مجلس انگلیس بدنبال تعلیق قرارداد چند میلیاردی فروش تسلیحات به عربستان

بمباران بیمارستان‌ها و مراکز غیرنظامی یمن بوسیله جنگنده‌های سعودی نمایندگان مجلس انگلیس را بر آن داشته تا بدنبال ممنوعیت فروش تسلیحات به ریاض باشد.

مجلس انگلیس بدنبال تعلیق قرارداد چندمیلیاردی فروش تسلیحات به عربستانبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، پس از آنکه جنگنده‌های ائتلاف متجاوز سعودی بارها با بمباران بیمارستان‌های یمن غیرنظامیان را به خاک و خون کشیده‌اند، نمایندگان مجلس انگلیس، کمیته کنترل صاردات تسلیحات را تحت فشار قرار داده‌اند تا قرارداد چند میلیاردی فروش تسلیحات به ریاض را به حالت تعلیق درآورد. 

کمیته کنترل تسلیحات قرار است هفته جاری نشستی را درخصوص کنترل صادرات سلاح برگزار کند. پیش‌بینی می‌شود در این نشست گزارشی که در آن از حملات هوایی 18 ماهه ائتلاف [متجاوز] سعودی به یمن به شدت انتقاد خواهد شد، نهایی شود. 

در ادامه گزارش آمده است: این اقدام احتمالی مجلس انگلیس خشم ریاض، نگرانی تولید‌کنندگان سلاح و شرمساری دولت محافظه‌کار را به دنبال خواهد داشت. 

در حملات هوایی 15 اوت (25 مرداد ماه) جنگنده‌های ائتلاف سعودی به یک بیمارستان تحت حمایت «سازمان پزشکان بدون مرز» یمن، 19 نفر کشته و 24 نفر مجروح شدند. این بمباران چهارمین حمله هوایی در سال جاری به یکی از مراکز وابسته به سازمان پزشکان بدون مرز در یمن است که باعث خروج کارکنان این سازمان از مناطقی از این کشور شده است. 

«زید رعد الحسین،» دیپلمات اهل کشور اردن و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، 25 اوت سال جاری میلادی (4 شهریورماه)، خواستار انجام تحقیقات مستقل بین‌المللی درخصوص حملات ائتلاف سعودی به یمن شد. گزارش سازمان ملل متحد نشان می‌دهد 60 درصد تلفات غیرنظامیان یمنی بر اثر حملات هوایی ائتلاف سعودی به مراسم‌های عروسی، بازارها، مدارس و بیمارستان‌های این کشور بوده است. طبق این گزارش، در بسیاری از این حملات، مواضع نظامی مورد هدف نبوده‌اند. 

دولت انگلیس با انجام تحقیقات بین‌المللی مخالفتی ندارد؛ اما، بیشتر تمایل دارد یک کمیته سعودی مسئول این تحقیقات باشد.   

انگلیس در یکسال گذشته، بیش از 3 میلیارد پوند تجهیزات نظامی به رژیم سعودی فروخته است. سازمان‌های حقوق‌بشر بارها با انتقاد از فروش تسلیحات و تجهیرات نظامی انگلیس به ریاض، آن را باعث تشدید درگیری‌ها در یمن و کشتار بیرحمانه غیرنظامیان می‌داند.   


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Seychelles
ناشناس
۱۶:۱۶ ۱۵ شهريور ۱۳۹۵
آقااجازه! الکیه! وقتی پای پول در میون باشه، اینجورقرتی بازیها برای گرون تر کردن جنسه!!
آخرین اخبار