در روز عيد قربان 1394 فاجعه‌ای انسانی در مناسک حج رخ داد که زخم‌های عديده آن هنوز التيام نيافته است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، یک سال پس از گذشت فاجعه غم‎بار منا و در آستانه برگزاری کنگره بزرگ حج، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پيام مهمی به مسلمانان و آزادگان سراسر دنیا، حج ابراهيمی را مظهر عزت و عظمت امت اسلامی در مقابل زورگويان بين‌المللی خواندند و با اشاره به حوادث تلخ فاجعه منا، خطاب به دولت‌ها و ملت‌های اسلامی تأکيد کردند: جهان اسلام، اعم از دولت‌ها و ملت‌های مسلمان بايد حاکمان سعودی را به درستی بشناسند و به‌خاطر جناياتی که در گستره‌ جهان اسلام به بار آورده‌اند، گريبان آنها را رها نکنند و فکری اساسی برای مديريت حرمين شريفين و مسئله‌ حج بکنند. 

در اين فريضه‌ بی‎نظير، امنيت زمان و مکان همچون نشانه‌ای کار و ستاره‌ای درخشان، دل انسان‌ها را آرامش می‎بخشد و حج‌گزار را از محاصره‌ عوامل ناامنی که از سوی ستمگران سلطه‌گر، همواره آحاد بشر را تهديد کرده است بيرون می‎کشد و لذت ايمنی را در دوره‌ای معين به او می‎چشاند. 
  
حکام سعودی گمراهانی روسياهند

کیفر خواستی علیه عمّال سعودی؛گریبان آل سقوط در دست وحدت مسلمین

حج ابراهيمی که اسلام به مسلمانان هديه کرده است، مظهر عزت و معنويت و وحدت و شکوه است؛ عظمت امت اسلامی و اتکای آنان به قدرت لايزال الهی را به رخ بدخواهان و دشمنان می‎کشد و فاصله‌ آنان را با منجلاب فساد و حقارت و استضعافی که زورگويان و قلدران بين‌المللی بر جوامع بشری تحميل می‎کنند، برجسته می‎سازد.  

آنان که حج را به يک سفر زيارتی- سياحتی فروکاسته و دشمنی و کينه‌ خود با ملت مؤمن و انقلابی ايران را در زير عنوان «سياسی کردن حج» پنهان ساخته‌اند، شيطان‌هايی خرد و حقيرند که از به خطر افتادن مطامع شيطان بزرگ، آمريکا، به خود می‎لرزند. حکام سعودی که امسال صد عن سبيل‌الله و المسجدالحرام کرده (بازداشتن از راه خدا و مسجدالحرام) و راه حجاج غيور و مؤمن ايرانی به خانه‌ محبوب را بسته‌اند، گمراهانی روسياهند که بقای خود بر اريکه‌ قدرت ظالمانه را در دفاع از مستکبران جهانی و همپيمانی با صهيونيسم و امريکا و تلاش برای برآوردن خواسته‌ آنان می‎دانند و در اين راه از هيچ خيانتی روی‎گردان نيستند. 
  
حکام سعودی بی‎شرمانه در جايگاه مدعی نشسته‌اند

کیفر خواستی علیه عمّال سعودی؛گریبان آل سقوط در دست وحدت مسلمین

اکنون قريب يک سال از حوادث مدهش (هراس‌انگيز) منا می‎گذرد که در آن، چندهزار نفر در روز عيد و در لباس احرام، در زير آفتاب و با لب تشنه، مظلومانه جان باختند، اندکی پيش از آن در مسجدالحرام نيز جمعی در حال عبادت و در طواف و نماز به خاک و خون کشيده شدند. حکام سعودی در هر دو حادثه مقصرند؛ اين چيزی است که همه‌ حاضران و ناظران و تحليلگران فنی بر آن اتفاق‌نظر دارند و گمان عمدی بودن حادثه نيز از سوی برخی صاحب‌نظران مطرح شد.

 تعلل و کوتاهی در نجات مجروحان نيمه‌جانی که جان‌شيفته و دل‌مشتاق آنان در عيد قربان با زبان ذاکر و ترنم آيات الهی همراه بود، نيز قطعی و مسلم است. مردان قسی‎القلب و جنايتکار سعودی آنان را با جان‌باختگان، در کانتينرهای دربسته محبوس ساختند و به جای درمان و کمک يا حتی رساندن آب به لبان تشنه‌ آنان، آنها را به شهادت رساندند.

چندهزار خانواده از کشورهای گوناگون عزيزان خود را از دست دادند و ملت‌های آنان داغدار شدند. از جمهوری اسلامی نزديک به 500 نفر در ميان شهدا بودند. دل خانواده‌ها همچنان مجروح و داغدار است و ملت همچنان غمگين و خشمگين است. حکام سعودی به جای عذرخواهی و پشيمانی و تعقيب قضايی مقصران مستقيم اين حادثه‌ هولناک، با نهايت بی‎شرمی و وقاحت، حتی از تشکيل هيئت حقيقت‌ياب بين‌الملل اسلامی نيز سر باز زدند؛ به جای ايستادن در جايگاه متهم، در جايگاه مدعی ايستادند و دشمنی ديرين خود با جمهوری اسلامی و با هر پرچم برافراشته‌ اسلام در مقابله با کفر و استکبار را با خباثت و سبک‌سری بيشتر آشکار ساختند. 

کیفر خواستی علیه عمّال سعودی

کیفر خواستی علیه عمّال سعودی؛گریبان آل سقوط در دست وحدت مسلمین

 دوم مهرماه 1394 و در روز عيد سعيد قربان فاجعه‌ای انسانی در مناسک حج رخ داد که زخم‌های عديده آن هنوز التيام نيافته است. در اين فاجعه غمبار كه به «فاجعه منا» معروف شد هزاران حاجی مسلمان، لبيک‌گويان به آسمان پر کشيدند که در ميان آنها، نزديک به 500 تن از شهدا از حجاج ايرانی بودند. بررسی‎ها نشان می‎دهد اين فاجعه، مرگبارترين حادثه در تاريخ حج ابراهيمی است. 

با گذشت يک سال از اين فاجعه دهشتناک، رژيم آل‌سعود به‌عنوان حاکم مسلط بر حجاز، مسئوليت اين فاجعه را نپذيرفته و از هرگونه پاسخگويی به جهان اسلام می‎گريزد اما امت اسلامی، به‌خصوص خانواده شهدای منا، فهرستی بلندبالا از پرسش‌ها و ابهامات را در ذهن خود دارند و طرح و واکاوی در هر يک به کيفرخواستی سنگين عليه اين رژيم ننگين و مسئوليت‌ناپذير تبديل خواهد شد.

اما واکاوی پیام مدبّرانه ولی امر مسلمین پیرامون کنگره عظیم حج


کیفر خواستی علیه عمّال سعودی؛گریبان آل سقوط در دست وحدت مسلمین

پیام مقام معظم رهبری را می‎توان مشتمل بر چهار محور اصلی بررسی نمود:  محور اول، افشای ماهیت پلید و فساد همه جانبه حکام آل سعود و منظومه مطرود دینی این رژیم است.

 برای حکام سعودی فتاوای انحرافی و ضد اسلامی مفتی‎های سعودی حجت است. لذا این خط مشی را امروز به درستی مقام معظم رهبری ترسیم فرمودند که، تکلیف علمای فاسد و روسیاه عربستان باید مشخص شود.

 بسیاری از افراد غفلت‎زده  و نیز تکفیری‎ها تحت تاثیر ناوگان تبلیغاتی وهابیت قرار می‎گیرند. این فصیح‎ترین تبین رهبری معظم انقلاب از فساد داخلی آل سعود است. 

اما دومین محور پیام رهبری انقلاب، بحث نزدیکی آل سعود با رژیم صهیونیستی است، که این بزرگترین خیانت ریاض به جهان اسلام و اعراب خواهد بود. امروز فلسطین 63 سال است که زیر چکمه‎های  رژیم صهیونیستی در حال له شدن است و  این درحالی است که عربستان از دولت جعلی اسراییل حمایت می‎کند.

کیفر خواستی علیه عمّال سعودی؛گریبان آل سقوط در دست وحدت مسلمین

 در واکاوی محور سوم رهنمودهای معظم له باید گفت: مسئله تعیین تکلیف مدیریت حج که؛ مقام معظم رهبری نسبت به مکانیزم‎های مدیریتی مناسک حج به شدت انتقاد فرمودند. عمّال سعودی بی‎کفایتی و غفلت و تعمد خود را در این زمینه به بالاترین حد خود رسانده‎اند.

 سعودیها در هیچ دوره‎ای آن هم در قبال اخذ هزینه‎های هنگفت از حجاج، کفایت لازم برای مدیریت حج را از خود نشان ندادند. ما در سالهای گذشته شاهد آتش سوزی در چادرهای مسافران بیت الله بوده‎ایم. لذا کشورهایی که حداکثر شهدا را در فاجعه منا داده‎اند، باید از مجاری حقوقی بین‎المللی و استفاده مناسب از سازمان کنفرانس اسلامی در محکومیت آل سعود اقدام کنند.

 در باب سوم فرمایشات رهبر کبیر انقلاب می‎توان عنوان نمود: رژیم سعودی میزبان نالایقی برای حجاج از اقصی نقاط جهان است. لذا این موضوع به جامعه جهانی نیز مربوط می‎شود. از این جهت شورای امنیت و سازمان ملل متحد باید علیه دولت عربستان قطع نامه‎ای الزام آور صادر کند.

 چطور است که؛ یک سرباز رژیم صهیونیستی توسط حماس دستگیر می‎شود و شورای امنیت بلافاصله جلسه فوق‎العاده برگزار می‎کند؟! چگونه ممکن است؛ سازمانهای بین‎المللی در برابر هزاران جان باخته حادثه ناگوار منا سکوت اختیار ‎کند؟!

 منع سفر حجاج ایرانی و بازگویی پرونده آل سعود در جمعه خوین سال 66 توسط رهبر فرزانه انقلاب، بعنوان فصل چهارم بیانات ایشان و از دیگر ابعاد مهم آن محسوب می‎شود. بایدگفت، جلوگیری از سفر حاجیان ایرانی به خانه خدا، یک منع غاصبانه و غیر شرعی است چرا که مکه و مدینه وقف عام جهان اسلام است و صرفا متعلق به آل سعود نیست.

 امروز رژیم سعودی از مسئله حج بعنوان کارت برنده در نزد خود گرو گرفته است و با هر کشوری که روابط‎شان تیره شود؛ از ورود حجاج آن دولت ممانعت بعمل می‎آورند. ضرورت دارد جوامع اسلامی اجازه ندهد عربستان چنین غلطی را باز هم مرتکب شود.

 در پایان باید خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی رژیم سعودی، امنیت خانه الهی را که با نص صریح  «و من دخله کان آمنا» قرآن کریم تأمین شده، بواسطه خباثت ذاتی خود نقض نموده است. لذا ریاض‎نشینان مجرمانی هستند که تاریخ بشریت تاکنون به خود ندیده است. در مجموع باید گفت پیرو پیام اخیر مقام معظم رهبری  رژیم سعودی یک رژیم به غایت خطرناک است که باید هر چه زودتر مهار شود. 

گزارش از محمدرضاشجاعیان

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار