مشهد؛

استفاده از ظرفیت روز پاسداشت زبان فارسی در مشهد ٢٠١٧

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: ثبت روز پاسداشت زبان فارسی در روز ملی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی فرصت مناسبی برای توسعه زبان فارسی از بستر مشهد و در کنار آرامگاه فردوسی به ویژه در مشهد ٢٠١٧ است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سید سعید سرابی در نشست فرهنگی بررسی فرصت های موجود در پاسداشت زبان فارسی و احیاء آن در سال ٢٠١٧ افزود: دوسال است به طور جدی موضوع نام گذاری ٢٥ اردیبهشت ماه به عنوان روز پاسداشت زبان فارسی پیگیری می شود که به همت مجلس شورای اسلامی و شورای فرهنگ عمومی کشور این روز در تقویم جمهوری اسلامی ایران ثبت شد که تقارن آن با سال ٢٠١٧ را به فال نیک می گیریم.

وی گفت: امروز در سایه همدلی و همراهی کمیسیون فرهنگی مجلس به حمدالله توفیق ثبت این روز در تقویم را داریم که این مهم اتفاق بزرگ و مبارکی برای استان است .

سرابی بر نقش دانشگاه ها در معرفی و پاسداشت زبان فارسی تاکید کرد و افزود : به نظر می رسد دانشگاه فردوسی نقش برجسته تری را به همت قطب علمی آن ایفا کند و همچنین می توان از ظرفیت آموزش و پرورش در این امر بهره جست .

مسئول دبیرخانه انجمن آثار و مفاخر استان خراسان رضوی در ادامه این جلسه گفت: یکی از آرزوهای ما ثبت روز ٢٥ اردیبهشت ماه به نام پاسداشت زبان فارسی بوده است که که پس از ١٥ سال این امر محقق شد .

غلامحسین علیپور افزود: امیدوارم در سایه فردوسی به بهانه بزرگداشت این روز بستری بوجود آید و از این فرصت بهره ببریم.

وی تصریح کرد: در استان ما مفاخر بسیاری وجود دارد که امیدواریم بتوانیم با اختصاص حداقل یک روز ملی برای شهرستان ها،مفاخر شهرستان های استان را معرفی کنیم .

خراسان قطب فرهنگی و ادبیات فارسی

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در ادامه این جلسه گفت: در کشور نه تنها مشهد بلکه خراسان قطب فرهنگی و ادبیات فارسی است.

حسین زارع صفت با بیان اینکه پیشنهاد بنده تشکیل دبیرخانه پاسداشت زبان فارسی است گفت: ضروری دستورالعملی را در سطح ملی شکل دهیم تا بتوانیم با تعریف برنامه هایی در سطح استان و ملی اقدام خوبی را انجام دهیم.

وی گفت: باید در پاسداشت روز ملی نقش و حضور مردمی را در نظر گرفت تا بتوان شاهد جریان سازی و نمادسازی خوبی در این روز بود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی هم در ادامه با تاکید برآنکه ضروری است به زبان فارسی بیش از گذشته توجه کنیم افزود: تشکیل تشکلی در سال ٢٠١٧ برای زبان فارسی خدمت بزرگی است که در دراز مدت اثر خود را خواهد گذاشت .

دکتر محقق نیشابوری افزود : پیشنهاد من بر آن است که در خراسان انجمن فارسی زبانان راه اندازی شود تا بتوان از این ظرفیت برای تبادل ظرفیت ها بهره جست.

مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی هم در این جلسه گفت: انتظار می رود که ستادی با هدایت مستمر که کار آن اجرایی کردن مصوبات باشد تشکیل شود.

حسین اکبری تصریح کرد: در کشورهای فارسی زبان از جمله تاجیکستان کتابخانه های بزرگی وجود دارد که کتب معتبری در حوزه فردوسی نگهداری می شود می توان با برنامه ریزی از این فرصت استفاده کرد.

انتهای پیام//ف.ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.