چهارمین نمایشگاه پوشاک با عنوان «ایران مد» از ۱۳ تا ۱۶ شهریور برگزار شد و ۵۰ برند پوشاک ایرانی در آن شرکت کردند.

به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چهارمین نمایشگاه پوشاک «ایران مد» در حالی به کار خود پایان داد که گروهی از تولیدکنندگان شرکت‌کننده از حضور برندهای خارجی ابراز ناراحتی داشتند؛ چرا که بیشتر فضای نمایشگاه در اختیار آنها بود. از طرفی بسیاری از غرفه‌داران ایرانی به حضور شرکت‌های خارجی آن هم بدون پرداخت ارز وارداتی و گمرک معترض بودند.

بیشتر صحبت تولیدکنندگان درباره تعرفه بالای واردات ملزومات برای تولید بود که باعث افزایش کالای تمام شده می‌شود.
 
روز آخر پای صحبت تولیدکنندگان نشستیم و درباره برگزاری نمایشگاه پوشاگ گپ زدیم که در ادامه می‌خوانید:
 
مجید افتخاری تولید کننده پوشاک در خصوص این نمایشگاه گفت: در تمام دنیا نمایشگاه ابزاری برای ارتباط تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان است. کیفیت محصولات ما در کشور رو به رشد است و تولیدکنندگان از تکنولوژی روز استفاده می‌کنند اما یکسری ضعف وجود دارد که باید ریشه‌یابی کنیم.

وی ادامه داد: بخش عمده ضعف ما در پوشاک در حوزه قاچاق است. متاسفانه برخوردی با قاچاق نمی‌شود، همچنین برندهای مختلف خارجی بدون نمایندگی در سطح شهر کار می‌کنند. در ضمن مشکلات زیر ساختی از جمله بحث قیمت گذاری، بیمه و قوانین دریافت مالیات برای حمایت از تولید وجود دارد.

وی در خصوص استفاده از کالای خارجی در بین مردم ایران اظهار داشت: متاسفانه ذهنیت برتری کالای خارجی بین مردم نهادینه شده است. از مردم خواهش می‌کنم پیش داوری را نسبت به کالای خارجی بهتر از ایرانی است، کنار بگذارند و خارجی بودن را مزیت برتری ندانند؛ چراکه برای آینده پوشاک خطرناک است.

محسن خاضع هم به عنوان یکی دیگر از تولیدکنندگان لباس داخلی درباره برگزاری نمایشگاه‌های پوشاک اظهار داشت: نمایشگاه پوشاک در سطح بالایی برگزار شده است اما بیشتر تولیدکنندگان به دلیل کمبود سالن حضور ندارند. این مسئله باعث اعتراض اتحادیه صادر کننده بود که ما از یک سال پیش برای حضور در نمایشگاه اقدام کردیم اما تعداد انگشت‌شماری از تولیدکنندگان در نمایشگاه حاضر شدند.

وی درخصوص حضور نمایندگان خارجی پوشاک گفت: از اسم نمایشگاه بین‌المللی مشخص است که باید بین‌المللی برگزار شود اما در این نمایشگاه ارجحیت با کشور ترکیه و سوریه است. به نظر من ابتدا باید غرفه برای تولید‌کنندگان مشخص باشد، سپس سالن در اختیار نمایندگان خارجی قرار دهیم.

وی عنوان کرد: ما با بازار انحصاری برای تولیدکنندگان ایران مخالف هستیم چرا که حضور برندهای خارجی باعث رشد منفعت ایران می‌شود.

وی در خصوص حضور پوشاک ایران در نمایشگاه‌های ترکیه اظهار داشت: به ما اجازه حضور در نمایشگاه پوشاک ترکیه داده نمی‌شود، بلکه فقط ما می‌توانیم به عنوان مواد اولیه در نمایشگاه حاضر شویم چرا که اولویت با برندهای خود کشور ترکیه است. به نظر من حمایت از تولید ملی موضوعی است که باید در کشور ایران هم لحاظ شود.

خاضع خاطرنشان کرد: در همه کشورها برای کالای آماده یک تعرفه قرار می‌دهند اما در ایران برای ورود ملزومات هم از ما تعرفه دریافت می‌کنند که باعث افزایش هزینه تولید کالا می‌شود.

تیرگر دیگر تولیدکننده پوشاک نیز در خضوص استقبال از نمایشگاه عنوان کرد: استقبال از نمایشگاه پوشاک نسبت به پارسال بهتر و بازدیدکنندگان تخصصی بودند. کشور ایران در آمد خود را با فروش نفت با قیمت پایین کسب می‌کند و پوشاک با ارزش افزوده زیاد وارد کشور می‌شود. به نظرم تمام کشورهای توسعه یافته از صنعت نساجی و پوشاک خود شروع کردند. آنها از کالای تمام شده ارزش افزوده دریافت می‌کنند. اما در اینجا به دلیل ضعف زیر ساختی در مسیر تولید کالا تعرفه کالا را از تولید‌کننده دریافت می‌کنند و درنتیجه قیمت تمام شده کالا افزایش پیدا می‌کند.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.