اقدامات متقابل ایران در برابر موانع ترانزیتی سایر کشورها

مدیرکل ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای گفت:بر اساس اصل رفتار متقابل با کشور هایی که قراردادهای ترانزیتی را نقض می کنند برخورد می کنیم.

اقدامات متقابل ایران در برابر موانع ترانزیتی سایر کشورها/مناسبات حمل و نقل جاده ای با 50 کشوربه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،طی سال های گذشته جمهوری اسلامی ایران در بحث ترانزیت کالا با بعضی از کشورهایی که با رویکردی متفاوت ازتوافق نامه های ترانزیتی و حمل و نقلی بین دو کشور عمل کردند برخورد لازم داشته اما همزمان با این اقدامات باید برای رقابت و تجارت بیشتر در بازارهای جهانی نیز تلاش کرد.

در این خصوص محمد عطرچیان مدیرکل ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای  با بیان اینکه در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران با 50 کشور مناسبات حمل و نقل جاده ای دارد گفت :هر کشوری بر اساس منافع خود در بحث ترانزیت عمل می کند که ایران هم طبق توافقات حمل و نقل که بر اساس مصوبات مجلس کشور های مورد معامله صورت گرفته ،اقدام می نماید.

وی افزود :در صورتی که کشوری عوارض جدیدی بر ناوگان حمل و نقل ما وضع کند ما هم به همان صورت اقدام می کنیم چرا که جریان حمل و نقل یک حرکت سیال و پویا است و کشورهای مختلف در رقابت برای به دست آوردن بازار های منطقه ای هستند.

عطرچیان درباره اقدامات چند سال اخیر ترکیه در خصوص سیستم حمل و نقل کشور ما اظهار داشت :روابط حمل و نقل جاده ای بین ایران و ترکیه با توجه به مناسبات و مراودات از سابقه تاریخی برخوردار است که این مراودات در حال حاضر یک تجارت 30 هزار میلیارد دلاری را در بر می گیرد و در طی سال های گذشته که ترکیه مسیری برای دسترسی به اروپا بود ،با توجه به مسائل و مشکلاتی که برای ناوگان و شرکتهای حمل و نقل ما در ترکیه به وجود آمد مسیر های موازی با این کشور را طراحی، مسیر یابی و برنامه ریزی کردیم که شامل مسیر های دریای سیاه ،کشورهای روسیه ،بلاروس و لهستان برای رسیدن به اروپا است.

وی اضافه کرد :برای استفاده از این مسیر ها که در دستور کار قرار گرفته توافقاتی هم انجام شده که به دنبال آن کریدور ترانزیتی به نام خلیج فارس _دریای سیاه با کمک کشور های ایران ،آذربایجان ،ارمنستان ؛گرجستان،بلغارستان و یونان برنامه ریزی شده است.

مدیر کل پایانه های مرزی و ترانزیت در خصوص اقدامات کشورایران در قبال رفتار های کشور ترکیه اضافه کرد :یکی از اهداف دولت ترکیه در چند سال گذشته این بود که بتواند از سوخت ارزان کشور ما برای کامیون ها ی خود سوء استفاده کند که با استفاده از این سوخت ارزان توان رقابت حمل و نقل را در منطقه از ما می گرفت اما در حال حاضر کامیون های ترکیه که به شکل دو جانبه بین ایران و ترکیه رفت و آمد می کنند با پرداخت مابه تفاوت سوخت می توانند از سوخت ایرانی استفاده کنند اما کامیون های ترانزیت ترکیه طبق توافقات صورت گرفته باید سوخت معینی داشته باشند که اندازه گیری شده و هنگام خروج از ایران بر آن نظارت می شود.

محمد عطرچیان در خصوص اقدام چند روز گذشته کشور ترکمنستان در بحث ترانزیتی گفت :دولت ترکمنستان اخیرا عوارضی بر کامیون های ترانزیتی که از مسیرایران به سمت قرقیزستان ،ازبکستان ،و تاجیکستان حرکت می کردند وضع کرده که این عوارض برای کامیون های دو جانبه بین دو کشور تردد می کنند نیست بلکه برای کامیون های ترانزیتی که از خاک ترکمنستان عبور می کنند وضع شده است.

وی افزود :کشور جمهوری اسلامی ایران به این اقدام ترکمنستان اعتراض کرده چراکه این امر فعالیت ها ی تجاری و بازرگانی را مختل می کند اما با توجه به اینکه عوارض بر کامیون های ایرانی وضع شده ما هم بر اساس اصل رفتار متقابل این عمل را بر روی کامیون های کشور ترکمنستان که به ایران ترانزیت و به سمت ترکیه حرکت می کردند اعمال کردیم.

وی در پایان اظهار داشت :با توجه به ارتباطات حمل و نقلی با کشورهای دیگر امیدواریم در رقابتی سالم بتوانیم رونق تجارت و داد و ستد ایجاد کنیم و به دنبال آن میزان مبادلات تجاری کشور را با کشورهای دیگر افزایش دهیم.

ضرورت آسیب شناسی برای رفع موانع ترانزیتی

حسن علوی نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص مشکلات فعالیت های ترانزیتی کشور با ترکیه و ترکمنستان گفت:باید با آسیب شناسی از علت اینگونه رویداد ها اطلاع کسب کرد اما کشور ترکیه با توجه به مسیر ارتباطی با اروپا و کسب درآمد از راه ترانزیت تمایل زیاد نسبت به رفت و برگشت کامیون ها از مسیر ایران را دارد.

وی اضافه کرد : در بعضی مواقع مسائلی باعث رفتار هایی از سمت دو کشور شده که می توان به عملکرد راننده ها در مرز ها ،حمل اجناس غیر قانونی و قاچاق اشاره کرد که در حمل و نقل ترانزیتی تاثیر بسزایی گذاشته است.

علوی در خصوص اینکه آیا باید تحقیق و تفحصی در مجلس برای این عملکرد صورت بگیرد یا خیر تصریح کرد : اگر این عملکرد ها از کشور های ترکیه و ترکمنستان نوعی فعالیت سیاسی باشد که به شکل اساسی باید مورد بررسی قرار بگیرد اما با توجه به تجربیات وزارت راه و شهرسازی و سازمان حمل و نقل جاده ای و تبادل اطلاعات با مجلس شورای اسلامی می توان پیش گیری وعمل متقابل را در اسرع وقت انجام داد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۴ ۳۱ شهريور ۱۳۹۵
30 هزار میلیارد دلار؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۳۰ شهريور ۱۳۹۵
همه مسیرهای یاد شده صعب العبور پر هزینه و ناکارامد است
مسیر دریای خزر و آذربایجان نسبتا بهتر و اقتصادی تر است در صورتی که به بازارهای روسیه دسترسی پیدا کنیم ولی خوب مسیر ترکیه بی بدیل است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۳۰ شهريور ۱۳۹۵
فعلا که ترکمنستان راننده هارو خیلی اذیت میکنه ولی وقتی ترکمنا میان ایران ازاد و راحتن خواهشا مسولین اقدامات وتصمیماتی برای جواب به این اذیت ها انجام بدن با تشکر
آخرین اخبار