معاون سیاسی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی گفت: شهرت استاد شهریار نه تنها در ایران اسلامی بلکه در سراسر جهان زبانزد عام و خاص است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛سعید شبستری، در همایش بزرگداشت استاد شهریار در خانه تاریخی پروین با اشاره به شاهکارهای ادبی استاد شهریار گفت: استاد شهریار را می توان تنها شاعر چند زبانه ایران دانست که تک تک آثارش در زمینه‌های مختلف ادبی نشان از تبحر خاصش دارد، عشق و ارادت شهریار به ایران و آذربایجان همه دلیلی بر شخصیت جامع این بزرگ ادیب تاریخ معاصر است .

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی افزود: آذربایجان همیشه مملو از چهره ها و مفاخر ادبی بوده و دفن پیکر بیش از 400 شاعر در مقبره الشعرا نشان از نقش پیشرو و بالای آن در تولیدات ادبی و هنری کشور است .

شبستری ادامه داد: قدرشناسی از شأن و جایگاه استاد شهریار کمتر اقدامی است که امروز انتظار داریم از سوی متولیان فرهنگ استان همواره در شأن آن بزرگوار مورد توجه قرار گیرد، انتظار می رود؛ بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان که یکی از افتخارات دولت تدبیر و امید است، با تلاش‌های خود بتواند بیش از این گام‌های مؤثری در راستای فرهنگ آذربایجان و معرفی شخصیت علمی استاد شهریار بردارد .

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی با تأکید بر این‌که به هیچ عنوان هیچ گونه تغییری در روز ملی شعر و ادب ایران صورت نگرفته است، گفت: اطلاعیه شورای عالی انقلاب فرهنگی مؤید این مسأله بوده است .

همچنین دکتر اقبالی، استاد ادبیات دانشگاه تبریز در سخنانی اظهار داشت : تأثیر و تأثر اشعار استاد شهریار بایستی مورد پژوهش قرار گیرد، متأسفانه بیش از آنکه به شخصیت علمی ایشان پرداخته شود، بیشتر از جنبه احساسی به تبیین ابعاد شخصیتی استاد پرداخته شده است .

وی با بیان این‌که برخی از اشعار استاد شهریار الهام گرفته از آثار نظامی، حافظ، سعدی و دیگر شعرای برجسته ایران زمین است، گفت: اشعار استاد شهریار نه تنها هیچ گاه به سمت مبانی لائیکی نرفته است، بلکه مفاهیم مذهبی و دینی در سراسر آثار آن شاعر بلند آوازه ایران زمین موج می زند .

اقبالی با اشاره به این‌که شعرای مکتب آذربایجان از جمله خاقانی، نظامی و شهریار از قدرت تخیل بسیار بالایی برخوردار هستند، گفت: سبک شعری استاد شهریار نه مطلقا حافظ‌گونه و نه سعدی‌وار است، بلکه دارای یک نوع سبک شعری خاص و نجیب است که آثارش را از دیگر شعرای متأخر و معاصر جدا می کند .

مراسم بزرگداشت ستاره درخشان آسمان شعر و ادب ایران زمین، استاد شهریار، همه ساله در سالروز ارتحال آن استاد فقید که به نام روز ملی شعر و ادب فارسی نام گذاری شده، برگزار می شود .

آیین بزرگداشت این شاعر بزرگ ایران دیروز عصر در خانه پروین اعتصامی و با حضور جمعی از شهریارپژوهان و اصحاب فرهنگ و ادب برگزار شد .

در این آئین حسین کریمی مراغه ای از شاعران پرآوازه آذربایجان و تعدادی از شاعران و شهریار پژوهان، اشعاری در مدح استاد شهریار و سابقه تاریخی و ادبی تبریز سرودند و گروه موسیقی عاشقلار نیز برنامه اجرا کردند .

سیدمحمد حسین بهجت تبریزی در سال ١٢٨٥ هجری شمسی در روستای خشکناب متولد شد و در 27 شهریور 1367 چشم از جهان فرو بست .


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.