قاسمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

همکاری ما با "FATF " بر اساس قوانین داخلی کشورمان خواهد بود/باید مراقب سوء‌استفاده‌ها باشیم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: "FATF " بحث جدیدی نیست و همه کشورها با آن روبرو هستند و این در گذشته چندان مطرح نبوده است.

"بهرام قاسمی" سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ درباره توافق " FATF " و احتمال تحریم محور مقاومت عنوان داشت: "FATF" بحث جدیدی نیست و همه کشورها با آن روبرو هستند و این در گذشته چندان مطرح نبوده است.

وی با اشاره به اینکه ما با توافق اتمی از تحریم خارج شدیم، یادآور شد: در دوران تحریم بانک‌های ما نمی توانستند با کشورهای منطقه ارتباط برقرار کنند و همچنین موضوع " FATF " هم چندان مطرح نبود.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اکنون که پس از 10 سال ارتباط بانکی با دنیا برقرار شده باید بر اساس قوانین جهانی حرکت کنیم.

قاسمی با بیان اینکه ما نگران "FATF" نیستیم و در هیچ گونه از مسائلی از این زمینه‌ها نگرانی نداریم، یادآور شد: ما باید در حوزه‌های مختلف از حق خود دفاع کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد: اینکه در نقل و انتقالات گیرنده و فرستنده مشخص باشد یک موضوع طبیعی است و یک نوع مبارزه با قاچاق پول و پولشویی است.

وی ادامه داد: ما مجبوریم با این گونه کنوانسیون‌ها و معاهدات همکاری کنیم. امروز تحریم علیه کشتیرانی و بیمه برداشته شده اما آیا با توجه به این که تحریم کشتیرانی لغو شده کشتی‌های ما می‌توانند در هر آبراهه بین‌المللی بدون در نظر گرفتن قوانین حرکت کنند و این موضوع در حمل و نقل هوایی نیز مرسوم است و سازمان ایکائو بر آن نظارت می‌کند.

قاسمی تصریح کرد: در بحث FATF هم به همین گونه است و قوانین و مقررات مربوط به مبارزه با پولشویی نیز باید رعایت شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: در جهت این همکاری‌ها تا آنجایی که مربوط به مبارزه با پولشویی باشد مورد پذیرش ما است و نباید نگران این باشیم که اطلاعات داخلی به خارج داده شود؛ چرا که در جهت شفاف‌سازی سیستم مالی نیاز به نظر می‌رسد. 

وی با بیان اینکه هیچ محدودیتی در داخل برای شرکت‌های داخلی وجود ندارد، اظهار داشت: بانکهای داخلی هیچ گونه محدودیتی جهت همکاری و انجام امور بانکی با هیچ کدام از شرکت‌های داخلی ندارند و اصلا  "FATF " هیچ ربطی به برجام و بحث هسته‌ای ندارد. این موضوع در دولت قبل نیز مطرح بود و باید این تعهدات پذیرفته می‌شد و دولت قبل برای اینکه انجام امور اقتصادی خود قبل از لغو تحریم‌ها و قطعنامه‌های سازمان ملل را انجام دهد این لایحه را تنظیم و به مجلس تقدیم کرده بود و این مسئله بحث جدیدی نیست و ربطی به برجام و بحث هسته‌ای ندارد.

قاسمی افزود: بعد از برجام و لغو تحریم‌ها برای آنکه بانک‌های ما با بانک‌های خارجی و سیستم اقتصادی کشور به سیستم بین‌المللی متصل باشد باید تعهدات و مقررات مربوط به سیستم بانکی بین‌المللی را پذیرفت و آنچه که ما در  "FATF " امضا و به اجرا رساندیم در آن نوع همکاری و تعامل ما بر اساس قوانین و مقررات جمهوری اسلامی و قانون اساسی تنظیم شده است. در آن تعهدنامه ذکر شده که جمهوری اسلامی به غیر از قانون اساسی هیچ مسئله دیگری را نخواهد پذیرفت. 

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به بحث تروریسم و محدودیت احتمالی  "FATF " برای کمک به جریان مقاومت افزود: جمهوری اسلامی برای کمک به کاهش تروریسم و نابودی این مسئله با تمام توان کمک خواهد کرد اما در مورد بحث کمک به محور مقاومت و به طور مشخص حزب‌الله لبنان باید گفت که این حزب یک حزب سیاسی است و به هیچ عنوان، عنوان تروریستی ندارد و یک جنبش مقاومت است که در راه آزادی و استقلال لبنان نقش دارد و در مجلس لبنان نیز نماینده دارد.

وی افزود: میان حزب‌الله لبنان با القاعده، داعش و جبهه‌النصره تفاوت وجود دارد و باید این دو از هم تفکیک شوند و هیچ نگرانی از بابت اینکه "FATF" کمک ما به جبهه مقاومت را محدود کند نداریم.

قاسمی در پایان تصریح کرد: اکنون هیچ نگرانی وجود ندارد اما در مورد آینده باید هوشیار بود تا از فضاهای احتمالی سوء‌استفاده نشود.

انتهای پیام/




 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار