رئیس دفتر سازمان همکاری اقتصادی (اکو) می‎گوید که این سازمان روی بهبود وضعیت اقتصادی در افغانستان فعالیت خواهد کرد.

سازمان اکو همکاری‎های خود با افغانستان را گسترش می‎دهدبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس دفتر سازمان همکاری اقتصادی (اکو) می گوید که این سازمان روی طرح‌های مشخص و بهبود وضعیت اقتصادی در افغانستان فعالیت خواهد کرد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با ابراهیم آکا ریاست دفتر سازمان همکاری اقتصادی (اکو) روز چهارشنبه (۱۷ سنبله) در ارگ ریاست جمهوری دیدار و روی همکاری‌های اقتصادی منقطه‌ای بحث و تبادل نظر کردند.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری با نشرخبرنامه ای گفته است که ریاست دفتر اکو از غنی بخاطر توجه به توسعه برنامه‌های اقتصادی قدردانی نموده و بیان داشته که قرار است تا چند ماه دیگر اجلاس اکو برگزار شود و روی استراتژی ده‌ساله این سازمان بحث صورت گیرد.

وی گفته است که که کشورهای عضو اکو بخاطر ترتیب استراتژی ده‌ساله، روی موضوعات صادرات، تجارت، انرژی و توریسم بحث خواهند کرد، که با شکل‌گیری این طرح، همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای گسترش خواهد یافت.

ابراهیم آکا، موقعیت افغانستان را در منطقه مهم خوانده و اظهار داشته که این کشور از فرصت‌ها و ظرفیت‌های خوب اقتصادی و تجاری برخوردار می‌باشد و به‌منظور استفاده از این زمینه‌ها خواهان ایجاد طرح‌های بیشتر شده است.

او گفت که سازمان همکاری اقتصادی در ادامۀ همکاری‌هایش با وزارت اقتصاد افغانستان، روی طرح‌های مشخص بخاطر بهبود وضعیت اقتصادی کار خواهد کرد.

در این دیدار غنی از دیدگاه مثبت سازمان همکاری اقتصادی نسبت به افغانستان قدردانی نموده و از طرح‌های سازمان اکو جهت تأمین و گسترش همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای استقبال کرده است.

غنی با اشاره به موقعیت افغانستان در اتصال منطقه اظهار داشته که افغانستان نقش حیاتی و مهم را در اتصال صادرات منطقه دارد، زیرا با اتصال زنجیره‌ای مبادلاتی، آسیای جنوبی به آسیای مرکزی وصل می‌گردد، و تجارت منطقه نیز رونق خواهد یافت.

وی؛ خواسته که افغانستان به شبکه‌های صادرات مرزی در آسیای مرکزی وصل گردد تا تسهیلات لازم جهت مبادله اموال تجاری فراهم شده و این نیاز به یک طرح مشخص دارد.

محمد اشرف غنی افزوده به‌منظور تأمین و گسترش ارتباطات تجاری و اقتصادی منطقه، باید خطوط هوایی میان آسیای مرکزی و جنوبی اتصال پیدا کند، و نقشۀ ترافیکی هوایی در زمینه ترتیب گردد.

غنی گفته که افغانستان در منطقه نقش مرکزی را دارد، و باید خلاءهایی که در بخش زیربنای مبادلاتی وجود دارد، شناسایی و راه‌ حل آن ارائه گردد.

وی بار دیگر تأکید کرد:دیدگاه ما این است، تا افغانستان را از یک کشور وارداتی به کشور صادراتی مبدل سازیم؛ در بخش زراعت ظرفیت‌های خوبی وجود دارد و باید کار بیشتری در زمینه صورت گیرد تا نیازمندهای کشورهای منطقه و اروپا از ناحیه محصولات زراعتی افغانستان تا حدی مرفوع گردد.

او اظهار داشته که افغانستان به‌مرکز اتصال انرژی منطقه‌ای مبدل می‌شود که در این بخش چندین پروژه بزرگ افتتاح گردیده است.

او تأکید کرد که باید روی شناسایی فرصت‌های بیشتر انرژی بحث شود و طرح‌هایی در زمینه ترتیب داده شود.

رئیس جمهور گفته است که چندین پروژۀ بزرگ مانند، برق "کاسا ۱۰۰۰" که از قرقیزستان و تاجیکستان از طریق افغانستان به پاکستان می‌رسد، پروژۀ برق "تا" که از طریق ترکمنستان وارد افغانستان شده، و ولایات کشور را برق رسانی می‌کند، و پروژۀ گاز "تاپی" که از ترکمنستان آغاز و از طریق افغانستان و پاکستان به هند می‌رسد، کشورهای منطقه را پیوند داده‌ است.

محمد اشرف غنی در خصوص فرهنگ توریسم بیان داشته که افغانستان با توجه به‌تاریخ کهن و داشتن اماکن تاریخی و مقدس، فرصت‌های خوب تقویت فرهنگ منطقه‌ای را دارا می‌باشد که ضرورت به‌ایجاد مکانیزم توریسم می‌باشد.

رئیس‌جمهور منابع آب کشور را بااهمیت خوانده و افزود که آب‌های افغانستان با افتتاح بندها، مهار و نیز تقسیم آب با همسایه‌ها بر اساس قوانین بین‌المللی صورت خواهد گرفت. او گفت که از این منابع در رشد زراعت و تولید انرژی استفاده اعظمی صورت می‌گیرد.

عبدالستار مراد وزیر اقتصاد کشور در این دیدار از همکارهای اقتصادی میان این وزارت و سازمان اکو یاد نموده، گفته است که به‌منظور اتصال منطقه و بهبود اقتصاد و تجارت، روی طرح جامع در هماهنگی با سازمان مذکور کار خواهد شد و راه‌های مناسب جستجو می‌گردد.

او گفت که با ایجاد طرح همکاری‌های اقتصادی و تجارتی، سرمایه‌گذاری در منطقه رشد خواهد کرد، و روی ثبات منطقه نیز تأثیر بسزایی خواهد گذاشت.

ریاست دفتر اکو پیشنهاد کرد که گروه‌های تکنیکی این سازمان و طرف افغانستانی روی تنظیم و ترتیب موارد یادشده بحث نمایند و این موضوع باعث تحرک بیشتر اقتصادی در منطقه خواهد شد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار