رئیس جمهور افغانستان گفت: از سازمان ملل متحد می‌خواهم گروه‌هایی را که در حمله تروریستی دانشگاه آمریکایی کابل دست داشتند را در لیست جنایتکاران جنگی قرار دهد.

حمله کنندگان به دانشگاه آمریکایی کابل باید در لیست جنایتکاران جنگی قرار گیرند
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، اشرف‌غنی رئیس جمهور افغانستان روز گذشته شنبه با خانواده‌های قربانیان حادثه تروریستی دانشگاه آمریکایی افغانستان، دیدار کرد و به آنان اطمینان داد که این حادثه به صورت جدی مورد بررسی قرار می‌گیرد و نتایج آن به اطلاع خانواده‌های زیان دیده خواهد رسید.

در این دیدار که در ارگ انجام شد، ابتدا «باری سلام» به نمایندگی از خانواده‌های شهدا صحبت کرد.

وی از آقای غنی خواست که این حادثه به شکل همه جانبه مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد و اگر معلوم گردد که افرادی از داخل دانشگاه و یا بیرون آن با دشمنان همکاری کرده اند، باید با آنها برخورد جدی و قانونی صورت گیرد.

وی با اشاره به نوعیت رویداد این تروریستی گفت: این حادثه یک جنایت جنگی است، حکومت افغانستان باید تلاش کند تا با همکاری متحدین خویش، آن گروه ها را که بالای این دانشگاه حمله کرده اند و یا در این رویداد تروریستی دست داشته اند، در لیست جنایتکاران جنگی شامل سازد.

آقای سلام افزود: این حادثه نشان میدهد که دشمنان افغانستان تاکتیک جنگی خویش را عوض کرده اند و حالا مراکز علمی و اکادمیک را هدف قرار میدهند. وی گفت که دولت باید به منظور امنیت و حفاظت مراکز مذکور تدابیر امنیتی خویش را بیشتر سازد تا دانشجویان با خاطر آسوده به دروس خویش ادامه دهند.

آقای سلام خاطر نشان کرد که در حمله تروریستی به دانشگاه آمریکایی افغانستان اکثریت کسانی قربانی شده اند که نفقه فامیل خویش را به دوش داشتند، اداره این دانشگاه باید به فامیل های قربانیان این حادثه غرامت بپردازدند، زیرا آنها راه دیگری معیشت نداشتند که زندگی خویش را به پیش ببرند.

باری سلام بر اهمیت دانشگاه امریکایی افغانستان تاکید کرده گفت که حکومت باید تلاش کند که از این دانشگاه مهم حفاظت نماید و این حمله تروریستی باعث ضعف و یا مسدود شدن این مرکز مهم اکادمیک نگردد.

در همین حال محمد اشرف غنی، ضمن ابراز همدردی به خانواده های قربانیان، گفت: نخست باید از نیروهای دفاعی و امنیتی کشور قدردانی صورت گیرد که توانستند وضعیت را کنترول کنند و از تلفات و ویرانی های بیشتر جلوگیری نمودند.

وی افزود که در کشور های دیگر این چنین رویداد ها بزودی کنترل نمی گردد، پس باید به توانایی نیروهای امنیتی و دفاعی کشور اعتماد و باور داشته باشیم.

آقای غنی بیان داشت که این حادثه از سوی ریاست عمومی امنیت ملی و فرماندهی پادگان کابل مورد بررسی قرار دارد و و نتایج هر گونه پیشرفت در این زمینه همزمان با شما شریک خواهد شد.

وی افزود: حادثه تروریستی دانشگاه امریکایی افغانستان جنایت جنگی است، آن گروه های که مرتکب این جنایت شده اند، حکومت از سازمان ملل متحد خواهد خواست آنها را در لیست جنایتکاران جنگی قرار دهد.

او، در مورد امنیت نهاد های علمی و اکادمیک کشور بخصوص دانشگاه امریکایی افغانستان گفت که حکومت در زمنیه تامین امنیت نهاد های علمی و اکادمیک از تمام امکانات خویش استفاده کرده، راه های جدید را برای تامین امنیت بهتر این مراکز جستجو خواهد نمود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.