ویژه‌برنامه "کهکشان ما راه شیری در مرکز نجوم ادیب اصفهان برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان وبراساس اعلام روابط عمومی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، مدیر مرکز آموزش نجوم ادیب درباره حضور پروفسور جان هارنشا در این نشست اظهار داشت: خوشبختانه این فرصت بسیار خوب برای مرکز نجوم ادیب و همین‌طور علم نجوم ایران به دست آمد که در خدمت یکی از بزرگترین استادان علم نجوم در دنیا باشیم. حضور چنین استادانی برای ما بسیار ارزشمند است و باید استفاده حداکثری از حضور این بزرگواران را در شهر اصفهان برنامه‌ریزی کنیم.
مهدی اسحاقی افزود: جدا از این موضوع که پروفسور جان هارنشا یکی از دانشمندان بزرگ حال حاضر در دنیای نجوم در سطح بین‌المللی است، او در سمت مدیر آموزشی سازمان بین‌المللی نجوم و یا IAU قرار دارد.
وی ادامه داد: همچنین از سوی پروفسور جان هارنشا پیشنهادات بسیار خوبی به مرکز آموزش نجوم ادیب و همینطور به جامعه نجومی ایران داده شده است لذا در نظر داریم ارتباط خود را با پروفسور جان هارنشا و همچنین سازمان بین‌المللی نجوم افزایش دهیم و از نظرات و سوابق علمی این دانشمند بزرگ استفاده کنیم.
مدیر مرکز نجوم ادیب تصریح کرد: مرکز نجوم ادیب 21 سال است که در ترویج ستاره‌شناسی در اصفهان فعالیت داشته و توانسته جوانان بسیاری را که علاقه‌مند به این رشته علمی هستند، جذب کند و به لطف خداوند بسیار موفق نیز بوده است.
اسحاقی گفت: فعالیت مرکز نجوم ادیب به سه قسمت تقسیم می‌شود که شامل آموزش، ترویج و پژوهش است که با پشتیبانی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان توانسته است به اهداف خود برسد.
پروفسور جان هارنشا، رئیس بخش آموزش و توسعه اتحادیه بین‌المللی نجوم با اشاره به کهکشان راه شیری و ویژگی‌های این کهکشان اظهار داشت: در تصاویری که از کهکشان راه‌شیری گرفته می‌شود و ما اکنون در دست داریم، قسمت‌های آبی رنگ ابرهای غباری یا همان گازهای غباری هستند که در کهکشان راه شیری وجود دارند.
وی ادامه داد: مناطق تیره رنگی نیز در تصاویر کهکشان راه‌شیری وجود دارد که ویلیام هرشل، حدود 200 سال پیش آن‌ها را حفره‌هایی در آسمان نامید؛ البته این نام که ویلیام هرشل برای این مناطق تیره رنگ انتخاب کرده، اسم چندان با مسمایی نیست.
رئیس بخش آموزش و توسعه اتحادیه بین‌المللی نجوم خاطرنشان کرد: در کهکشان راه شیری حداقل 200 هزار میلیون ستاره وجود داشته و به صورت یک سیستم تخته‌ای تقریباً پهن وجود دارد که قطر این صفحه چیزی حدود 10 به توان 18 کیلومتر است. یک نظریه کاملا اشتباهی از سوی هرشل درباره نقاط تیره رنگ در کهکشان راه شیری ارائه شد با توجه به قدرت تلسکوپ‌های آن زمان، او فکرمی‌کرد که کهکشان راه‌شیری صفحه‌ای شفاف است.
وی ادامه داد: ابرهای غباری بسیار در کهکشان راه‌شیری وجود دارد که ذراتی نیز در این کهکشان وجود داشته و می‌تواند نورستاره‌های موجود در کهکشان را از بین ببرد.
این ستاره‌شناس مطرح تصریح کرد: ذراتی که سبب می‌شود نور ستاره‌های کهکشان راه‌شیری از بین برود، در اندازه‌ای به مقدار یک ذره شن است و در واقع، رنگ قرمز در تصاویر از کهکشان راه‌شیری حاصل عبور نور ستاره‌های جوان کهکشان است.
وی اضافه کرد: زمانی که نور ستاره‌های جوان از ابرهای غباری عبور می‌کند، اتم هیدروژن سبب به وجود آمدن رنگ قرمز می‌شود و چگالی ذرات در کهکشان راه شیری بسیار کمتر از سطح زمین است.




انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.