نیویورک تایمز نوشت بعید است رئیس‌جمهور آمریکا پایبندی به منع استفاده نخست از سلاح‌های هسته‌ای را بپذیرد.

نیویورک تایمز: تعهد اوباما به منع استفاده نخست از تسلیحات هسته‌ای بعید به نظر می‌رسد
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نیویورک تایمز نوشت: بعید است باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا پایبندی به منع استفاده نخست از سلاح های هسته ای را بپذیرد.  

این روزنامه آمریکایی در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی به قلم دیوید ای سانگر و ویلیام جی برود افزود: به نظر می رسد رئیس جمهور آمریکا که منع استفاده نخست از سلاح هسته ای در یک نبرد را مطرح کرده بود، اکنون پس از شنیدن انتقادهای مشاوران ارشد امنیت ملی این پیشنهاد را مسکوت بگذارد. 

به گفته مقامات ارشد دولتی، مشاوران ارشد امنیت ملی آمریکا معتقدند این طرح به تضعیف متحدان آمریکا و تشجیع روسیه و چین منجر خواهد شد.   

از نظر اوباما کاهش نقش سلاح های هسته ای موضوعی حیاتی برای میراث وی محسوب می شود. اما او از اظهارات منتقدانش ازجمله برخی از مشاوران ارشد سابق چندان خشنود نیست، منتقدانی که معتقدند دور دوم برنامه های نوسازی هسته ای دولت آمریکا که در چند دهه آینده تا یک تریلیون دلار هزینه خواهد داشت، تعهداتی را که اوباما در سال 2009 داده است، تضعیف می کند.

مدافعان کنترل تسلیحات برای چندین ماه درباره گام هایی سخن می گفتند که به اجرای قول اوباما در زمینه ایجاد جهانی بدون سلاح های هسته ای کمک می کند. آنها معتقدند درحالی که گزینه های متعدد دیگری وجود دارد، هیچ کدام از روسای جمهور آمریکا از سلاح هسته ای استفاده نخواهند کرد.

اما به نظر می رسد در نهایت اوباما به سمت مشاوران فعلی خود که هشدار می دهند اعلام منع استفاده نخست از سلاح های هسته ای باعث ناراحتی متحدان آمریکا مانند ژاپن و کره جنوبی خواهد شد، گرایش پیدا کرده است. 

به گفته مشاوران ارشد وزارت خانه دفاع و امور خارجه، اشتون کارتر، وزیر دفاع و جان کری، وزیر امور خارجه نیز ابراز نگرانی کرده اند که اقدامات جدید روسیه و چین از منطقه بالتیک گرفته تا دریای چین جنوبی زمان را برای اعلام منع استفاده نخست از سلاح های هسته ای نامناسب ساخته است. مقامات دولتی تایید کردند ارنست مونیز، وزیر انرژی هم که وزارت خانه او بر زرادخانه هسته ای نظارت دارد، به مخالفان این پیشنهاد پیوسته است. 

مقامات دولتی تایید کردند مسئله تغییر سیاست در زمینه منع استفاده نخست از سلاح های هسته ای، این تابستان به کرات مطرح شد. هدف اوباما از این تکرارها این بود که نشان دهد پایبندی وی به کاهش نقش سلاح های هسته ای در راهبرد آمریکا -و در نتیجه خطر تبادلات هسته ای- فراتر از یک شعار صرف است. اما به گفته مقامات به دلیل مخالفت برخی مشاوران ارشد اوباما بحث دراین زمینه برای خود رئیس جمهور خیلی جدی نبود. کارتر معتقد بود که ولادیمیر پوتین - رئیس جمهور روسیه و کیم جونگ اون  - رهبر کره شمالی احتمالا تعهد آمریکا درباره منع استفاده نخست از سلاح های هسته ای را نشانه ضعف این کشور توصیف خواهند کرد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار