مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: 50 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به این سامانه ها مجهز شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛کامران یوسفی با اشاره به اینکه این استان دارای یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی قابل کشت است، افزود: 800 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان دیم و 400 هزار هکتار آبی است.

وی با اشاره به اینکه امکان اجرای سامانه های نوین آبیاری در اراضی دیم وجود ندارد، افزود: اجرای سامانه های آبیاری تحت فشار نیازمند الزاماتی همچون استخر ذخیره آب و انرژی برق مناسب است.

وی با اشاره به اینکه در 400 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان هم به علت شوری منابع آبی امکان اجرای سامانه های تحت فشار وجود ندارد، افزود: در اراضی کشاورزی 12 شهرستان واقع در حوزه دریاچه ارومیه سامانه های آبیاری کم فشار با استفاده از اعتبار ستاد احیای دریاچه اجرا می شود.

یوسفی با بیان اینکه اجرای سامانه های نوین آبیاری تقاضا محور است، گفت: برای تجهیز هر هکتار از اراضی حوزه آبریز دریاچه ارومیه 32 میلیون ریال به صورت بلاعوض پرداخت می شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون تا 85 درصد هزینه های اجرای طرح های نوین آبیاری توسط دولت به صورت بلاعوض پرداخت می شود و 15 درصد بقیه بر عهده کشاورز است.

یوسفی با اشاره به اینکه در سال گذشته 560 میلیارد ریال برای اجرای سامانه های نوین آبیاری در آذربایجان شرقی مصوب و 120 میلیارد ریال تخصیص یافت، گفت: یکهزار و 470 هکتار اجرا شد. 

وی اراضی کشاورزی در دست اجرای استان برای تجهیز به سامانه های نوین آبیاری را چهار هزار و 422 هکتار اعلام کرد و گفت: در سال جاری 476 هکتار بهره برداری شد.

گسترش شیوه‎های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی یکی از سیاست‎های دولت به منظور کاهش چشمگیر مصرف آب و استفاده بهینه از منابع آب در بخش کشاورزی است.

سامانه های آبیاری تحت فشار به دو روش بارانی و قطره ای اجرا می شود که موجب افزایش بهره وری از 50 تا 80 درصد می شود.

گفتنی است :250 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قابلیت تجهیز به سامانه های نوین آبیاری را دارند.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.