توزیع متناسب دانش‌آموزان در رشته‌های تحصلیی براساس اهداف آموزش و پرورش، اولویت توانمند‌سازی معلمان غیردولتی و جزئیات اولویت متقاضیان شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش از مهم‌ترین رویدادهای آموزش و پرورش بود.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ از مهم ترین رویدادهای وزارت آموزش و پرورش در هفته گذشته توزیع متناسب دانش آموزان در رشته های تحصلیی براساس اهداف آموزش و پرورش، اولویت توانمند‌سازی معلمان غیر دولتی برای سال تحصیلی آینده، جزئیات اولویت متقاضیان شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش، ارائه فعالیت‌های مکمل تربیت بدنی برای دانش‌آموزان دارای اضافه وزن، افزایش تعداد واحد‌های درسی شاخه‌های مختلف تحصیلی مقطع متوسطه و جزییات شرایط ثبت نام کتاب های درسی تک‌جلدی است.
 
توزیع متناسب دانش آموزان در رشته های تحصلیی براساس اهداف آموزش وپرورش  

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه و رئیس ستاد پروژه مهر در خصوص ثبت‌نام دانش‌آموزان برای سال تحصیلی آینده گفت: تا روز 24 شهریور ماه 12 میلیون و 244 هزار و 718 نفر دانش‌آموز اقدام به ثبت‌ اطلاعات در سامانه سناد کرده‌اند.

رئیس ستاد پروژه مهر اظهار کرد: با توجه به برآورد‌هایی که آموزش و پرورش داشته به طور کلی 18.5 درصد دانش‌آموزان در رشته ریاضی، 47 درصد در رشته تجربی و 34 درصد برای رشته انسانی ثبت‌نام کرده‌اند.
 
وی ادامه داد: با توجه به اینکه آموزش و پرورش برای ثبت‌نام دانش‌آموزان برآورد‌هایی از پیش تعیین شده در نظر گرفته لذا آمار‌های موجود نشان از شرایط رضایت‌بخش نسبت به این هدف را نشان می‌دهد.
 
زرافشان عنوان کرد: هدف‌گذاری آموزش و پرورش در رشته ریاضی 22 درصد، رشته تجربی 48 درصد و انسانی 32 درصد است.
 
اولویت توانمند‌سازی معلمان غیر دولتی برای سال تحصیلی آینده  

 مرضیه گرد رئیس سازمان مدارس غیر دولتی وزارت آموزش و پرورش گفت: بر این اساس اجرای سیاست طرح نظام جامع ارزیابی مورد توجه قرار گرفته و برنامه‌ریزی‌هایی برای آن انجام شده است و برای سال تحصیلی آینده در دستور کار قرار می‌گیرد.   

رئیس سازمان مدارس غیر دولتی عنوان کرد: اقدامی از طریق دانشگاه فرهنگیان انجام شده که به این وسیله مراکز آموزشی نیروی انسانی غیر دولتی در نظر گرفته شده است. 
 
گرد با بیان اینکه این مراکز آموزشی به کیفیت مدارس غیر دولتی کمک می‌کند گفت: به این وسیله می‌توان شاهد برنامه‌های توامند‌سازی معلمان در بخش غیر دولتی باشیم. 
 
جزئیات اولویت متقاضیان شرکت در آزمون استخدامی آموزش و پرورش  

محمد فاضل مدیر کل دفتر وزارت آموزش و پرورش  در خصوص اولویت افراد در قبولی آزمون گفت: فرزندان فرهنگیان اولویت حضور در مدارس را دارند همچنین معلمان پیش دبستانی خانواده های شهدا و ایثارگران نیز جز این اولویت ها به شمار می‌ایند. 
 
فاضل برای وضعیت معلمان غیر دولتی و اولویت آنها در این آزمون بیان کرد: این معلمان می‌توانند در آزمون شرکت کنند و همانند سایر افراد از امتیازهای لازم برخوردار شوند و با توجه به اینکه در امر تدریس تجربه دارند بی شک نتایج بهتری می‌گیرند. 
 
وی اظهار کرد: اولویت ویژه‌ای به معلمان غیر دولتی اختصاص نیافته و این افراد بر اساس تجربه کاری در آزمون شرایط بهتری برای پاسخگویی به سوالات دارند. 

افزایش تعداد واحد‌های درسی شاخه‌های مختلف تحصیلی مقطع متوسطه  

احمد عابدینی معاون شورای عالی آموزش و پرورش از ابلاغ آیین‌نامه آموزشی دوره متوسطه به مدارس سراسر کشور خبر داد و گفت: پس از ابلاغ آیین‌نامه تمامی مدارس دوره متوسطه باید بر اساس آن عمل کنند. 
 
وی ادامه داد: این آیین‌نامه آموزشی بخش‌های بسیاری داشته که مواردی نظیر تعداد واحد‌های درسی، شرایط هدایت تحصیلی، نحوه آموزش، نوع ارزیابی و هر موردی که در مقطع متوسطه وجود دارد شامل می‌شود. 
 
حضور بیش از 400 هزار اتباع خارجی در مدارس کشور برای سال تحصیلی آینده  

شاهین نوش‌آبادی معاون امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش پیرامون وضعیت تحصیل اتباع خارجی در مدارس کشور برای سال تحصیلی آینده گفت:ساماندهی وضعیت اتباع خارجی به عهده سازمان امور بین‌الملل بوده و  پیش بینی می‌شود در این راستا بیش از 400 هزار دانش آموز اتباع خارج در حدود 25 هزار مدرسه کشور تحصیل می‌کنند. 

بازنشستگی حدود 30 هزار معلم برای سال تحصیلی آینده  

محمد فاضل مدیر کل دفتر وزارت آموزش و پرورش پیرامون وضعیت بازنشستگان‌ فرهنگی برای سال تحصیلی پیش رو گفت: آمار بازنشستگان‌ حدود 30 هزار نفر برآورد شده که برای امسال تعدادی از آن‌ها به دلیل نیاز آموزش و پرورش در برخی مناطق استمرار خدمت داشتند. 
 
فاضل با بیان اینکه برخی نیز به دلیل تمایل شخصی ادامه فعالیت دارند عنوان کرد: تعدادی از نیرو‌های انسانی کاسته شده بنابراین برای تأمین نیرو روش‌های مختلفی در دستور کار قرار گرفته است. 

توجه به تخصیص اعتبار برای توانمند سازی معلمان 
 
علی اصغرفانی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برای کارآمدی آموزش و پرورش رعایت تمامی این ارکان حائز اهمیت است گفت: منابع انسانی از جمله مهمترین مسائل مورد بحث در سند تحول بوده چراکه در نبود معلم روند آموزش دانش‌آموزان تعطیل می‌شود. 

وی بیان کرد:‌ تربیت معلم پیش از ورود به حرفه معلمین و بهسازی منابع انسانی برای شاغلان در عرصه تعلیم و تربیت جزء این مأموریت‌‌ها است در واقع معلم باید بر اساس آموزه‌های روز دنیا روند تعلیم و تربیت را برای دانش‌آموزان ارائه کند. 
 
فانی اظهار کرد: قریب به 33هزار میلیارد تومان برای آموزش و پرورش هزینه می‌شود که بخشی از آن باید برای توجه به توانمندی معلمان اختصاص یابد. 
 
ارائه فعالیت‌های مکمل تربیت بدنی برای دانش‌آموزان دارای اضافه وزن  

مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی سلامت وزارت آموزش و پرورش در خصوص آمار کم تحرکی دانش‌آموزان گفت: طبق آخرین تحقیق در سال 90 – 91 انجام شد قریب به 21 درصد از دانش‌آموزان اضافه وزن داشته و یا چاق بوده‌اند. 

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به اینکه فعالیت‌های مدرسه محورانه جزء اولویت‌های در نظر گرفته شده برای افزایش فعالیت‌های بدنی دانش‌آموزان به شمار می‌رود چرا که امکان فراهم آوردن فرصتی برای حضور قریب به 13 میلیون دانش‌آموز در خارج از مدرسه وجود ندارد. 
 
حمیدی با اشاره به اینکه فعالیت‌های مکمل تربیت بدنی 4 و نیم میلیون دانش‌آموز تحت پوشش قرار داده است بیان کرد: کانون‌های درون مدرسه‌ای در شیفت دوم مدارس به عنوان فرصتی مناسب جهت بهره‌مندی دانش‌‌آموزان از برنامه‌های مکمل آموزش و پرورش است. 

جزییات شرایط ثبت نام کتاب های درسی تک جلدی 

لیدا نیک‌روش مدیر کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی وزارت‌ آموزش و پرورش از امکان ثبت نام در سامانه ویژه کتاب، برای دریافت کتاب های درسی تک جلدی و بدون پرداخت وجه مازاد خبر داد. 
وی عنوان کرد : گفت: از 10 شهریور ماه دانش آموز ویا معلمانی که به کتاب های تک جلدی نیاز دارند می توانند از طریق سامانه اینترنتی www.irtextbook.ir نسبت به ثبت نام اقدام کنند.  
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.