش خود نگه دارند.
 
گفتنی است نخستین جشنواره‌ سراسری پرده‌خوانی و نقالی «غدیر» (نقالان علوی) به همت مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری و حمایت موسسه فرهنگی تسنیم نور و نیز با دبیری كوروش زارعی، هم‌زمان با هفته‌ امامت و ولایت (از عید سعید قربان تا عید غدیر خم) از 22 تا 29 شهریورماه 95 در تهران برگزار می‌‌شود.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار