روزنامه دولتی چین گزارش رسانه‌ها درباره نحوه رفتار با رئیس‌جمهور آمریکا و گروه همراه وی در فرودگاه چین را اغراق‌آمیز خواند.

توصیف یک روزنامه چینی از جار و جنجال رسانه‌ای ورود اوباما به چین
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه گاردین چاپ انگلیس به نقل از روزنامه گلوبال تایمز چین نوشت: ورود پر هیاهوی باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، برای حضور در نشست سران گروه بیست در چین حادثه ای «کم اهمیت» است که رسانه های غربی آن را احساسی کرده اند.

زمانی که هواپیمای رئیس جمهور آمریکا شنبه عصر برای آخرین دیدارهای رو در روی او با جی شین پینگ، همتای چینی اش، به زمین نشست،صحنه هایی از هرج و مرج در فرودگاه بین المللی هانگجو بوجود آمد.

مقامات آمریکایی و چینی کلمات خشمگینانه ای رد و بدل کردند. یکی از مقامات محلی خطاب به یکی از کارکنان کاخ سفید فریاد زد:«اینجا کشور من است. اینجا فرودگاه ماست.»

بنا بر گزارش ها، زمانی که سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا، در کانون این ابراز عصبانیت رسمی قرار گرفت، یکی از مأموران سرویس مخفی آمریکا مجبور شد، مداخله کند.

آن اتفاقات منجر به این گمانه زنی شد که چین عمدا به اوباما بی اعتنایی دیپلماتیک کرده است، متعاقبا یک منبع دولتی ناشناس چین آن را رد کرد. اوباما بر خلاف سران دیگری که برای شرکت در نشست سران گروه بیست وارد می شدند، از پلکان هواپیمای حامل خود پایین آمد که بر روی آن فرش قرمز پهن نشده بود.

شِن دینگلی، کارشناس روابط بین الملل از دانشگاه «فودان» در شانگهای، گفت: «آمریکا باید خوب بداند که چه کاری کرده که موجب نارحتی چین شده است.»

وی ادعا کرد، خشم چین از انتقاد آمریکا از فعالیتهایش در دریای چین جنوبی ممکن است توضیحی برای اقدام پکن باشد.

اوباما روز یکشنبه درصدد برآمد جار و جنجال در فرودگاه را کم اهمیت نشان دهد و گفت میزبان چینی احتمالا تعداد افراد حاضر در هیئت آمریکایی را «اندکی بیش از حد زیاد» تلقی کرده است.

روزنامه گلوبال تایمز که تحت کنترل حزب کمونیست چین قرار دارد و گاهی دیدگاه‌های رسمی را بیان می کند، روز دوشنبه در سرمقاله خود نوشت: «رسانه های غربی در خصوص این حادثه مبالغه کرده اند ولی اوباما تلاش کرد این موضوع را کم اهمیت جلوه دهد.این وضعیت موجب می شود ما باور داشته باشیم که این فضای متشنج بین چین و آمریکا را تا حدی می توان به رسانه های غربی نسبت داد که اغلب در خصوص موضوعات کم اهمیت، سروصدا و راه می اندازند.»

این روزنامه دولتی نوشت، این موضوعات همکاری چین و آمریکا را تحت الشعاع قرار نمی دهد و اوباما پیش از کنار رفتن از ریاست جمهوری نمی خواهد شاهد این مسائل جزئی در روابط آمریکا و چین باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار