با گسترش تكنولوژی و غالب شدن آن بر كار دستی و هنری، بسیاری از آثار كاریكاتور دیجیتالی شده و در نتیجه كیفیت و محتوای كارها كاهش یافته است.

به گزارش حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، بهرام ارجمندنیا داور هفتمین جشنواره سراسری كاریكاتور با موضوع «نفوذ»، با اشاره به اینكه آثار ارسالی به جشنواره سراسری كاریكاتور «نفوذ» كیفیت مناسبی داشتند، افزود: با وجود این، اكنون فضای كارتون و كاریكاتور كشور به طور كلی گرفتار تكنولوژی شده است.
 
وی افزود: در سال‌های گذشته كارهای هنرمندان كارتونیست به‌صورت دستی طراحی می‌شد اما اكنون بسیاری از آثار دیجیتالی شده است؛ به‌گونه‌ای كه تكنولوژی بر كار دستی و هنری غالب شده و از كیفیت و محتوا كم كرده است.
 
ارجمندنیا تصریح كرد: برای رفع این نقیصه می‌بایست بانیان و متولیان هنر كاریكاتور كشور تمهیداتی اندیشیده و در فراخوان‌ها و برگزاری جشنواره‌ها برای رفع این مشكل تلاش كنند.
 
این هنرمند كارتونیست در ادامه با اشاره به امكانات و كاستی‌های كاریكاتور در كشور، اظهار كرد: در حال حاضر امكانات برگزاری جشنواره‌های كاریكاتور در كشور وجود داشته و در محروم‌ترین استان‌ها هم برای برگزاری چنین جشنواره‌هایی فرهنگ‌سازی شده است.
 
به گفته وی، هرچند در این راستا كمبودها و كاستی‌هایی ازجمله مشكلات بودجه‌ای، امكانات محدود و فرایند اداری طولانی و بوروكراسی وجود دارد اما درنهایت جشنواره‌های كاریكاتور با وجود مشكلات فراوان، آبرومندانه و مناسب برگزار می‌شوند كه جشنواره سراسری كاریكاتور حوزه هنری خراسان شمالی هم یكی از این جشنواره‌های مناسب كشور است.
 
ارجمندنیا با اشاره به تلاش فراوان هنرمندان و مسئولان هنری كشور برای برگزاری مناسب جشنواره‌ها، ادامه داد: ما ایرانی‌ها خصلتی داریم كه به هر بهایی حفظ آبرو كرده و صورت خود را با سیلی سرخ می‌كنیم؛ در صورتی كه در كشورهای دیگر در پی وجود و بروز این میزان مشكل در برابر یك جشنواره هنری، كل برنامه كنسل می‌شود.
 
وی با بیان اینكه كارتونیست‌های ایرانی تلاش می‌كنند با حداقل امكانات بهترین كار را ارائه كنند، اضافه كرد: اكنون حتی هنرمندان شهرستان‌های محروم هم به دست هنرمندان بزرگ نگاه كرده و آثار تمامی هنرمندان كارتونیست كشور تقریباً در حال یكدست شدن است، اما باز هم این دلیلی برای ارتقای كیفیت آثار نیست.
 
ارجمندنیا با تأكید بر اینكه برای ارتقای كارتون و كاریكاتور در كشور باید توجه مالی بیشتری به این رشته هنری صورت گیرد، افزود: وقتی یك رشته هنری نظیر كاریكاتور به این میزان از پیشرفت می‌رسد، بحث اقتصادی آن هم مهم شده و هنرمندان آن رشته انتظار دارند در قبال كار مناسبی كه ارائه می‌كنند عایدی خوبی هم داشته باشند؛ اما از این نظر در كشور دچار نقصان هستیم.
 
داور هفتمین جشنواره سراسری كاریكاتور «نفوذ» با بیان اینكه رفع این نقیصه درگرو اصلاح ساختاری اوضاع رشته كاریكاتور در كشور است، گفت: واقعیت آن است كه این اصلاح می‌بایست از رده‌های بالای مدیریت این رشته هنری صورت گیرد؛ چراكه انرژی از بالا نیست، بودجه درست برنامه‌ریزی نشده و یا به‌موقع اختصاص نمی‌یابد و هنرمندان كارتونیست با سیلی صورت خود را سرخ نگاه داشته‌اند.
 
گفتنی است آیین اختتامیه هفتمین جشنواره سراسری كاریكاتور «نفوذ»، اواخر شهریورماه امسال برگزار و در آن از 13 هنرمند منتخب این جشنواره تجلیل می‌شود.
 
همچنین 110 اثر منتخب جشنواره سراسری كاریكاتور «نفوذ» در قالب كتاب جشنواره منتشر شده و 170 اثر منتخب هم با راهیابی به بخش نمایشگاه، هم‌زمان با مراسم اختتامیه، به نمایش عمومی گذاشته می‌شوند.


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار