مجموعه‌اي ارزشمندی شامل يک‌ هزار نسخه خطي و چاپ سنگي نفيس در حوزه شعر و ادب فارسي در گنجينة کتب خطي کتابخانه مرکزي آستان قدس رضوي نگهداري مي‌شود.

نمایش کتاب های خطي و چاپ سنگي شعر و ادب فارسيبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رئيس اداره مخطوطات این سازمان گفت: «مجموعه‌اي منحصر به فرد شامل يک‌هزار نسخه خطي و چاپ سنگي نفيس در موضوع شعر و ادب فارسي در گنجينه کتب خطي آستان قدس رضوي نگهداري مي‌شود که برخي بسيار کهن بوده و قدمت زيادي دارد و برخي ديگر به دليل هنرهاي منحصر به فردي همچون خط، نقاشي و تذهيب به دست هنرمنداني ممتاز و يا تزيينات هنري به کار رفته در آن‌ها از ارزش و نفاست بسيار بالايي برخوردار است».

سيد محمدرضا فاضل هاشمي گفت: نسخة نفيسي از «مثنوي معنوي» بين سال‌هاي 1280 تا 1282 قمري کتابت شده و امتياز آن، تذهيب فوق‌العاده پُرکار و ظريف مربوط به دورة قاجاريه است که در ابتداي دفاتر شش‌گانه ديده مي‌شود .

وی افزود: «خطّ اين نسخه نستعليق خوش است در 25 سطر و تذهيب و نقاشي هنرمند معاصر «عيسي آلفته» که در 604 صفحه با طرح‌ها و نقش‌هاي مختلف از گل‌هاي بنفشه و نرگس و زنبق و سنبل و گل محمدي حاشية آن را زينت داده است، بيش از پيش بر ارزش اين نسخه افزوده است».

وي با بيان اينکه از «اميرخسرو دهلوي» نسخه‌اي بسيار نفيس در گنجينه موجود است که به لحاظ قدمت و تذهيب دورة تيموري مکتب هرات، داراي اهميت فراوان است، افزود: «دو صفحة اول آن، تمام‌تذهيب است، بين سطور طلااندازي شده و داراي پنج کتيبه به زمينة لاجورد با گل‌هاي زرّين است که به خط کوفي به سفيداب نوشته شده است».

رئيس اداره مخطوطات سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، اظهار داشت: «از خمسه نظامي مجموعه نسخ ارزشمندي موجود است که يکي از قديمي‌ترين آن‌ها متعلق به قرن هشتم است و داراي پنج سرلوح مرصّع مذهّب است».

فاضل هاشمي با بيان اينکه نسخه‌هاي خطي متعددي از بزرگان شعر فارسي همچون حافظ، سعدي و فردوسي در اين گنجينه موجود است، تصريح کرد:«نسخه‌اي از کلیات سعدي در اين گنجينه موجود است که در قرن هشتم و هفتاد سال پس از مرگ شاعر به خط «محمد عقاقيري» شاگرد سعدي کتابت شده است و نيز نسخة ارزشمندي از کليات سعدي که به خط «ميرزا کوچک اصفهاني» در سال 1217 قمري کتابت شده، يازده سرلوح دارد و داراي جلد ضربي ترنج و سرترنج‌دار معرّق است».

وي خاطرنشان کرد: «تعداد زيادي نسخه از ديوان حافظ به خط خوشنويسان مشهور دوره صفوي و قاجار همچون «درويش عبدالمجيد طالقاني »، «محمدعلي شکسته‌نگار شيرازي»، ديگر هنرمندان برجسته کتابت شده و نسخه‌هاي ارزشمند متعددي از شاهنامه فردوسي موجود است که بيشتر آن‌ها مصوّر بوده و داستان‌هاي شاهنامه به شيوه هنرمندانه‌اي در آن‌ها به تصوير کشيده شده است».

انتهای پیام// آ.ج


برچسب ها: کتاب ها ، چاپ سنگی ، شعر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.