مقامات ترکیه و چین در حاشیه یازدهمین نشست سران گروه 20 در چین، چهار سند همکاری امضا کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از آناتولی، مقامات ترکیه و چین روز شنبه در حاشیه یازدهمین نشست سران گروه 20 در شهر هانگ ژوچین، چهار سند همکاری در زمینه انرژی و توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری امضا کردند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه که روز گذشته برای شرکت در نشست سران گروه 20 به شهر هانگ ژو چین سفر کرده است، با «شی جین پینگ،» رئیس جمهور چین دیدار و گفتگو کرد.

بر این اساس، رئیس جمهوری چین ضمن محکوم کردن کودتای نافرجام 15 جولای، بر حمایت کشورش از دولت آنکارا تاکید کرد.

شی جین پینگ با اشاره به میزبانی ترکیه از اجلاس گروه 20 در آنتالیا در سال گذشته و برگزاری موفقیت آمیز آن، تاکید کرد کشورش در مبارزه با گروه تروریستی فتح الله گولن در کنار ترکیه است.

همچنین رهبران دو کشور در خصوص گسترش همکاری میان دولت ها در سطح معاونان نخست وزیر، جهت گسترش روابط دو جانبه، همکاری بیشتر در زمینه های بازرگانی، حمل و نقل، انرژی و گردشگری به توافق رسیدند.

خبرنگار شبکه خبر ان تی وی نیز گزارش داد به دنبال دیدار دوجانبه روسای جمهوری دو کشور، مذاکرات هیات ها شروع شد و در خاتمه دو طرف چهار سند همکاری در زمینه انرژی های تجدید پذیر، همکاری در زمینه استفاده از زغال سنگ، صادرات پسته و محصولات کشاورزی ترکیه به چین امضا کردند.

در سفر اردوغان به چین «محمد شمشک» معاون اقتصادی نخست وزیر، «نهاد زیبکچی» وزیر اقتصاد، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه، «برات آلبایراک» وزیر انرژی و «حاکان فیدان» رئیس سازمان اطلاعات ترکیه ( میت) اردوغان را همراهی می کنند.

چین یکی از بزرگترین شرکای تجاری ترکیه است و در دوره اخیر دو کشور با تاسیس کمیته همکاری در سطح معاونان نخست وزیر، راهکار نوینی را برای توسعه مناسبات در سطح دولتهای دو کشور شکل داده اند.

حجم تجارت دو کشور در سال گذشته بالغ بر 27.3 میلیارد دلار بود که 2.4 میلیارد دلار آن را صادرات ترکیه به چین و 24.8 میلیارد دلار آن را واردات ترکیه از چین تشکیل می داد.




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار