سنندج؛

اختراع سم ارگانیک توسط خواهران 2قلوی کردستانی

گلناز و صدرا حسامی دو خواهر دوقلوی کردستانی موفق به تولید محلول قارچ کش طبیعی محصولات کشاورزی شدند.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازسنندج،گلناز دانشجو مقطع دکترای رشته صنایع غذایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج و صدرا دانشجو مقطع دکترای رشته گیاه شناسی واحد علوم تحقیقات تهران که موسس شرکت روماک گستر غرب در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج هستند، که با همکاری هم و بعد از سه سال تحقیقات فراوان و پشت سر گذاشتن موانع زیاد توانستند محلول قارچ کش طبیعی محصولات کشاورزی را تولید کنند.

گلنار حسامی گفت:طبق تحقیقات صورت گرفته ضایعاتی که در محصولات کشاورزی وجود دارد باعث خسارات و زیان های فراوانی به کشاورزان میشود برای رفع این مشکل کشاورزان مجبور به استفاده از کودها و سموم شیمیایی کشاورزی هستند که گاه محصولات کشاورزی بیش از حد مجاز کود و سم دریافت می کنند و همین امر کیفیت آنها را گاهی تا حد غیر قابل مصرف بودن کاهش می دهد.

وی با بیان اینکه متاسفانه تهدیدات جدید برای ایمنی مواد غذایی بطورمداوم در حال ظهور و بروزاست گفت: با استفادهخارج از ضابطه و چندین باره از سموم کشاورزی و ظهور مواد غذایی پرورش یافته با سموم خطرناک و دفع آفات، بیماری های جدید بشر را درگیر کرده است و همین امر اهمیت ایمنی مواد غذایی و هر چیز که در احساس امنیت و اعتماد به غذای داخل بشقاب نقش دارد، را دوچندان می کند.

وی افزود: اگرچه آمار دقیقی از میزان مصرف کود و سم در مزارع و باغ های کشور در دست نیست اما گزارش ها نشان می دهد در سال های اخیر استفاده از سموم و کودهای شیمیایی مجاز و حتی غیر مجاز در بخش کشاورزی کشور به شدت افزایش یافته است و کشاورزان در مزارع و باغ های خود بدون هیچ محدودیتی از سموم مختلف استفاده می کنند تا جایی که وجود باقیمانده سموم محصولات کشاورزی به حدی جدی شده است که به گفته کارشناسان امرمی‌تواند موجب سرطان، نازایی، نارسایی جنین, بیماری های ریوی و ...شود بنابراین محصولاتی که با کودهای شیمایی پرورش داده می شوند از لحاظ سلامت خیلی قابل تضمین نیستند.

این دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج یادآور شد: هر چند نمی توان گلخانه ها و مزارع کشاورزان را به دلیل خطر ساز بودن تعطیل کرد اما از سوی دیگر وقتی بحث سلامت انسان مطرح می شود باید با کار کارشناسی و استفاده از روش های کشت ارگانیک مصرف سموم را کاهش داد و سلامت محصولات کشاورزی را ارتقا بخشید. به همین منظور من و خواهرم با توجه به رشته تحصیلی خود بصورت مشترک و با استفاده از اسانس های طبیعی و کاملا ارگانیک موفق به تولید محلول قارچ کش طبیعی شدیم که می تواند جایگزین مناسبی برای کودهای شیمیایی باشد واستفاده از آن میزان سلامتی محصولات کشاورزی را افزایش دهد.

وی ادامه داد: طبق تحقیقاتی که روی محصولات باغی و کشاورزی انجام میشود مخربترین ضایعات محصولات کشاورزی مرتبط به قارچ هاست به همین دلیل اسم این محلول را قارچ کش طبیعی انتخاب کرده ایم.

گلناز حسامی افزود: این ماده بصورت محلول پاشی مزارع است و طریق استفاده این محلول برای هر محصول متفاوت و براساس روش های فرمولاسیونی ویژه است به همین منظور تا امروز موفق شدیم روی تعداد محدودی از محصولات کشاورزی این تحقیق را انجام دهیم و به نتیجه برسانیم اما در حال حاضر در حال ازمایش روی محصولات بیشتری هستیم و تلاش داریم که بتوانیم طیف بیشتری از محصولات را شامل کنیم.

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج گفت: طبق تحقیقات صورت گرفته نمونه مشابه این طرح در کشور وجود ندارد و در خارج از کشور هم هر چند محصولاتی با عنوان سموم ارگانیک تولید شده است اما شبیه نمونه ما نیست و تولید انبوه این محلول و استفاده آن توسط کشاورزان یک پیشرفت در حوزه کشاورزی و حتی سلامت مردم است چرا که دنیا به سمت محصولات ارگانیک و طبیعی پیش می رود و ما امروز در کشور شاهد استفاده بیش از حد از سموم شیمیایی و در نهایت به خطر افتادن سلامت جامعه هستیم.

به گفته این دانشجوی مخترع و محقق مزایای این محلول به نسبت دیگر سموم کشاورزی, کاهش مصرف سموم شیمیایی، افزایش سلامتی و طول عمر با مصرف محصولات ارگانیک، تولید محصولات ایمن، افزایش مدت ماندگاری محصولات پس از برداشت و سازگاری آن با محیط زیست است و همین امر منجر می شود که مصرف کننده با اطمینان بیشتری محصولات کشاورزی را مصرف کند.
حسامی افزود: کل مجوزهای تایید این محصول از جمله تاییده علمی فنی را از وزارت جهاد کشاورزی دریافت کرده ایم بنابراین اگر این محصول وارد چرخه تولید شود به عنوان اولین تولید کننده داخلی کشور شروع به فعالیت می کنیم .

این دانشجوی موفق دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج با بیان اینکه کل آزمایشات انجام شده در آزمایشگاه ها, مزارع و گلخانه ها را من و خواهرم با هزینه شخصی انجام داده ایم گفت: حتی برای برخی از مجوزرها بیش از 5 میلیون تومان هزینه شده است و در کل طی این سه سال حدود 100میلیون تومان برای به ثمر نشستن تحقیقات خود هزینه کرده ایم.

گلناز حسامی گفت: هر چند در این راه موانع و مشکلاتی وجود داشته اما این طرح شروعی برای کارهای بعدی و قدم های بعدی ماست تا بتوانیم کل محصولات کشاورزی را با این قارچ کش طبیعی پوشش دهیم و محصولات کشاورزی با ایمنی بیشتر به دست مردم برسد.

این دانشجو در پایان گفت: معمولا شرکت های نوپایی مثل شرکت ما فقط دغدغه حمایت و دریافت تسهیلات را از مسئولان دارند که بتوانند طرح های خود را به مرحله تولید برسانند, با وجود اینکه کل پروسه سه ساله این طرح را با هزینه شخصی پرداخت کرده ایم و هیچ سازمان و ارگانی از ما حمایت نکرده است اما برای ادامه کار نیازمند حمایت و تسهیلات ویژه هستیم چرا که این نوع محصول باید در کوتاهترین زمان ممکن وارد بازار شود.

برابر اعلام مرکز رشد واحدهای فناور سنندج، قارچ کش طبیعی تولیدی خواهران حسامی برنده مرحله اول و دوم اولین رویداد بین‌المللی جایزه بزرگ اختراعات ایران بوده است .

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.