مدیر دفتر موزه‌های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: در 75 کیلومتری لرستان سایتی غنی از فسیل مهره دارانی از جمله گاوسانان و اسب‌ها کشف شده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اصغر مبارکی مدیر دفتر موزه‌های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست، در مراسم رونمایی از  فسیل‌های 7 میلیون ساله اکتشافاتی منطقه نورآباد  لرستان که امروز (چهارشنبه) در ساختمان محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط برگزار شد، اظهار داشت: سایت نورآباد در 70 کیلومتری لرستان سایتی غنی از مهره داران را در بر دارد.

وی گفت: در محدوده‌ای به وسعت 30 متر مربع از سایت نورآباد لرستان فسیل‌های از مهره داران از جمله گاو‌سانان، اسب‌ها، گوشت خواران، زرافه‌ها و پستانداران خشکی زی را برای اولین بار در ارتفاعات زاگرس کشف و استخراج شده است.

مدیر دفتر موزه‌های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست، در خصوص نحوه کشف و استخراج فسیل‌های لرستان، بیان داشت: در سال   92، راه و ترابری به هنگام تعریض جاده   گزارش‌هایی مبنی بر  شناسایی برخی نمونه‌های فسیلی در نورآباد لرستان به ما ارائه کرد، که پس از اعزام تیم فسیل شناسی و بررسی‌های زمین شناسی در سال 94موفق به کشف توده بزرگی از فسیل‌های 7 میلیون ساله در این منطقه شدیم.

مبارکی ادامه داد: پس از هماهنگی‌های لازم، استخراج کلی آنها مرداد ماه امسال انجام شد.

*کشف 3 هزار قطعه فسیل با قدمت 7 میلیون سال

وی تصریح کرد: نوع نمونه‌ها به علت شکل توده‌ای آنها مشخص نیست، ولی تعداد قطعات کشف شده حدود 3 هزار قطعه تخمین زده شده که قدمت آنها به 7 میلیون سال پیش باز می‌گردد.

مدیر دفتر موزه‌های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست، گفت:  بین این فسیل‌ها و نمونه‌های منطقه فسیلی مراغه شباهت‌هایی وجود دارد و این موضوع هنوز برای ما جای سوال دارد که با توجه به بعد مسافت بین دو منطقه مراغه و نورآباد لرستان چگونه بین این دو نمونه از  فسیل‌ها تشابه وجود دارد.

مبارکی با اشاره به روند استخراج نمونه‌ها از منطقه فسیلی مراغه، بیان داشت: براساس استخراج نمونه‌های این منطقه مشخص شد که بیش از 7 میلیون سال قبل نمونه‌هایی از زرافه، فیل و کرگدن در مراغه وجود داشتند حتی نمونه‌هایی مختص ایران در این منطقه معرفی شدند که در کشورهای دیگر شناسایی نشده‌اند.

وی ادامه داد: برخی از مناطق فسیلی داخل مناطق حفاظت شده هستند؛ اما عمده آنها خارج از این مناطق قرار دارند، مانند منطقه فسیلی نورآباد لرستان یا استان اردبیل که  با توجه به وظایف قانونی سازمان، مسئولیت بررسی و حفاظت از این مناطق بر عهده سازمان حفاظت از محیط زیست است و ما به شدت پیگیر این موضوع هستیم.

مدیر دفتر موزه‌های تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست، افزود:  در همین راستا برنامه جاده‌سازی در استان لرستان بیش از 6 ماه متوقف شد.

برای اولین بار؛‌ سایت غنی از فسیل مهره‌داران در ارتفاعات زاگرس کشف شد+تصاویر

مبارکی تصریح کرد: بیش از 37 گونه از 15 خانواده پستانداران از جمله ببر دندان خنجری و گونه‌های مختلفی از خانواده زرافه ها و گاوسانان شناسی شده است.

وی  در خصوص فسیل‌های کشف شده در هرمزگان و چابهار، بیان داشت: برنامه انتقال نمونه‌های کشف شده فسیل نهنگ در چابهار و گاو دریایی در خوزستان در حال انجام است و امیدواریم طی امسال و سال آینده استخراج آنها محقق شود.

*کشف سایتی غنی از مهره‌داران در ارتفاعات زاگرس

در ادامه این نشست آنا اسماعیلی کارشناس بخش دیرینه شناسی سازمان حفاظت محیط زیست درباره جزییات منطقه فسیلی غرب کشور گفت: بعد از پیمایش صحرایی و بررسی زمین‌شناسی منطقه در حال حاضر در 30 متر مربع شاهد یک سایت فسیلی متشکل از مهره‌داران از خانواده گاوسانان، اسب‌ها، گوشت‌خواران، پستانداران، زرافه‌ها و برخی دیگر از مهره‌داران برای اولین بار در ارتفاعات زاگرس هستیم؛ اهمیت این منطقه به دلیل تجمع این نمونه‌های فسیلی در ارتفاعات زاگرس مانند منطقه فسیلی شمال غرب مراغه در ارتفاعات البرز است.

* بازگشت فسیل‌های مراغه از آمریکا به ایران

فرهاد دبیری معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست نیز درخصوص نحوه استرداد فسیل‌های مراغه از آمریکا ، بیان داشت: بعد از امضای بیانیه الجزایر در دهه 60 میان ایران و آمریکا برای حل اختلافات مالی ما ادعاهایی علیه این کشور مطرح کردیم ، در نتیجه لایحه‌ای تنظیم شد و در دیوان داوری لاهه دادخواستی به ثبت رسید.

وی ادامه داد: این دیوان در سال93 برای رسیدگی به این شکایت تشکیل و براساس مذاکراتی که بین دو طرف صورت گرفت، ایران محق به پس گرفتن فسیل‌ها شناخته شد.

برای اولین بار؛‌ سایت غنی از فسیل مهره‌داران در ارتفاعات زاگرس کشف شد+تصاویر

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در نتیجه تمام فسیل‌هایی نگهداری شده در موزه‌های آمریکا که متعلق به ایران بودند، به کشور بازگردانده شدند.