معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از پایین بودن میزان مرگ و میر مادران در استان از میانگین کشوری خبر داد.

مرگ و میر مادران در همدان پایین تر از میانگین کشوریبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ جلال‎الدین امیری در مراسم گرامیداشت روز بهورز با بیان اینکه تأسیس سیستم شبکه از افتخارات نظام است که به منظور تأمین سلامت در قالب شبکه‎های بهداشتی تشکیل شده است، اظهار کرد: اجرای شبکه‏های بهداشتی به صورت اختصاصی در کشور انجام شده و موفقیت حاصل شده است.

وی با بیان اینکه پشی از انقلاب، آمار مرگ و میر  بر اثر زایمان بالا بود و در حد یک فاجعه محسوب می‎شد، گفت: خوشبختانه با تلاش‎های انجام شده در حال حاضر آمار مرگ و میر مادران از 100 به 12 رسیده و میانگین این آمار دراستان پایین‎تر از میانگین کشوری است که امیدواریم میزان آن در سال 2025 به صفر برسد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه با اشاره به اینکه وضع بهداشت و سلامت در 20 سال گذشته اینگونه نبود، گفت: امید به زندگی در افراد در حال حاضر به 74 سال رسیده  که این میزان در بین زنان به 80 سال می‎رسد و این موفقیت مرهون زحمات بهورزان است.

وی با بیان اینکه افتخار می‎کنیم که سیستم شبکه بهداشت ایجاد شده است و با بهترین شکل مدیریت می‎شود با تأکید بر اینکه پرونده الکترونیکی بسیاری از مشکلات را حل کرده است، گفت: اجرای برنامه سامانه سیب در این مورد بسیار مهم است و اجرای آن در استان در حال پیگیری است.

دکتر امیری با بیان اینکه برای این منظور برخورداری از سیستم اینترنت از 48 درصد به 68 رسیده و بزودی به 90 درصد می‎رسد، افزود: کنترل عوامل بیماری غیرواگیر باید مورد توجه باشد؛ چرا که بی‎تحرکی، مصرف سیگار، ورزش نکردن و....باعث افزایش مرگ و میرها شده است.

در این مراسم از الهام الوندیان به عنوان مربی نمونه کشوری، ژاله مداحی مربی نمونه شهرستان، گل‌سبا خلیلی و خلیل کلهر بهورز نمونه شهرستان و احمد مهدوی‎جو، مرضیه شیری، فاطمه زارعی، رحیم رحیمی‌زاده، کبری بخشی‎راد و رضا رفیعی بهورز منتخب استان تجلیل شد.

انتهای پیام/ د


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.