رویترز در مطلبی نوشت: ازبکستان در دوران ریاست‌جمهوری کریم‌اف به یکی از منزوی‌ترین کشورهای جهان تبدیل شد.

رویترز: اسلام کریم‌اف، رئیس‌جمهوری که هم افراط‌گرایان و هم مخالفانش را سرکوب می‌کردخبرگزاری رویترز با انتشار مطلبی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: دولت ازبکستان امروز (جمعه)، خبر درگذشت «اسلام کریم‌اف،» رئیس‌جمهور این کشور، را در سن 78 سالگی تأیید کرد. علت مرگ کریم‌اف سکته مغزی اعلام شده است. کریم‌اف خود را حافظ مردم ازبکستان در برابر خطر افراط‌گرایان می‌خواند. با این وجود، مخالفانش وی را دیکتاتور بیرحمی می‌دانستند که برای باقی ماندن در قدرت از توسل به خشونت و شکنجه ابایی نداشت.

در ادامه گزارش آمده است: کریم‌اف که سال 1991 (1370) ازبکستان را برای استقلال از اتحاد جماهیر شوری سابق رهبری کرد، «تیمور لنگ» را به عنوان الگوی خود و قهرمان ملی ازبکستان می‌دانست. وی در 27 سال زمامداریش هرگونه مخافتی را در نطفه خفه کرد و در برابر فشارها درخصوص انجام اصلاحات اقتصادی در ازبکستان تسلیم نشد. کریم‌اف همچنین با سماجت از استقلال کشورش در برابر روسیه و غرب محافظت می‌کرد. 

نگارنده گزارش سپس می‌افزاید: رئیس‌جمهور ازبکستان سال 2006 (1385) در پاسخ به انتقادات غرب درخصوص نقض حقوق‌بشر در این کشور، اظهار داشت: «به بهانه ترویج دمکراسی و آزادی در امور ما دخالت نکنید. به ما نگوئید چه کار کنیم، چه سیاستی در پیش بگیریم و یا با چه کشورهایی روابط دوستانه برقرار کنیم». ازبکستان با وجود جمعیت 30 میلیونی و قرار داشتن در مسیر جاده ابریشم که اروپا را به آسیا متصل می‌کند، در دوران زمامداری مستبدانه کریم‌اف به یکی از منزوی‌ترین کشورهای جهان تبدیل شد. 

رئیس‌جمهور ازبکستان همواره درخصوص خطر شبه‌نظامیان افراطی برای ثبات این کشور آسیای مرکزی هشدار می‌داد. با این وجود، مخالفانش معتقد بودند وی به این بهانه و با بزرگنمایی این خطرات به سرکوب مخالفان سیاسی خود می‌پرداخت. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار