فراوری ضایعات دامی یکی از پرسودترین صنایع استان اصفهان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،قدمت استفاده از روده ی حیوانات به اندازه ی تاریخ حیات انسان است، استفاده از روده گوسفند یکی از قدیمی ترین روش های نگهداری گوشت است که از دوران قدیم رواج داشته و به خاطر خواص و خوشمزه گی آن در سالهای اخیر نیز مورد توجه ویژه قرار گرفته است .

در حقیقت، از زمانی که انسان از گوشت برای تغذیه استفاده کرده، روده حیوانات شکارشده هم برای نگهداری گوشت کاربرد داشته است.

درحال‌حاضر بیشترین کاربرد روده در صنایع تولید سوسیس و کالباس است که روده گوسفند به عنوان بهترین انتخاب با بالاترین کیفیت و قطر کم برای تولید و نگهداری سوسیس در همه کشورها مطرح است. این روده ها شفافیت و استحکام لازم برای پر شدن ، پخته شدن و دودی شدن را دارا می باشد.

از نظر اقتصادی، گوسفند تنها حیوانی است که تمام اجزاء آن مورد استفاده قرار میگیرد.

ضایعاتی با بهره ی اقتصادی بالا

کارشناس اداره نظارت دامپزشکی استان اصفهان گفت: در استان اصفهان 34 کشتارگاه دام وجود دارد که ماهانه بیش از 150 هزار راس دام سبک از جمله گوسفند و بز در این استان کشتار می شود.

منتظری اعلام کرد: وزن کشتار در هر ماه به بیش از 4500 می رسد که از این میزان حدود 1120 تن امعا و احشاء است که 27 در صد وزن زنده دام را تشکیل می دهد.

وی در ادامه افزود: فراوری محصولات کشتارگاهی مانند روده یکی از پرسودترین صنایع کشور است که در این زمینه استان اصفهان گوی سبقت را از کشورهای رقیب ربوده است .

کارشناس اداره نظارت دامپزشکی استان اصفهان گفت: روده به کشورهای آلمان ، اتریش و دیگر کشورهای اروپایی صادر میشود که بیشترین مصرف آن برای روکش سوسیس و کالباس، راکت تنیس، نخ بخیه و ادوات موسیقی مورد استفاده قرار می گیرد.

مسول فنی بهداشتی سازمان دامپزشکی کشورتصریح کرد: در استان اصفهان 27 واحد، لش گیری روده را بر عهده دارند تا از فرایند 3 مرحله ای، این محصول را به دست مشتریان در خارج از کشور برسانند.

ضیایی در ادامه افزود :جدا کردن،پاکسازی، لش گیری و گند زدایی با استفاده از نمک از جمله مراحل فرایند روده است که به طور همزمان زمینه ی اشتغال 10 نفر را فراهم کرده است.

مدیر عامل یکی از شرکت های فراوری روده اذعان داشت : در صورت حمایت نشدن این بازار سوداور تجارت این صنعت به دست رقبای ما ازجمله استرالیا، نیوزلند و چین می افتد که تعداد زیادی از افرادی که در این عرصه فعالیت میکنند شغل خود را از دست خواهند داد.

ضایعاتی با بهره ی اقتصادی بالا

غلامزاده ی نطنزی گفت: صادرات روده پس از خاویار و زعفران از بیشترین ارزش برخوردار است که نقش بسزایی در اقتصاد کشور ایفا میکند.

سجادی ناظر ذبح شرعی درکشتارگاه اظهار داشت: روده فراوری شده زیر نظر اداره کل دامپزشکی و آزمایشگاههای معتبر تست و برای ورود به چرخه ی تولید آماده سازی میشود .

در پایان گفتنی است با توجه به اینکه همه امعا و احشاء دام بازار مناسب جهانی دارد با توسعه صنایع تبدیلی و فراوری می تواند ارزش افزوده بسیار بالایی رابرای صنعت دام و طیور و همچنین ارز آوری خوبی را برای کشور به همراه داشته باشد.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.