رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: اجرای طرح بزرگ توسعه حرم امامین جوادین علیهم السلام پس از تملک زمین‌ از ‏سوی تولیت حرم مطهر، آغاز می‌شود

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان ، حسن پلارک با تسلیت ایام شهادت امام محمدتقی جواد الائمه (ع) به تشریح اقدامات صورت گرفته جهت بازسازی و توسعه حرم مطهر این امام همام پرداخت.

توسعه حرم امامین جوادین (ع) با اتمام تملک زمین‌ آغاز می‌شود+تصاویر

وی گفت: اقدامات ستاد بازسازی عتبات در حرم امامین جوادین علیهم السلام طی 10 سال گذشته و با تشکیل ستاد کاظمین آغاز شده و همانند سایر اعتاب مقدسه به 3 بخش طرح‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم می‌شود.

توسعه حرم امامین جوادین (ع) با اتمام تملک زمین‌ آغاز می‌شود+تصاویر

وی افزود: طی اقدامات کوتاه مدت، طرح‌های مربوط به رفع نیازهای اولیه حرم مطهر که برای رفاه حال زائران ضروری بود، اجرا شد.

وی ادامه داد: ستاد بازسازی عتبات عالیات در بخش دوم اقدامات که طرح‌های میان مدت محسوب می‌شود، کار بازسازی ابنیه و اماکن مختلف حرم مطهر را با همکاری خوب تولیت اجرا کرد.

توسعه حرم امامین جوادین (ع) با اتمام تملک زمین‌ آغاز می‌شود+تصاویر

پلارک گفت: ازجمله طرح‌های شاخص میان مدت اجرا شده در حرم مطهر امامین جوادین علیهم السلام، پروژه بازسازی مسجد جامع صفوی و الحاق آن به حرم بود که با بهره‌برداری از این طرح، فضای حرم 2 برابر شد.

وی افزود: همچنین طرح مسقف کردن 2 ضلع شمالی و جنوبی حرم مطهر هم اکنون در حال اجراست که امیدواریم با اتمام آن تا پایان امسال، فضای زیادی جهت پذیرش و بیتوته زائران فراهم شود.

پلارک با اشاره به طرح‌های بلند مدت ستاد بازسازی عتبات عالیات اظهار کرد: در شهر کاظمین نیز همانند نجف اشرف، کربلا و سامراء، طرح‌های بلند مدت توسعه‌ای متناسب با طرح جامع شهری تعریف شده است.

توسعه حرم امامین جوادین (ع) با اتمام تملک زمین‌ آغاز می‌شود+تصاویر

وی با بیان اینکه تولیت حرم مطهر امامین جوادین در حال تملک زمین‌های اطراف حرم برای اجرای طرح توسعه است گفت: ساخت دو صحن بزرگ امام رضا(ع) با 60 هزارمترمربع زیربنا و صحن صاحب الزمان(عج) با 70هزار متر مربع زیربنا در دستور کار ستاد بازسازی عتبات عالیات است.

وی گفت: وجود تنها یک ورودی اصلی از خیابان باب المراد موجب ازدحام جمعیت و رنجش زائران به ویژه در مناسبت‌ها می‌شد از این رو با هماهنگی انجام شده با شهرداری کاظمین، یک در ورودی دیگر از فلکه پشت حرم بازگشایی شده است.

پلارک با تجلیل از حمایت‌های مادی و معنوی خیرین و ناذران از ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: مردم دوستدار اهل بیت علیهم السلام استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و یزد بیشترین مشارکت را در بازسازی حرم امامین جوادین علیهم السلام داشته‌اند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با بیان اینکه صحن و سرای امام جواد(ع) و امام موسی کاظم (ع) بزرگترین صحن در اعتاب مقدسه است یادآور شد: پیش از این طرح مقاوم سازی، طلاکاری و تعویض خشت‌های 2 گنبد حرم مطهر این 2 امام همام هر یک به تعداد 10هزار و 500خشت طلا، ساخت صندوقچه‌های مضجع امامین جوادین علیهم السلام و دوخت روپوش مضجع، ساخت چندین در مطلا، مینا کاری کتیبه‌های ضریح مطهر، طلاکاری و نوسازی و احیاء ایوان باب المراد با همت خیرین، ناذران، هنرمندان و کارشناسان ستاد بازسازی عتبات عالیات صورت گرفته بود.

روابط عمومی ستاد بازسازی عتبات عالیات به نقل پلارک افزود: بازسازی و مرمت مسجد تاریخی صفویه در جوار حرم، سنگ کاری کف و بدنه ورودی شمالی این مسجد، تعویض سنگ کف، بدنه و حجره‌های صحن حرم مطهر، مقاوم سازی، تعویض سنگ رواق‌های حرم مطهر، تعویض سنگ کف و بدنه ایوان جنوبی (باب القبله)، تعویض سنگ کف و بدنه ایوان غربی (باب القریش)، تعویض سنگ کف و بدنه و ایجاد محراب مسجدالرضا(ع) و بازسازی و مرمت دارالمفید مسجد الرضا (ع) از دیگر اقدامات صورت گرفته برای بازسازی حرم مطهر امامین جوادین علهم السلام بود. 

منبع:فارس

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.