معاون ميراث فرهنگي اداره كل از ثبت يازده اثر تاريخي ديگر استان در فهرست آثار ملي خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، محمد فتحي گفت: اين آثار ثبت شده را شامل: مجموعه اربابي و قلعه تاريخي سليمان خان تكاب، هشتي و سردرب عمارت تاريخي اغول بيگ تكاب، حمام تاريخي روستاي هولاسو و نقوش صخره اي عقربلوي شاهين دژ، خانه كاظم خان قوشچي و خانه حديدي اروميه، معماري دست كند روستاي يوسفكندي و كاروانسراي كوخ كورتك مهاباد، پل سلطان و مقبره شيخ احمد كور بوكان و گلزارهاي شهداي پلدشت و اشنويه عنوان كرد.

وي همچنين افزود: با توجه به تفاهمنامه اي كه مابين سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري و بنياد شهيد و امور ايثارگران كشور در خصوص ثبت گلزار شهداي دفاع مقدس منعقده شده است، اين اداره كل نيز با همكاري بنياد شهيد و ايثارگران استان، مستند نگاري و ثبت مراقد شهداي استان را در دستور كار قرار داد و بهمين منظور گلزار شهداي شهرستان پلدشت و گلزار شهداي شهرستان اشنويه در فهرست آثار ملي به ثبت رسيدند.

فتحي در ادامه گفت: كارهاي مطالعاتي و مستند نگاري مربوط به اين آثار از حدود يكسال پيش در دستور كار اين معاونت قرار گرفت و پس از جمع آوري و تكميل اطلاعات و تشكيل پرونده مجزا براي هر اثر، مجموعه اين پرونده ها به كميته ثبت آثار تاريخي سازمان متبوع ارسال شد.

وي افزود: در جلسه دفاعيه اي كه بهمين منظور در كميته ثبت آثار تاريخي كشور برگزار شد، اهميت ويژه اين آثار با ارائه اسناد و مدارك مستدل تشريح شد كه در نهايت با بررسي دلايل و اسناد موجود، شرايط ثبت آثار مذكور محرز و احكام ثبتي آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

فتحي در پايان خاطرنشان كرد: با توجه به الزامات قانوني كه براي آثار ملي مترتب است، ثبت هرچه بيشتر آثار تاريخي و فرهنگي استان مي تواند يك گام بسيار اساسي و اميدوار كننده براي حفاظت و صيانت همه جانبه و مداوم از اين آثار باشد و لذا يكي از اولويتهاي كاري اين معاونت، شناسائي و ثبت آثار و ابنيه تاريخي – فرهنگي استان است.

گفتنی است كه با اين يازده اثر ثبتي، تعداد آثار تاريخي- فرهنگي ثبت شده استان آذربايجان غربي در فهرست آثار تاريخي- فرهنگي ملي كشور به 1530 اثر مي رسد.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.