معارضان سوری: طرح آتش‌بس مسکو و واشینگتن، راه‌حل سیاسی ارائه نکرده است

معارضان سوری معتقدند توافق آتش‌بس وزرای خارجه روسیه و آمریکا، راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه ارائه نکرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان،  به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، ریاض نعسان آغا، سخنگوی هیئت عالی معارضان سوریه در مذاکرات صلح، گفت: طرح آتش‌بس وزرای خارجه روسیه و آمریکا تنها به بعد امنیتی و نظامی پرداخته و راهکار سیاسی برای حل بحران سوریه ارائه نکرده است.
وی در ادامه مدعی شد: تمام طرف‌های سوری در این مذاکرات حضور نداشتند و توافقی که وزرای خارجه روسیه و آمریکا به آن دست یافته‌اند "جنگ علیه اهل تسنن در سوریه" است.

سخنگوی معارضان سوری در ادامه ادعاهای خود گفت: «توافق صورت گرفته مشروعیت بخشیدن به تخریب تمامی شهرهای سوریه به بهانه مبارزه با تروریسم است.»

وی گفت در سایه نبود طرحی برای محافظت و جانبداری از غیرنظامیان، چگونه ممکن است تروریست‌ها را از بقیه مخالفان یا غیرنظامیان جدا کرد.

نعسان آغا افزود: "شرم‌آور" است که این طرح به راه‌حل سیاسی بحران سوریه و آینده بشار اسد (رئیس‌جمهور سوریه) نپرداخته است. 

وی گفت این طرح به در هم شکستن محاصره مناطق معارضان و آزادی بازداشت‌شدگان و محافظت از غیرنظامیان نپرداخته است. 

سخنگوی مخالف سوری گفت: مخالفان سوریه خواهان توقف فراگیر جنگ هستند و می‌خواهند تلاش‌های بین المللی به اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت و ایجاد اعتمادسازی برای رسیدن به راهکار سیاسی بحران کمک کنند.

منذر ماخوس، سخنگوی هیئت عالی مخالفان سوریه در مذاکرات، نیز گفت: مخالفان همچنان منتظر هستند اطلاعات مفصلی از سوی آمریکا دریافت کنند. مخالفان خواهان توقف حملات علیه مناطق تحت سیطره خود، لغو محاصره و رساندن کمک‌های بشردوستانه به تمامی مناطق و در رأس آن حلب هستند.

بسام جعاره، نویسنده و معارض سوری، همچنین گفت: این توافق در "ظاهر"  تحت عنوان رساندن کمک‌ها و توقف درگیری‌ها به مسائل انسانی مربوط است؛ اما در حقیقت اعلام جنگ علیه مردم سوریه است.

وی گفت: اعلام جان کری، وزیر خارجه آمریکا، و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، درباره هدف قرار دادن جبهه فتح‌الشام و داعش تنها سرپوشی برای هدف قرار دادن مردم سوریه است.

جان کری و سرگئی لاوروف در نشست خبری مشترک در ژنو، روز جمعه از توافق برای همکاری در سوریه و ایجاد آتش بس موقت از شنبه شب و همزمان با عید قربان خبر دادند.



انتهای پیام/


 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار