تا 30 سال قبل وارد برخی از روستاها مازندران که می شدیم بیشتر منازل ، خالی از سکنه بود و تنها قفل روی درها بود که به هر تازه واردی سلام می داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، جاده یکطرفه ، جاده ای که تا 30قبل، فرار از فقر را برای روستاییان تداعی می کرد، اما امروز این جاده مسیر برگشت روستاییان شده که می خواهند روی پا خودشان بایستند.

با فراهم شدن زیر ساخت های کشاورزی و افزایش تولید و درآمد در روستاها، رفته رفته فرهنگ دیرین خودکفایی دوباره احیا و جاده مهاجرت روستایی به شهر دو ‌طرفه شد.

کوچه و خیابان های روستای کلیج کلای ساری هنوز جوانی های آقای الیاسی را به یاد دارند روزگاری که برای او به تلخی می گذشت .
 

آفای محمد رضا الیاسی در گفتگوبا خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، گفت: 30قبل در روستا کلیج کلا امکانات اولیه مثل آب وبرق نبود و درآمد کشاورزان با کشت محصولات محدود مثل جو و گندم کم بود و امکانات درمانی درروستا فراهم نبود تصمیم گرفت برای درآمد و زندگی بهتر به تهران رفت.

تصمیم که گرفته شد ، خانواده راهی شهر شدند ،در جستجوی شرایطی بهتر برای زندگی ، مهاجرتی که 17سال طول کشید.

آقای الیاسی گفت: در تهران جوشکاری می کرد در آنجا فقط کار با درآمد کم بود ،غربت وتنهایی و نداشتن صله رحم و زندگی هشری بسیار آزار دهنده بود .

نبض زندگی که دوباره در روستا تپیدن گرفت ، خانواده بعد از 17 سال اقامت در شهر برای تبدیل زمین های بایر آبا و اجدادی به فرصتی اقتصادی عزم روستا کرد.

آقای الیاسی گفت : الان در روستا زندگی می کند و روز 2ساعت کار انجام مفید می دهد ابتدا با 3 هکتار زمین کشاورزی با کشت جو وگندم شروع کرد، رفته به کمک کارشناسان جهاد کشاورزی تغییر کشت داد و توانست پرورش ماهی ومرغ بومی محلی ،کشت برنج ، زنبورداری و دامداری گسترش دهد.

همسر آقای الیاسی نیز گفت: در روستا به همسرش کمک می کند و شیر گاو گوسفند فراورده های چون ماست، دوغ ، کره وپنیر تهیه می کند و از فروش این فراورده ها به روستاییان و مسافران ماهی یک میلیون و 500 هزار تومان درآمد دارد.
 
4فرزند این خانواده هر کدام گوشه ای از کار را گرفتند .
 

 
مسلم الیاسی پسر آخر خانواده گفت: پرورش ماهی به مساحت 4هزارمتر مربع در روستای کلیج کلای منطقه دودانگه شروع کرد و سالی 23میلیون تومان درامد دارد وقصد دارد گردشگری روستایی را در مزرعه پرورش ماهی برای سال آینده آغاز کند.
 

 
حسن الیاسی دیگر فرزند خانواده نیز افزود:در 3هزار متر مربع زمین شیب دار امسال یک تن سیر برداشت و 5میلیون تومان درآمد کسب کرد و در کشت دوم نیز لوبیا کاشت و توانست حدود 3میلون تومان درامد بدست آورد.
 

 
عروس این خانواده هم به همراه همسر در روستا کلیج کلا پرورش زنبور عسل راه اندازی کرد وگفت: از 10کندوی زنبور عسل در روستا سالانه 100کیلو گرم عسل طبیعی برداشت می کند و 15 میلیون تومان سالانه در آمد دارد.
 

حسین الیاسی فرزند دیگر خانواده افزود: روستا هم اکنون امکانات و یزساخت های اولیه تولید وکشاورزی مثل برق ، آب و جاده دسترسی فراهم است وقرار است گازرسانی هم صورت گیرد.
 

 
وی با بیان اینکه زمینه برای زندگی راحت فراهم است و اشتغالزایی و کسب و کار در روستاها رونق گرفته است گفت: مسولان استانی ،بخصوص کارشناسان جهاد کشاورزی حمایت کنند و مشاوره و داشته علمی را در اختیار کشاورزان منطقه قرار دهند روستاییان بیشتری به منطقه خود بر خواهند گشت .

این خانواده که 20 سال قبل به روستا برگشتند کارشان را با زیر کشت بردن 3هکتار زمین شیب دار شروع کردند و الان هم 10هکتار زمین کشاورزی 35 را سدام سلک وسنگین 300قطعه مرغ بومی ، 10کندوی زنبور عسل و 4هزار مترمریع مزرعه پرورش ماهی دارند.

زندگی در 3 هزار روستای مازندران با تمام زیبایی‌هایش علاوه بر کشاورزی و دامپروری به سوی گردشگری روستایی هم در حال تحول است .

آقای الیاسی قراره سال آینده با همکاری خانواده 3هکتار از زمین های شیب دار کشاورزی روستای کلیج کلا را زیر کشت باغ انار و گل محمدی ببرد.
 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۲۰ شهريور ۱۳۹۵
سلام،گزارش جالبی بود،احسنت به این گروه گزارشی ،خیلی اراده قوی داشتن این خانواده،به امید رونق واقعی روستاهای ایران