روسیه از ادامه فعالیت پنهانی و غیرقابل کنترل یک مرکز تحقیقات میکروبی زیر نظر آمریکا با امکان گرایش تسلیحاتی و جنگی نزدیک شهر تفلیس پایتخت گرجستان نگران است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک ، براساس اسناد بین المللی استفاده از سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی ممنوع است و سال ١٩٧٢ نیز کنوانسیونی برای نابود کردن و منع گسترش، تولید و ذخیره سازی تسلیحات بیولوژیکی و شیمیایی شکل گرفت.

بیش از ١٧٠ کشور امضا کننده کنوانسیون در سال های دهه 90 میلادی گروه ویژه ای را برای تنظیم اسناد حقوقی الزام آور، تشکیل دادند، اما مواضع آمریکا مانع پیشرفت می شد که در نهایت سال ٢٠٠١ به صورت یک طرفه، ادامه مذاکرات را متوقف کرد و تاکنون نیز همین موضع را ادامه داده است.

رسانه روسی افزوده است: واشینگتن مخالف تنظیم و تصویب اسناد الزام آور حقوقی برای کنترل رعایت کنوانسیون نابودی و منع گسترش، تولید و ذخیره کردن تسلیحات بیولوژیکی و شیمیایی می باشد که این مواضع بسیار حیرت آور و شک برانگیز است.

چندی پیش سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: می دانیم که آمریکایی ها با شماری از همسایگان در حال انجام برنامه های تحقیقات بیولوژیکی هستند. مخالفت آنها برای ایجاد راهکارهای کنترل رعایت تعهدهای کنوانسیون ما را به این سمت سوق می دهد که این فعالیت ها کاملا صلح جویانه نباشد. 

اسپوتنیک نوشته است: برای نمونه فعالیت های مرکز تحقیقات ریچارد لوگار نزدیک تفلیس، پرسش های بسیاری را برانگیخته است. نخست وقتی که این مرکز از سوی میخائیل ساکاشویلی سال 2011 افتتاح شد، آزمایشگاه آن تحت مدیریت وزارت دفاع گرجستان قرار گرفت، سپس به یک سازمان غیرنظامی واگذار کردند، اما باز هم شفافیت در باره فعالیت های آن بیشتر نشد. 

با توجه به این مسائل، مسکو از واشینگتن خواسته است از برداشتن گام های غیر شفاف در ایجاد چنین آزمایشگاه های بیولوژیکی در مجاورت مرزهای روسیه خودداری کند که آمریکا پاسخ داده است، هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد، زیرا مسئولیت حفاظت از عوامل خطرناک بیماری زا در این مراکز را بر عهده دارد.

خبرگزاری روسی نوشته است: اما اگر چنین است، پس چرا این «حفاظت» برای بازدید کارشناسان بین المللی بسته نگه داشته شده است؟ و چرا اصولا با پیشنهاد کنترل مخالفت می شود؟ 

در پایان گزارش آمده است: پاسخی برای این پرسش ها وجود ندارد و واشینگتن به سیاست «پنهان کردن» ادامه می دهد. آمریکایی ها برای خود امکانات تحقیقاتی میکروبیولوژی می خواهند، به کسی هم اجازه بازدید نمی دهند و از همه می خواهند که به حرف های واشینگتن اعتماد کنند. یعنی بشنوید و باور کنید. اما چگونه می توان به این گفته ها اعتماد کرد به ویژه وقتی که این مراکز (بیولوژیکی) در مجاورت و نزدیک مرزهای کشور (روسیه) قرار گرفته باشد؟


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار