مشاور و سخنگوی سازمان نظام پزشکی با اشاره به مشکلات اساسی پزشکان عمومی از افزایش تب تخصص‌گرایی در بین آنها خبر داد.

رضا لاری پور مشاور و سخنگوی سازمان نظام پزشکی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ افزود: دسترسی آسان مردم به متخصصان که بر اساس تشخیص‌های شخصی خودشان صورت می‌گیرد از جمله مهم‌ترین دلایل کاهش مراجعات به پزشکان عمومی محسوب شده و به تنزل جایگاه این پزشکان در جامعه دامن می‌زند.

وی ادامه داد: مساله مهمی که تب تخصص‌گرایی را در بین آنها به اوج رسانده به گونه ای است که طبق مطالعه ای میدانی توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقدس، 94 درصد از فارغ التحصیلان پزشکی عمومی علاقه‌مند به اخذ تخصص هستند. 

لاری‌پور با تاکید بر اینکه اخذ مدرک پزشکی عمومی مستلزم هفت سال تحصیل فشرده عملی و تئوری است، اضافه کرد: علی‌رغم چنین استعداد، تجربه و مدارج علمی، متاسفانه پزشکان عمومی در سیستم های مدیریتی به عنوان اعضا هیئت علمی به کار گرفته نمی شوند و از سوی دیگر، درآمد واقعاً ناچیز و عدم حمایت های بیمه‌ای، بیش از پیش مشکلاتی را برای این قشر زحمتکش که در همه جهان در صف اول نظام ارجاع قرار دارند، به وجود آورده است. 

لاری پور تصریح کرد: با رعایت نظام سطح‌بندی از طریق ایجاد الزام برای مراجعه بیماران به پزشکان عمومی، به کمک سیستم حاکمیتی، ارجاع به موقع آنها به متخصصان مربوطه صورت گرفت. قطعاً در آینده مواردی که از آن به عنوان خطا و یا قصور پزشکی نام می‌برند، به واسطه تشخیص به موقع و کنترل سریع بیماری‌ها، کمتر به چشم می‌خورند.

وی اظهار داشت: خودمختاری مردم برای انتخاب متخصصان مختلف به منظور درمان بیماری‌ها بدون اطمینان از اینکه آیا متخصص انتخابی ارتباطی با نوع و درمان بیماری فرد دارد یا خیر، بار مالی هنگفتی را بر دوش نظام سلامت و خانواده های بیماران کشورمان می گذارد. از سوی دیگر در بسیاری از موارد کم‌اطلاعی مردم نسبت به نحوه انتخاب پزشک متخصص و پیروی از مشاوره های اشتباه و غیر موثق اطرافیان برای مراجعه به متخصصان، منجر به سرگردانی بیماران در بین مطب های پزشکان و افزایش سیل تجویزات، آزمایش‌ها و بررسی‌های تلقین‌پذیری در این عرصه شده است.

سخنگوی سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به وجود پزشکان عمومی باتجربه و نخبه در کشورمان و اشراف این گروه به شناسایی علایم و هشدارهای بالینی بیماری‌ها، ادامه داد: در حال حاضر مراجعه به این گروه بهترین راه تشخیص به موقع و سریع بیماری‌ها و ارجاع صحیح بیمار به متخصصان مربوطه به شمار می‌آید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار