یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: مطمئنم در ارتباط با حجاج ایرانی بالاخص در مورد جان باختن شخصیت‌هایی همچون شهید رکن آبادی در حادثه منا توطئه و عمد صورت گرفته است.

سیدهادی سیدافقهی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به سالگرد فاجعه منا و جان باختن شمار زیادی از حجاج بیت‌الله الحرام اظهار داشت: درباره علل وقوع این حادثه گمانه زنی‌های متفاوتی بیان شده است که موضوع اول بحث عمدی بودن یا شبه عمدی بودن این حادثه است.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: وقتی داده‌های میدانی، قرائن، شواهد و مهندسی حرکت حجاج و راهنمایی آنها در ورود و خروج خیابان‌های اطراف منا را مشاهده می‌کنیم، اکثر کارشناسان این رشته بر این باورند که این مسائل عادی نبوده و عمد در کار بوده است.

وی ادامه می‌دهد: دلیل دوم عمد بودن حادثه منا نیز به عدم رسیدگی کافی، عدم وجود نیروهای انتظامی و امدادرسان برمی‌گردد چرا که سعودی‌ها می‌دانند که محل عبور حجاج به تنگه منا معروف است و جمعیت هم در روز اول بسیار زیاد است.

سید افقهی تاکید کرد: سعودی‌ها هر ساله به هنگام رمی جمره و زدن سنگ شیطان به دلیل ازدحام جمعیت شاهد اتفاقات ناگوار هستند بنابراین پیش‌بینی احتمال وقوع حوادث بزرگتر برای آن‌ها هم دور از ذهن نیست، بنابراین وقوع حادثه منا نشان می‌دهد که مقامات این کشور اقدامی را در جهت جلوگیری از ان انجام ندادند.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: دلیل سوم عمدی بودن حادثه منا هم این است که چرا سعودی‌ها اجازه ندادند گروه‌های امدادرسان از کاروان‌های دیگر کشورها و به خصوص کاروان جمهوری اسلامی ایران به هنگام وقوع این حادثه کمک‌رسانی کنند که این موضوع بسیار مهم است.

وی گفت: دلیل چهارم عمدی بودن حادثه منا هم به امتناع سعودی‌ها از تشکیل گروه حقیقت‌یاب برمی‌گردد، آ‌ن‌ها ادعا داشتند که خودمان تحقیقات لازم درباره علل وقوع این حادثه و .. انجام می‌دهیم و نتایج آن را اعلام می‌کنیم. ولی موضوع مهم این است مگر می‌شود کسی که خود متهم به قتل است در مورد صحنه قتل نظر دهد.

سید افقهی با بیان اینکه سعودی‌ها نه خودشان کاری انجام دادند و نه اجازه تشکیل چنین گروهی را دادند، بیان کرد: آن‌ها به راحتی قضیه منا را لاپوشی کردند و خاک ریختند و گفتند که یک قضا و قدر الهی بود و ما برای جان باختگان تقاضای رحمت الهی داریم و این موضوع را تمام کردند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه حادثه منا مسئله جان‌هاست و 7000 نفر جان خود را از دست داده‌اند که 464 نفر از آن‌ها هموطنان ما هستند، گفت: سعودی‌ها ادعا دارند که تشکیل گروه حقیقت‌یاب با حضور کشورهای دیگر تجاوز و توهین به تمامیت ارضی و سیادت دستگاه قضایی آنهاست ولی همه جای دنیا وقتی شهروندان کشوری به کشور دیگری می‌روند و در آن کشور اتفاق یا سانحه‌ای برایشان پیش می‌آید کشور متبوع حق دارد در مورد کشته شدن شهروندش تحقیق و تفحص کند چنانچه در لبنان وقتی چند آمریکایی کشته شدند FBI به آنجا رفت، در عربستان، عراق و افغانستان نیز چنین کارهایی را انجام دادند.

سید افقهی اضافه کرد: از  مسئله بی‌کفایتی، بی‌لیاقتی سعودی‌ها در مدیریت حرمین شرفین که بگذریم این فتوای مفتی عربستان که گفته است « ایرانی‌ها همه کافرند» نشان می‌دهد آنها از کشتن ایرانی‌ها چه به عمد و چه شبه عمد هیچ باکی ندارند.

این کارشناس سیاسی افزود: وهابی‌ها پیرو تفکرات تکفیری‌های ابن تیمیه هستند و همه مذاهب غیر خود را کافر، مشرک، مرتد و یا بدعت‌گذار می‌دانند، بنابراین تعامل دولت عربستان در برخورد با اجساد مطهر حجاج که در امن‌ترین جای دنیا جان باخته بودند نیز بسیار بی‌شرمانه و غیر انسانی بود، چنانچه گفته می‌شود برخی از حجاج نیمه جان بودند و آن‌ها هیچ ارزش و احترامی برایشان قائل نبودند و آن‌ها را به چشم کافر و مشرک می‌دیدند که همه این مسائل باید به دقت مورد پیگیری و رسیدگی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مطمئنم در ارتباط با حجاج ایرانی بالاخص در مورد جان باختن شخصیت‌هایی همچون شهید رکن آبادی و حاتمی که حاجی عادی نبودند توطئه و عمد صورت گرفته است.

این کارشناس منطقه با انتقاد از عملکرد ستاد پیگیری فاجعه منا و دولت در خصوص استیفای حقوق جان‌باختگان و حادثه دیدگان فاجعه منا گفت: بدون تعارف باید بگویم که آنها به خوبی عمل نکرده‌اند و بسیاری از خانواده‌ها به‌ویژه خانواده دو شهید بزرگوار رکن آبادی و حاتمی به شدت گله‌مند هستند.

سیدافقهی یادآور شد: تصور من این است که وزارت ‌خارجه به موقع حرکت نکرده و شاید هم فکر می‌کرد این مسئله به جاهای باریکتر برسد در حالیکه دیدید عربستان رابطه‌اش را به خاطر آتش زدن سفارتی که هزار ویک گمانه‌زنی در مورد آن وجود دارد، با ما قطع کرد.

وی اضافه کرد: سفارت عربستان در حالی آتش گرفت که قبل از آن ما 400 شهید داده بودیم که یک تار موی رکن آبادی و شهید حاتمی به کل بساط آل سعود می‌ارزید.

این کارشناس سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا حادثه سفارت عربستان در تهران و مشهد و اثرات منفی بر روی موضوع پیگیری حقوق حادثه‌دیدگان فاجعه منا داشته است، خاطرنشان کرد: این‌ مسائل اصلا به هم ربطی ندارند، چرا که موضوع سفارت یک مسئله امنیتی و دیپلماتیک بود که محکوم کردیم ولی در موضوع حادثه منا، موضوع جان انسان‌ها، بحث عمد یا غیرعمد بودن این حادثه و عذرخواهی نکردن سعودی‌ها و موضوع دیه حادثه‌دیدگان مطرح است.

سیدافقهی با طرح سوالی مبنی بر اینکه آیا عربستان خواست که در مورد سفارتش تحقیق و تفحص کند و  ما قبول نکردیم، خاطرنشان کرد: آن‌ها اصلا در این وادی وارد نشدند و ترسیدند که این موضوع را مطرح کنند.

وی با انتقاد از عملکرد دستگاه دیپلماسی کشورمان در پیگیری موضوع حادثه منا تاکید کرد: ما باید در طول سال گذشته آل سعود را مورد اتهام قرار می‌دادیم و مرتب در محافل بین‌المللی، سازمان همکاری اسلامی این موضوع را تعقیب می‌کردیم تا دیه شهدایمان را پرداخت کنند، اکنون می‌بینیم به جای اینکه آن‌ها عذرخواهی کنند و سهمیه حجاج را برای دلجویی از جان باختگان دو برابر کند حج را نیز قطع کردند و طلبکار نیز هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار