باراک اوباما در چند ماه باقی مانده از دوره ریاست‌جمهوری خود، بر شراکت ترنس-پسیفیک تمرکز کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: علی‌رغم وجود مخالفت‌های بسیار، باراک اوباما – رئیس جمهور آمریکا – در تلاش است تا در آخرین ماه‌های باقی مانده از عمر دولت خود پیمانی که به موجب آن میان 12 کشور جهان تجارت آزاد صورت خواهد گرفت – شراکت ترنس-پسیفیک -- را به تصویب برساند.

مقامات دولت آمریکا اظهار می‌کنند اوباما درباره این پیمان در سفرهای خود به چین و لائوس سخن خواهد گفت.

این در حالی است که هیلاری کلینتون – نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا – و دونالد ترامپ – نامزد جمهوری‌خواه – از این پیمان به شدت انتقاد کرده اند. نتایج نظرسنجی‌ها در آمریکا نیز نشان می‌دهد نظرات متفاوتی در این‌باره وجود دارد.

نتایج نظرسنجی مرکز تحقیقات "پیو" نشان می‌دهد 39 درصد شرکت کنندگان آمریکایی اعلام کرده اند شراکت ترنس-پسیفیک به ضرر کشورشان تمام خواهد شد. 37 درصد از شرکت کنندگان نیز نظر مثبتی درباره این پیمان داشته اند. این ارقام به سختی می‌تواند کنگره آمریکا را متقاعد کند تا این موضوع را مورد بررسی قرار دهد.

با این حال، به نظر نمی‌رسد در کنگره افراد زیادی به این پیمان رای دهند. رئیس اکثریت مجلس سنا نیز اظهار کرده است کنگره تا پایان سال جاری میلادی این مسئله را بررسی نخواهد کرد. وی همچنین افزود احتمال رای آوردن این لایحه بسیار اندک است.

این در حالی است که گروه‌های تجاری خواستار حصول این توافق هستند و به لابی‌گری با قانون‌گذاران و کارمندان مجلس سنا و نمایندگان می‌پردازند.

اوباما از این توافق به 2 دلیل حمایت می‌کند. نخست اینکه وی مدعی شده است این پیمان برای اقتصاد آمریکا مفید خواهد بود؛ زیرا هزاران تعرفه گمرکی از میان برداشته خواهد شد و به این صورت کالا‌های ساخت آمریکا برای مصرف کنندگان ارزان‌تر تمام خواهد شد.

دوم اینکه اوباما معتقد است این پیمان برای امنیت ملی آمریکا نیز مفید واقع خواهد شد. این توافق تعهدات آمریکا را نشان خواهد داد. تبلیغات وی برای به تصویب رسیدن چنین لایحه‌ای در آمریکا نیز حول همین محور می‌گردد.

با این‌حال، مشخص نیست حتی در صورت به تصویب رسیدن این لایحه، در دوره رئیس جمهور آینده آمریکا اجرای این توافق ادامه یابد. زیرا هر دو نامزد انتخاباتی مخالف آن هستند. اما تاریخ نشان داده است مخالفت‌ها با یک لایحه در زمان تبلیغات انتخاباتی با اعمال چند تغییر صحیح در آن می‌تواند به حمایت تبدیل شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار