دبیر جشنواره فیلم مقاومت گفت: امسال جایزه عماد مغنیه به فیلم‌هایی با موضوع مدافعان حرم و نماد مقاومت به مردم یمن تقدیم می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  دومین نشست خبری چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت صبح امروز در مجتمع فرهنگی هنری اسوه برگزار شد.  
 
سردار جواد جباری مدیر عامل بنیاد روایت و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره بین المللی فیلم مقاومت با اشاره به رسالت و تاثیر رسانه‌ها در بازتاب این جشنواره گفت: بنای اصلی جشنواره بر رشادت، پایمردی، مقاومت و مبارزه رزمندگان است و اگر از جمهوری اسلامی بعنوان منطقه امن نامبرده می‌شود این اتفاق نشات گرفته از پایمردی و فداکاری رزمندگانی بود که کنار امام (ره) ایستادند و مبارزه کردند.

وی با اشاره به فرازهایی از سخنان امام خمینی (ره) اظهار داشت: امام راحل فرمودند ما انقلابمان را در شرایط جنگ به جهان صادر کردیم، ما به این نتیجه رسیدیم که باید روی پای خودمان بایستیم. ما نشان دادیم که علیه تمام قدرت‌ها سالیان سال میتوانیم ادامه دهیم. جنگ ما فتح افغانستان، پاکستان و... را در پی خواهد داشت. ما چهره پر از تزویر قدرت‌ها را به جهان نشان می‌دهیم.
 
محمد خزاعی دبیر جشنواره فیلم مقاومت پس از خیرمقدم و تبریک آغاز هفته دفاع مقدس بیان کرد: دفاع مقدس بحث 8 سال نیست، شاید جنگ به شکل فیزیکی تمام شده باشد اما مبارزه ادامه یافته است. 

وی عنوان کرد: تغییر و تحولات منطقه و حس نیاز به همکاری با فیلمسازان و کشورهای همسو موجب ادامه این حرکت خواهد شد. جشنواره بهانه‌ای برای تجمیع و همکاری کشورهایی است که به تولید آثار مقاومت می‌پردازند.

خزاعی اظهار داشت: اینگونه فیلم‌ها با مضامین انقلاب هیچگاه در جشنواره‌های پرزرق و برق دنیا راه پیدا نمی‌کنند. شاید جلوی اکران آنها را نگیرند اما اجازه ظهور و بروز و دیده شدن به آنها داده نمی‌شود. امیدوارم افقی ایجاد شود که همه فیلمسازان حوزه مقاومت بتوانند آثار خود را به نمایش جهانی بگذارند.

دبیر چهاردهمین جشنواره مقاومت بیان کرد: امسال برای جشنواره مقاومت، دوره متفاوت و خاصی رقم می‌خورد. 2900 اثر به دبیر خانه رسیده که بالغ بر 1700 اثر در بخش بین المللی بوده است. 294 اثر نمایش داده می‌شود که از این میان 61 اثر خارجی و بقیه داخلی هستند. 

وی با ارائه آمار و ارقام آثار جشنواره گفت: جلوه گاه نور به پدران و مادران شهدا مربوط می‌شود. این عزیزان گنجینه خاطراتی هستند که با مرگ آنها ناگفته می‌ماند. 200 اثر در این بخش رسیده است. همچنین بخش جدید قلم طلایی داشته‌ایم. در بخش بین الملل 32 کشور حضور دارند و میزبان 74 نفر مهمان خارجی از 20 کشور هستیم. بیش از 30 فیلمساز خارجی برای حضور در کلاس‌های آموزشی به ایران سفر خواهند کرد.

خزاعی اظهار داشت: در این دوره 11 فیلم با موضوع ضد صهیونیستی، 4  فیلم با موضوع پشت پرده عربستان سعودی، 19 اثر با محوریت فلسطین، 10 اثر داعش و جنایت‌های آمریکا، 6 فیلم  اسلام هراسی و ایران هراسی، 2 فیلم چهره‌های مقاومت را خواهیم داشت. همچنین فیلم جدید نجدت اسماعیل انزور کارگردان «سلطان شن» در خصوص گروه داعش و نیز فیلم جدید مایکل مور را نمایش خواهیم داد و فیلمی با محوریت افشاگری‌های اسنودن برای خبرنگاران نمایش می‎دهیم.
 
وی در خصوص جزئیات افتتاحیه و اختتامیه جشنواره گفت: دوم مهرماه افتتاحیه در تالار اندیشه و نهم مهرماه اختتامیه را در برج میلاد خواهیم داشت. عزت الله ضرغامی، سعید جلیلی، رحیم پورازغدی،حجت الاسلام پناهیان و.... هر روز سخنرانی در پردیس ملت خواهند داشت.
 
خزاعی ضمن اشاره به نکوداشت زنده یادان فرید کشن فلاح، فرج الله سلحشور و سردار شهید همدانی گفت: کارگاه تجربه خواهیم داشت که با حضور ابراهیم حاتمی کیا، پرویز پرستویی، مریلا زارعی، مسعود ده نمکی و احمدرضا درویش برگزار می‌شود و چند کارگاه آموزشی نیز برگزار خواهیم کرد.
 
وی اظهار داشت: همچنین به بهترین مجموعه تلویزیونی جایزه اعطا می‌شود و برای مرحوم سلحشور تندیسی تدارک دیدیم که در حال آماده شدن برای نصب در محل جشنواره است. امسال جایزه عماد مغنیه به فیلم‌هایی با موضوع مدافعان حرم و نماد مقاومت به مردم یمن تقدیم می‌شود.
 
وی با اشاره به هیات داوران جشنواره مقاومت گفت: 98 داور داخلی و خارجی خواهیم داشت. ضمن اینکه تعدادی از خانواده‌های شهدا به داوری برخی آثار می‌پردازند و نیز داوری بهترین فیلم از نظر تماشاگران را خواهیم داشت که نظر مردم در صندوق‌های رای جمع آوری و بررسی خواهد شد.
 
خزاعی با اشاره به سونامی گرایش به اسلام در جهان گفت: حکومت عربستان سعودی و آمریکا با تمام قوا و با هر روشی می‌خواهند علیه ایران موجب هراس راه بیندازند و با نمایش و سناریو هایشان می‌خواهند به اهدافشان برسند.

در این مراسم که با حضور سردار جواد جباری مدیرعامل بنیاد روایت و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره مقاومت، معصومه اسدی همسر شهید سردار مهدی طباطبایی مهر، شهید مدافع حرم  برگزار شد از پوسترهای بخش‌های اصلی، جلوه گاه نور، بزرگداشت‌ها، نکوداشت‌ها، عماد مغنیه، بخش بین‌الملل و... جشنواره رونمایی شد.

سردار جواد جباری عضو شورای سیاست گذاری جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت و محمد خزاعی دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت با اهدای لوحی از همسر شهید سیدحمید طباطبایی مهر از شهدای مدافع حرم تقدیر کردند.

اسدی همسر شهید مدافع حرم:

زنده نگه داشتن اسلام بستگی به ایثارگری و فداکاری شهدا دارد

همسر این شهید با تشکر از دست اندرکاران جشنواره فیلم مقاومت گفت: خوشحالم که این لیاقت را دارم که رونمایی از پوستر عزیزان آبرومند در حوزه دفاع مقدس و مقاومت نصیبم شد. زنده نگه داشتن اسلام بستگی به ایثارگری و فداکاری شهدا دارد و این مهم نیازمند شناخت و درک است.

در این نشست یزدان عشیری در آغاز ضمن قدرادانی از اصحاب رسانه به خاطر هم‌اندیشی و همراهی و کمک در تبیین و اطلاع رسانی اهداف و برنامه‌های این جشنواره استراتژیک گفت: جشنواره فیلم مقاومت به چند دلیل از سایر جشنواره متفاوت است و همین تفاوت و ویژگی‌ها باعث تاثیرگذاری و جریان سازی آن شده است.

وی ادامه داد: این جشنواره قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی انقلاب اسلامی‌است و خاستگاه آن دوران طلایی دفاع مقدس است و داشتن دیدگاه‌های استراتژیک نسبت به موضوعات ملی و بین‌المللی و انتخاب رویکرد و شعار تجلی گفتمان انقلاب اسلامی‌از جمله این ویژگی‌هاست.

به گفته وی، برخورداری جشنواره از رویکردهای پژوهشی و توجه به مطالعات تحلیلی و بنیانی، تنوع مضامین و تمرکز بر چالشی ترین موضوعات و مسائل منطقه و جهان، توجه و بهره گیری از ظرفیت‌های ادبی حوزه مقاومت و اقتباس ادبی در این زمینه و تقویت جریان فیلمنامه نویسی، ابعاد گسترده برگزاری در سطوح ملی و بین‌المللی، توجه به مقوله آموزش و بسترسازی برای نیروسازی و تربیت هنرمندان جوان، موضوع شناسی و نیازسنجی، توجه به دغدغه‌های رهبری، اقبال جامعه فکری و سینمایی غرب  به این رویداداز دیگر ویژگی‌های این حرکت فرهنگی است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار