بازخواني شخصيت شهيد آيت‌الله مدني با توصيف امام خامنه‌اي در سي و پنجمين سالگرد شهادت ایشان در زیر آمده است.

شخصيت شهيد مدني بايد به شکل يك جريان جاري درآيدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ خيلي متشكريم از آقايان كه اين بزرگداشت را برگزار مي‌كنيد. منتها در اين كارها سعي كنيد يك جمع‌بندي از شخصيت شهيد مدني به دست بيايد.

بالاخره ما امروز هم با همان امواج مواجهيم و اين را آقايان و خانمها توجه داشته باشند كه امروز جمهوري اسلامي با همان جبهه‌اي مواجه است كه هنگام مبارزات انقلاب اسلامي بود.

جبهه‌گيري‌ها در باطن و حقيقت خودش عوض نشده، البته پيداست كه دشمن در هر روز يك جور است. در جنگ با عراق ديديد كه يك روز مثلاً فرض كنيد با يك جور سنگربندي با يك آرايش نظامي مي‌آمدند و روز ديگر، جور ديگري، در جنگ بزرگ سياسي و انقلابي‌اي هم كه امروز دنياي استكبار با ما دارد، همين طور است.

از قبل از پيروزي انقلاب كه دشمن احساس مي‌كرد سنگر آمريكا و سنگر استكبار در اينجا دارد مي‌لرزد و ممكن است فرو بريزد و اسلام دارد به سمت مركز فرو كوفتن پرچم استكبار در اين منطقه، يعني حكومت پادشاهي پيش مي‌رود، از همان روز، مواجهه شروع شد.

الان همان دشمن‌ها هستند، بعد از انقلاب هم همان‌ها بودند، بعد از تسخير لانه جاسوسي هم همان‌ها بودند. در دوران جنگ هم همان‌ها بودند كه عليه ما مبارزه مي‌كردند، منتها شعارها و روش‌ها تغيير كرده. امروز هم انقلاب اسلامي با دشمنان آن روز مواجه است.

ما امروز هم به همان جمع‌بندي در شخصيت‌هاي انساني و مسؤولان و خادمان و كارگزاران حكومتي و تريبون‌دارهاي خودمان احتياج داريم. براي جمع‌بندي شخصيت مرحوم شهيد مدني نيز همان اخلاص و روشن‌بيني و شجاعت و آگاهي و معرفت را لازم داريم. اين جمع‌بندي را در كارهايتان مورد توجه قرار دهيد.

اگر كتاب مي‌نويسيد، كاري هنري مي‌كنيد يا شعر مي‌گوييد، قضيه به مرثيه‌سرايي‌ها يا ستايش‌گري‌هاي عادي ختم نشود، چون اينها چيزي را عايد روح شهيد مدني نخواهد كرد. سعي كنيد اين را به صورت يك جريان در بياوريد. جريان شهيد مدني، جريان شخصيت جامع‌الاطراف شهيد مدني. چنين باشد تا امثال من از او فرا بگيريم كه چگونه بايد عمل، فكر و حركت كرد؛ چگونه بايد حرف زد و موضع‌گيري كرد و از افرادي دفاع كرد و در مقابل افرادي ايستاد. اين نكات را بايستي تعليم بدهيم.

در مورد فيلم هم من به شما عرض كنم: فيلمي كه مي‌خواهيد بسازيد اين خيلي كار ظريفي است. چه مي‌خواهيد بسازيد؟ چيزي كه جنبه هنري داشته باشد؟ چون صرف دوربين گرداندن و يك قيافه‌اي به شكل آقاي مدني درست كردن كه فيلم زندگي‌نامه آقاي مدني نيست و ارزشي ندارد، آن مثل يك كتابي است كه نوشته باشند، بلكه كتاب از آن مؤثرتر هم هست. فيلم بايد هنري باشد.

اگر بشود يك فردي بنشيند و داستاني را پرداخت كند در اين داستان چيزهايي از نقش شهيد مدني بيايد، اسم شهيد مدني هم اصلاً در آن نباشد، اين مي‌شود فيلم شهيد مدني؛ والا اين كه برويم در زادگاه ايشان و از آن خانه تصويري برداريم و بگوييم ايشان در اينجا متولد شده و بعد به شكل طلبه‌اي در بياوريم در قم و يك طلبه در نجف و در درس و اين كارهايي كه معمولاً مي‌كنند، اينها كاري هست، اما فيلم شهيد مدني به معناي هنري قضيه نيست. سعي كنيد كه در اين جور كارها سرمايه‌ها هدر نرود اگر مي‌توانيد واقعاً يك چيز خوبي در بياوريد. فيلم خيلي هنري و مهمي را در نظر بگيريد كه در آن اشاره‌اي به شخصي باشد. يك چنين چيزي را بايد هدف قرار دهيد.

ان‌شاء‌ا... خداوند به همه كمك كند. واقعا شهادت حق ايشان بود و اين جايگاه مهم الهي، پاداش خدا براي اين مرد بود. حيف بود كه او در بستر بميرد. خداي متعال تفضل كند و بلكه با عدم قابليتمان، راه شهادت را براي ما هم ان شاءا... مقدر كند.

انتهای پیام/ د


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.