اکونومیست در گزارشی به نقاط ضعف هواپیماهای جنگنده اف-35 آمریکا و کلاهخودهای گران قیمت آن، پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از اکونومیست، روی برچسب قیمت نوشته است 400 هزار دلار. شاید اول فکر کنید یک جنس عتیقه است که متعلق به جایی عجیب و غریب است. اما این بهای رایج پیشرفته ترین کلاهخود جهان است و خلبانان هواپیماهای جنگنده اف-35 که آمریکایی ها و هم پیمانان آن ها هستند، آن را بر سر می گذارند. وقتی خود هواپیما با توجه به سفارش و مدل، بهایی بین 148 تا 337 میلیون دلار داشته باشد، دیگر این قیمت چندان زیاد به نظر نمی رسد. اما قاعدتا با این مبلغ، باید چیزی نصیبتان شود که سرتاسر دنیا از آن راضی هستند؛ حال آن که چنین نیست.

این کلاهخود، نوعی شگفتی است. خلبانان جنگنده ها از دیرباز، «دید سربالا» داشتند که تصویری از داده های کابین خلبان و اطلاعات هدف بود و بر روی شیشه جلو می دیدند. اما حالا نه تنها جزئیات را هم می بینند، بلکه اطراف را نیز بهتر می بینند. حالا به لطف شش دوربینی که روی بدنه هواپیما نصب شده است، خلبان ها می توانند اطراف هواپیما را به خوبی ببینند و اگر می خواهند زیر پایشان را ببینند، کافی است سر خود را پایین بیاورند. علاوه بر این، بدون این که خلبان نیازی به استفاده از دوربین مادون قرمز داشته باشد، دید در شب را هم در اختیار دارد.

نمایش کلاهخود شامل اطلاعات ماهواره ای، هواپیماهای خودی و واحدهای نظامی مستقر روی زمین است. با حرکات چشمان خلبان، کلاهخود به سرعت نمادها را جابه جا می کند. اگر موشکی شلیک شود، خلبان فقط با حرکت چشم خود آن را هدایت می کند.

اما ساختار مهندسی سیاسی این کلاهخود به اندازه ساختار الکترونیکی آن عجیب است. این کلاهخود که حاصل همکاری مشترک «راک ول کالینز،» یک شرکت آمریکایی و یک شرکت صهیونیستی است، قرار است نقش بیشتری را در جنگ برعهده بگیرد.

گران قیمت ترین کلاهخود جنگنده جهان، چه قدر کیفیت دارد؟

پژوهش در خصوص هواپیمای اف-35 ،در 300 حوزه کنگره ای انجام شد و آن قدر از نظرات مختلف استفاده شد که عملا کلاهخود، نقطه ضعف آن به حساب می آید. کیت ظریف این کلاهخود سریع می شکند و نمی توان کلاهخود خلبان دیگری را قرض گرفت. این کلاهخود مختص تنها یک نفر است و هماهنگی آن با خلبان، به دو روز کار آزمایشگاهی نیاز دارد.

در سال 2011، وزارت دفاع آمریکا به یک شرکت انگلیسی پول پرداخت کرد تا کلاهخود جایگزین بسازد تا مبادا کلاهخود اصلی از کار بیفتد. اما دو سال بعد به این نتیجه رسید که طبق برنامه موجود عمل کند. حالا برخی از مشکلات کلاهخود را برطرف کرده اند. اکنون لرزه های بین کلاه خود و هواپیما، حذف شده و نور سبز رنگ صفحه نمایش که زمانی تمرکز را بر هم می زد، از بین رفته است. علاوه بر این، تاخیر در ارسال تصویر نیز تا حد زیادی از بین رفته است.
اما انتقادها از کلاهخود هنوز ادامه دارد. به گزارش نیروی هوایی آمریکا، این کلاهخود آن قدر بزرگ است که توانایی خلبان در برگرداندن سر خود برای دیدن هواپیمای دشمن را از بین می برد. سربه عقب خم کردن نیز باعث می شود سیم های اتصال، کش بیایند و گردن را اذیت کنند. در برخی مانورها هم سر خلبان به بالای کابین می چسبید و مانع عملکرد آزاد خلبان می شد. یکی از خلبان ها گفت همکارانش این کلاهخود را دوست ندارند.

از این گذشته، وزن 2 کیلو و 400 گرمی کلاهخود باعث می شود هنگام نیاز به خروج از جت، خلبان آن آسیب ببیند. آزمایش های وزارت دفاع آمریکا نیز این نکته را تایید کرده است.

اما ادعا می شود که 250 گرم از وزن کلاهخود را کم کرده اند و 300 خلبانی که در آموزش های جدید با این کلاهخودهای جدید آموزش دیده اند، به خوبی آن ایمان آورده اند.

اما باید دانست که توسعه فناوری های جدید، الزاما محصول بهتری به ما تحویل نمی دهد. مثلا چندنفر در خصوص طراحی هواپیمای اف-35 می گویند وقتی قصد دیدن اتفاقات زیر پای خود را دارند، هواپیما را کمی مایل می کنند.

البته با روند رشد فناوری، انتظارات تحولات زیادی وجود دارد. شاید هواپیماهای بعدی، اصلا خلبان نداشته باشند.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ت
۰۰:۵۸ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
گربه دستش به گوشت نمیرسه میگه بو میده
بهترین تکنولوژی دنیارو داری ایراد میزاری
واقعا چقدر ر شما حسود و بخیل هستین
بجای این همه نظر مفت و بی اساس برید مثلشو بسازین
هرچند که این چزا ادم دلسوز و کار بلد میخاد که ما تو مسئولین و امثال شما یدونشم نداریم و فقط فکر پول در اوردن از مردم هستین
آخرین اخبار