بلای بزرگی به نام اختلاف آماری

اختلاف در آمار مراکز آماری بلایی بزرگ است و این مساله موجب بی‌اعتمادی در مردم می شود.

بلای بزرگی به نام اختلاف آماریبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان این روزها اختلاف آماری که بین مرکز آمار و بانک مرکزی درخصوص اعلام شاخص های کلان اقتصادی از جمله تورم، رشد اقتصادی، بیکاری و اشتغال بوجود آمده به مساله جدی کشور تبدیل شده این درحالی است که اعلام چند مرجعی آمار در کشور موجب شده تا موازی کاری دستگاه‌ها و نبود شفافیت در آمار  از مشکلات کیفی آماردهی در کشور برشمرده شود.

لازم به ذکر است رهبر معظم انقلاب اسلامی اختلاف در آمار مراکز آماری را بلایی بزرگ خواندند و افزودند: گاهی مراکز مختلف در خصوص نرخ بیکاری یا نرخ تورم و رشد اقتصادی، آمارهای متفاوتی بیان می‌کنند که این مساله موجب ایجاد بی‌اعتمادی در مردم شده و باید سعی شود که مساله این دوگانی درکشور حل شود.

گفتنی است از مدت ها قبل بین بانک مرکزی و رییس مرکز آمار  بر سر مرجعیت اعلام آمارهای رسمی کشور اختلاف وجود داشت که همین امر سبب شد تا شاخص های کلان اقتصادی متفاوت اعلام شود، این درحالی است پایه اصلی در تصمیم گیری کارآمد برای کشور ارائه آمار صحیح است.

آمار ضرورتی اصلی برای نیازهای کشور است

صفورا عباسی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: آمار ضرورتی قطعی و اصلی برای برنامه ریزی درخصوص منابع و نیازهای متنوع و گسترده کشور است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت دقت و صحت آمارها و ضربه سنگینی که آمار غلط به کشور می زند، اظهار کرد: اجرای طرح های آماری بایدبه وسیله ابزار دقیق و مناسب انجام شود این درحالیست که بی طرفی در آمارها نیز می تواند در صحت و سقم اعداد  وارقام تاثیرگذار باشد.

معاون دفترجمعیت، نیروی کار و سرشماری مرکز آمار ایران درخصوص سندچشم انداز 20 ساله و سیاست های کلان کشور که یکی از وظایف مهم مرکز آمار به شمار می آید،گفت: این مرکز سالیان متوالی است که آمارهای کلان را برای برنامه ریزی ها و بررسی عملکرد دولت و تحقق اهداف در اختیار برنامه ریزان کشور می دهد.


آمار باید بی طرفانه باشد

افسانه یزدانی مدیرکل دفتر روش شناسی آماری و طرح های نمونه گیری مرکز آماردر گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در ادامه با تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص طرح سرشماری عمومی گفت: ازچند سال پیش، مرکز آمار این طرح را شروع و درطی این دوسال مشکلات و خطاهای موجود را مرتفع ساخته است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت دقت و صحت آمارها و ضربه سنگینی که آمار غلط به کشور می زند، عنوان کرد: اگر مرجع آمار مشخص باشد می توان نتیجه مثبتی را دراین امر مشاهده کرد چرا که به آمارگیر آموزش هایی داده می شود تا بتواند اطلاعات درست و دقیقی را به عموم ارائه دهد.

یزدانی درادامه تصریح کرد: مردم باید اطلاعات درست و دقیقی را در پرسشنامه ها به مرکز آمار ارائه دهند چرا که درغیر اینصورت اطلاعات مرکز بصورت کامل تکمیل نمی شود.

 مدیرکل دفتر روش شناسی آماری و طرح های نمونه گیری مرکز آمار درادامه تصریح کرد: مرکز آماری موظف است بدون هیچگونه تفضیلی، آمار را ارائه دهد چرا که ممکن است برداشت های مختلفی از آن ایجاد شود.

به گفته وی، مرکز آمار  درایران و درسطح بین المللی بی طرفانه با این مساله برخورد می کند.

یزدانی درادامه عنوان کرد: باتوجه به شعار اقتصاد مقاومتی، مرکز آمار سعی کرده که در سرشماری تا حد امکان از هزینه ها به نحو بهینه استفاده کند به عبارتی همکاری مردم در سرشماری و استفاده از ابزار تبلت که می تواند در هزینه ها کمک رسان باشد از این اولویت ها به حساب می آید.

یزدانی درخصوص سندچشم انداز 20 ساله و سیاست های کلان کشور که یکی از وظایف مهم مرکز آمار به شمار می آید، افزود: درسال جاری، بعد از سرشماری آماده تهیه برنامه برای سرشماری 5سال آینده خواهیم بود.

دست کاری در آمار خیانتی بزرگ است

چهانبخش محبی نیا نایب رییس اول کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در گفتگو با در گفتگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص اظهار داشت: دستکاری در آمار و تعمد در خلاف واقع نشان دادن آن نوعی دزدی و خیانتی بزرگ به نظام و مردم است که آثار و پیامد های آن بطور مستقیم منافع نظام و کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی در پاسخ به اینکه در کمیسیون برنامه و بودجه  چقدر به تحقق این امر توجه شده است، گفت: کمیسیون برنامه و بودجه به این که چقدر اطلاعات صحیح هستند و یا اینکه تعمدا در آن خللی ایجاد شده است، ورود نکرده است اما نهاد هایی نظیر مرکز آمار باید به این امر توجه ویژه داشته باشد؛ همچنین همیشه آمار هرآنچه هست و بدون هیچگونه کم کاست منتشر شود.

نماینده مردم آذربایجان شرقی، میاندوآب و شاهینشهر در خصوص اینکه چه تعداد اطلاعات و آمار ناصحیح منتشر شده است، گفت: تا کنون بررسی دقیقی مبنی بر اینکه چه تعداد آمار غلط وجود دارد، انجام نشده است اما اگر این اتفاق نیز رخ داده باشد، به منزله خیانتی بزرگ بوده که آثار تخریبی گسترده ای دارد.







انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۲۹ شهريور ۱۳۹۵
بهترین مرجع آمار ثبت واحوال است
آخرین اخبار