معاون اول رییس جمهور گفت: احداث نیروگاه دوم بوشهر از نمادهای استفاده ایران از نتایج برجام است.


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، اسحاق جهانگیری در مراسم آغاز ساخت دو واحد نیروگاه اتمی جدید در بوشهر با بیان این که کشورمان به توسعه اقتصادی نیازمند است و این توسعه نیازمند منابع بیشتر تامین انرژی است، گفت: ما در برنامه ششم توسعه رشد اقتصادی هشت درصد را پیش بینی کرده ایم و برای رسیدن به این میزان رشد باید تولید انرژی بیش از سالانه پنج هزار مگاوات افزایش یابد.

 وی ادامه داد: بر اساس مطالعات صورت گرفته در سازمان انرژی اتمی ایران، وزارت نیرو و دانشگاه های معتبر کشور باید تولید برق با منابع متنوع صورت گیرد تا هم منابع طبیعی حفظ شود، هم آثار نامطلوب زیست محیطی کاهش یابد و تولید انرژی پایدار شود.

 معاون اول رئیس جمهور با اشاره به این که بیش از سه دهه است که نام بوشهر با نیروگاه اتمی بوشهر عجین شده و با فعالیت این نیروگاه نام بوشهر بیش از گذشته در جهان مطرح شده، افزود: متاسفانه فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر و استفاده صلح آمیز از فناوری هسته ای کشورمان با نوعی سوء تفاهم، سوء برداشت و بهانه جویی قدرت های جهان همراه بوده و آنها به همین بهانه تحریم های زیادی به مردم ایران تحمیل کردند.

 جهانگیری افزود: مردم ما با بزرگواری تحریم ها را تحمل کردند و روزهای سختی را پشت سر گذاشتند تا حق مسلم خود را به اثبات برسانند و در این راه شهدای زیادی از جمله شهدای هسته ای را تقدیم کردند.

وی در ادامه تصریح کرد: با هدایت رهبر معظم انقلاب و مدیریت رئیس جمهور و ورود دیپلمات های کاردان و متعهد با محوریت وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان، در گفت و گویی دشوار و طولانی با شش قدرت جهانی، سند برجام به امضا رسید و به اجرا درآمد.

وی ساخت دو نیروگاه جدید در بوشهر را یکی از مصادیق اراده راسخ مردم و هدایت رهبری دوراندیش و آینده نگر با هدف بهره مندی صلح آمیز از انرژی هسته ای عنوان کرد وگفت: ساخت این نیروگاه ها در برجام پیش بینی شده بود و ساخت آنها یکی از نمادهای بهره مندی ایران از نتایج برجام است.

معاون اول رئیس جمهور ساخت نیروگاه‌های جدید را نشان دهنده پایبندی روسیه به عنوان یکی از اعضای امضا کننده برجام به تعهداتش عنوان کرد و ادامه داد: بار دیگر تاکید می کنیم که پایداری برجام منوط به پایبندی سایر طرف ها در توسعه همکاری با ایران در صنعت صلح آمیز هسته ای است.

جهانگیری با بیان این که ایران برای تداوم تلاش در جهت گسترش فعالیت های صلح آمیز هسته ای مصمم است ، تصریح کرد: این تلاش را با پایبندی به تعهداتمان مطابق ان پی تی ادامه می دهیم تا از این فناوری در بخش های مختلف پزشکی، کشاورزی، برق، و صنعتی بهره مند شویم.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: دولت با نگاه عقلانی، علمی و به دور از انگیزه های سیاسی توسعه همه جانبه کشور، رفع موانع و اصلاح ساختارهای اجرایی را در محور کارش قرار داده است.

جهانگیری گفت: برای افزایش سرمایه گذاری خارجی، توسعه فعالیت بخش خصوصی و توسعه اقتصادی کمترین تردیدی نداریم.

وی همچنین روسیه را دوست و شریک راهبردی ایران نامید و افزود: همکاری ما فقط به ایجاد نیروگاه اتمی ختم نمی شود ما در زمینه مبارزه با تروریسم و حوزه دفاعی همکاری داریم.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: در پرتو محور عزت، حکمت و مصلحت روابط ما با روسیه در حال گسترش است و در زمینه دفاعی تحویل سامانه موشکی اس 300 نشانه این همکاری است.

جهانگیری با اشاره به رعایت بالاترین استانداردهای ایمنی در نیروگاه اتمی بوشهر گفت: مسائل ایمنی از جمله مهمترین مسائلی است که مقامات ایران و روسیه درباره آن گفت و گو کرده اند تا هم منافع تامین شود و هم از مخاطرات احتمالی جلوگیریش شود.

وی استفاده از توان داخلی را یکی دیگر از مزایای ساخت نیروگاه های جدید عنوان کرد و افزود: ایران توانمندی صنعتی خوبی دارد و سازندگان ایرانی می توانند بخشی از تجهیزات مورد نیاز نیروگاه های جدید را با نظارت روسیه که مجری کار است تامین کنند.

 معاون اول رئیس جمهور درباره تامین مالی طرح هایی شبیه این نیروگاه ها نیز گفت: طرح‌هایی شبیه این باید از فاینانس های مطمئنی برخوردار باشند و تامین مالی هم با کشوری است که تولید کننده تجهیزات است. بنابراین باید با دوستان خود در روسیه درباره تامین مالی این طرح به راهکاری برسیم که در زمان مناسب نیروگاه به بهره برداری برسد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر بیش از 75 هزار مگاوات نیروگاه نصب شده در کشور داریم که با توجه به افزایش سالانه شش درصد به مصرف برق باید هر سال پنج هزار مگاوات به تولید برق کشور اضافه شود.

 جهانگیری ادامه داد: در این شرایط باید به فکر ایجاد نیروگاه با منابع جدید باشیم که یکی از آنها نیروگاه هسته ای است.

 معاون اول رییس جمهور تاکیدکرد باید به فکر استفاده کمتر از منابع فسیلی باشیم زیرا هم این منابع که تنها به نسل حاضر تعلق ندارد و به نسل آینده نیز متعلق است از سوی دیگر استفاده زیاد از این منابع باعث آلودگی محیط زیست می شود.


انتهای پیام/ ش


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.