نیویورک تایمز در مطلبی به بررسی جنگ نافرجام افغانستان و آینده آن در سایه سیاست های دولت آتی آمریکا پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: 8 سال پیش باراک اوباما وعده داد جنگ عراق را پایان دهد و تلاش خود را برای جنگ با طالبان در افغانستان دو برابر کند. 

اوباما پیش از ریاست جمهوری در یک سخنرانی انتخاباتی وعده داد: «به عنوان یک رئیس جمهور، جنگ با القاعده و طالبان اولویت اصلی من خواهد بود. این جنگی است که باید در آن پیروز شویم.» اوباما در ادامه گفت رسیدن به صلح پایدار وابسته به جنگ با طالبان و کمک به مردم افغان برای بهبود وضع آنان است.

اما در حال حاضر در آستانه پایان دوره ریاست جمهوری اوباما، اهداف رئیس جمهور آمریکا دور از دسترس باقی مانده و طولانی ترین جنگ آمریکا هنوز سرانجامی نیافته است.

با وجود این واقعیت تلخ، در جریان مبارزات انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هیچ گونه بحث اساسی درخصوص سیاست های دولت آتی در قبال افغانستان مطرح نشده است. هیچ کدام از نامزدهای انتخابات آمریکا دیدگاه خاصی درخصوص جنگ افغانستان ارائه نداده است.

جنگ افغانستان تاکنون هزینه های زیادی برای آمریکا داشته است؛ اما دولت افغانستان همچنان در برخورد با اشرار، ضعیف و ناکارآمد باقی مانده است و از رقابت های داخلی رنج می برد. تلفات نیروهای نظامی افغان به شدت بالاست و اقتصاد این کشور نیز به شدت بحران زده است. عناصر طالبان جان دوباره ای گرفته اند و دست به انجام حملات وحشیانه در قلب کابل می زنند.

با وجود میلیاردها دلار سرمایه گذاری بین المللی درخصوص طرح های ابتکاری مبارزه با مواد مخدر، تجارت تریاک همچنان به عنوان منبع درآمد اصلی و ستون اقتصاد تروریست های افغان باقی مانده است.

یک مقام ارشد کاخ سفید درخصوص جنگ افغانستان گفت: «بعید است نیروهای افغان در آینده نزدیک بتوانند طالبان را شکست دهند.» وی در ادامه گفت: «وضع افغانستان، بغرنج و بن بستی پرهزینه است.»

راهبرد فعلی دولت آمریکا نگه داشتن حدود 8400 نیروی آمریکایی در افغانستان است. علاوه بر این، سالانه چندین میلیارد دلار صرف اعطای یارانه به نیروهای امنیتی افغان می شود. هدف آمریکا متقاعد کردن طالبان برای نشستن پای میز مذاکره و در عین حال، جنگ با این گروه تروریستی در میدان نبرد بوده است؛ اما در حال حاضر، چنین هدفی دور از دسترس به نظر می رسد.

در ادامه این مطلب آمده است: ممکن است رئیس جمهور آینده آمریکا نیز راه اوباما را در افغانستان ادامه دهد؛ اما این اشتباهی بزرگ است. دولت بعدی باید جنگ افغانستان را از آغاز تاکنون بازنگری کند و به پرسش های اساسی در این خصوص پاسخ دهد. یکی از این پرسش ها این است: آیا لازم است آمریکا به جنگ با طالبان، که حملات خود را محدود به افغانستان نگه داشته است، ادامه دهد؟

در پایان این مطلب آمده است: هدف آمریکا از آغاز جنگ در افغانستان در سال 2001 میلادی جنگ با القاعده بود. اکنون القاعده تا حدودی شکست خورده و همچنین طالبان ثابت کرده گروه منعطف تری است. مالیات دهندگان آمریکایی و مردم افغانستان از تحمل سال ها جنگ و ناآرامی خسته شده اند. اوضاع وخیم افغانستان نیازمند اتخاذ سیاست های جدیدی است. دولت بعدی باید محتاط باشد و مسیری که اوباما پیموده است را ادامه ندهد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار