دبیر کل کمیته برگزاری جام جهانی 2022 قطر گفت: در بحث میزبانی جام جهانی 2022 علاوه بر بحث‌های فنی به دنبال ثبت میراث ماندگار از میزبانی کشورمان هستیم.

ناصر‌الخاطر: میراثی ماندگار از میزبانی قطر ثبت می کنیم/ هواداران ایرانی نقشی موثر در شور و حرارت ورزشگاه‌ها دارندبه گزارش خبرنگارحوزه فوتبال و فوتسال گروه ورزشى باشگاه خبرنگاران، نشست خبری ناصر الخا‌طر دبیر کل کمیته برگزاری جام جهانی 2022 قطر لحظاتی پیش در سالن اجتماعات آکادمی فوتبال برگزار شد. در این نشست هیئت همراه ناصر‌الخاطر، علیرضا اسدی دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران، علی کفاشیان نایب رئیس فدراسیون فوتبال و اعضای هیئت رئیسه فوتبال کشور حضور داشتند.

خاطر در ابتدای سخنان خود برای تیم‌های ایران و قطر در بازی امشب آرزوی موفقیت کرد. البته باید به این نکته اشاره کرد که تیم ملی ایران تا کنون 4 دوره به جام جهانی صعود کرده در حالی که مردم و دولت قطر دوست دارند پیش از حضور در جام جهانی 2022 یک بار تجربه شرکت در این رقابت‌ها را بدست آوردند به همین دلیل من امیدوارم قطر گام اول در مسیر مقدماتی جام 2018 را محکم بردارد.

وی در ادامه درمورد وظایف کمیته برگزاری جام جهانی 2022 قطر گفت: دولت قطر طبق شرایطی که به ما واگذار کرده از ما خواسته است تمام زیرسا‌خت‌ها و امکانات لازم برای این رقابت‌ها را فراهم کنیم.

در هر جام جهانی سه نهاد رقابت‌ها را زیر نظر می‌گیرند. این سه کمیته متشکل از کمیته برگزاری رقابت‌ها، فدراسیون فوتبال کشور میزبان و فیفا‌ هستند. اگر بخواهیم جام جهانی 2022 را به دو قسمت تقسیم کنیم باید به نحوه برگزاری این رقابتها و میراثی که جام جهانی قطر از خود برجای می‌گذارد اشاره کنیم. در قسمت برگزاری مسابقات وظیفه ما تأمین زیرساخت‌های مربوط به استادیوم‌های برگزاری رقابت‌ها، زمین‌های تمرینی و تمام امکانات مربوط به برگزاری رقابت‌ها است.

وی ادامه داد : قطعا با من موافق هستید که جام جهانی 2022 از لحاظ مسافت فشرده‌ترین جام جهانی تاریخ است .به همین دلیل وظیفه داریم از لحاظ مسیرهای ارتباطی هواداران با ورزشگاه و مسیرهای رفت و آمد در طول رقابت‌ها را فراهم کنیم.

وی افزود: فاصله استاد‌یوم ‌البیت به عنوان شمالی‌ترین استادیوم‌ قطر و استادیوم‌ الوکره‌ به عنوان جنوبی‌ترین استادیوم‌ کشور حدود 70 کیلومتر است. قرار است جام جهانی 2022 در 8 استادیوم‌ برگزار شود اما طبق مذاکراتی‌ که ما با فیفا‌ داشته‌ایم تعداد دقیق استادیوم‌های جام جهانی تا پایان سال 2017 اعلام می‌شود.

خاطر ادامه داد: همانطور که می‌دانید به دلیل کوچکی کشور قطر و جمعیت کم این کشور تمام استادیوم‌های در حال ساخت پس از جام جهانی 2022 مورد استفاده قرار نمی‌گیرند به همین دلیل سعی کردیم نحوه استفاده و بهره‌برداری از این ورزشگاه‌ها را پس از پایان رقابت‌ها در نظر بگیریم به طور مثال در مورد استادیوم‌ الوکره‌ و قبل از شروع به ساخت این استادیوم‌ نظر اهالی آن منطقه را در مورد محدودیت‌هایشان پرسیدیم و با توجه به این محدودیت‌ها شروع به ساخت ورزشگاه الوکره‌ کردیم.

مردم منطقه الوکره‌ به کمیته برگزاری جام 2022 اعلام کردند که از لحاظ مدرسه، هتل و مسیر‌های رفت و آمد محدودیت دارند بر همین اساس استادیوم‌ الوکره‌ با لحاظ تمام محدودیت‌ها ساخته شد و ما در این استادیوم‌ امکاناتی چون پارک، سالن‌های همایش و اجتماعات، سالن‌های عروسی، فضای بازی مخصوص کودکان و مسائل این چنینی را جای دادیم.

وی در ادامه تصریح کرد: استادیوم‌ البیت‌ با ویژگی‌هایی چون داشتن مراکز تفریحی و تجاری، پارک و سالن‌های اجتماعات ساخته می‌شود البته استادیوم‌های فعلی قطر به طور کامل تخریب می‌شوند و استادیوم‌‌های جدید جایگزین این استادیوم‌ها می‌شوند یکی از قدیمی‌ترین استادیوم‌های قطر ورزشگاه الخلیفه‌ است که در سال 1970 تأسیس و در سال 2006 بازسازی شد به طور قطع این ورزشگاه‌ هم برای جام جهانی 2022 به طور کامل تخریب و بازسازی می‌شود.

دبیر کل کمیته برگزاری جام جهانی 2022 قطر در ادامه خاطر نشان کرد: به طور حتم فضای این ورزشگاه‌ها پس از پایان جام جهانی به یک محیط مرده تبدیل نمی‌شود بلکه به طور مثال می توانم بگویم همین استادیوم‌ الخلیفه‌ با توجه به این که هتل مشعل و آکادمی اسپایر‌ در اطراف آن قرار گرفته‌اند پس از جام جهانی 2022 هم قابل بهره‌برداری است.

خاطر با اشاره به اینکه با تجهیز استادیوم‌ها به صورت کامل به بخش خصوصی واگذار شده گفت: این استادیوم‌ها تجهیز و ساخت ورزشگاه‌ها را به بخش خصوصی واگذار کرده و آن‌ها این پروژه‌ها را احداث می‌کنند از طرفی قصد داریم زمین چمن ورزشگاه قطر را به بهترین شکل تجهیز کنیم و کار نگهداری از زمین را به مرکزی واگذار نماییم تا به بهترین شکل از این زمین‌ها حفاظت کنند.

وی افزود: بخش دیگری از برنامه ما مربوط به تجهیز و ارتقای فوتبال قطر است و به این منظور سالانه بین 22 مدرسه در قطر مسابقه برگزار می‌کنیم البته در کنار رقابت ورزشی این مدرسه‌ها کودکان و نوجوانان یاد می‌گیرند چگونه در منابع آب و گاز بهره‌برداری کنند در نهایت افرادی که در این برنامه‌ها و طرح‌ها به موفقیت برسند از طریق دولت قطر به یک بانک بین‌المللی معرفی می‌شوند و طرح‌های آن‌ها به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: یکی از مسائل مهمی که رسانه‌ها در سال‌های اخیر و بعد از اهدای میزبانی جام جهانی به قطر به صورت جدی آن را پیگیری کردند بحث کارگرانی‌ است که در کشور ما مشغول فعالیت در این زمینه هستند،اعداد و ارقامی مبنی بر اینکه حدود  4 هزار و حتی 7 هزار کارگر خارجی در جریان آماده‌سازی تجهیزات جام جهانی 2022 جان خود را از دست داده یا می‌دهند من مسئول کمیته برگزاری رقابت‌ها اعلام می‌کنم که تمامی این اعداد و ارقام اشتباه است و هیچ پایه و اساسی ندارد و در حقیقت برنامه‌ای را برای رفاه کارگران در نظر گرفته‌ایم که این برنامه سلامت و امنیت کارگران را تأمین می‌کند همچنین حقوق کارگران هم به موقع پرداخت می‌شود.

خاطر درباره نبود یک مرکز تأثیرگذار مدیریت ورزشی در منطقه خاورمیانه گفت: ما در منطقه‌ای از جهان قرار گرفته‌ایم که هیچ‌گونه مرکزی در سطح مدیریت عالی ورزش وجود ندارد به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا قبل از جام جهانی 2022 با تأسیس مرکزی ورزشی بهترین ابزار و افراد را به سمت منطقه خاورمیانه بیاوریم از زمان شروع به کار این مؤسسه در سال 2012 حدود هزار و 800 نفر عضو این مرکز شدند و دولت‌های خاورمیانه نمایندگان خود را برای عضویت در کلاس‌های این مؤسسه به قطر فرستادند همان‌گونه که گفتم هدف ما ثبت میراث ماندگار از جام جهانی 2022 قطر است از لحاظ فوتبالی‌ جام جهانی در 30 روز و 8 استادیو‌م برگزار می‌شود اما پس از پایان این رقابت‌ها نباید صنعت ورزش و جذب توریست ورزشی از بین برود اگر ما به اهدافی که نسبت به مسائل اجتماعی، محیط‌ زیست، فرهنگی و سایر موارد این چنینی که در نظر داریم برسیم جام جهانی موفقی را شاهد هستیم.

دبیر کل کمیته برگزاری جام جهانی 2022 قطر ادامه داد: صنعت توریست در حفظ محیط زیست برای قطر اولویت بسیاری دارد اگر ما بتوانیم این بخش‌ها را در کشورمان در کنار برگزاری جام جهانی تقویت کنیم گام بسیار بلندی برای رسیدن به اهداف خود برداشته‌ایم و به طور قطع مردم قطر هم در چنین وضعیتی احساس آرامش و رفاه می‌کنند.

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه با توجه به مذاکرات علی کفاشیان رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران و مسئولان فدراسیون فوتبال قطر قرار بود ایران هم در بحث برگزاری جام جهانی 2022 مشارکت داشته باشد آیا امکان برگزاری یکی از دیدار های جام جهانی در کشور ما هم وجود دارد یا خیر بیان کرد: اگر توافق‌نامه‌ای بین طرفین امضا شده باشد فدراسیون فوتبال قطر پاسخگو است ،اما قرار نیست هیچ بازی در ایران و کشوری خارج از قطر برگزار شود در مورد کمک ایران می‌توانم بگویم صعود ایران به جام جهانی 2022 مهمترین و تأثیرگذارترین کمک به قطر است شما هواداران زیادی دارید که آنها شیفته فوتبال هستند و حتی در جام‌های جهانی قبلی شاهد بودیم در دیدار‌هایی که بین دو کشور دیگر برگزار می‌شود هواداران ایرانی نقش پررنگی در به‌ وجود آمدن شور و حرارت ورزشگاه‌ها ایجاد کرده‌اند من این موضوع را از لحاظ فوتبالی‌ گفتم اما طبق اطلاعاتی که من دارم صحبت‌هایی بین دولت ایران و قطر انجام گرفته تا کشور شما از لحاظ مسائل ساختمانی و تأمین منابع اولیه به قطر کمک کنند در مورد آینده باید بگویم جام جهانی 2022 تنها به دولت قطر و مردم این کشور اختصاص ندارد بلکه تمام مردم خاورمیانه می‌توانند از این رقابت‌ها لذت ببرند بنابراین اگر داوطلبانی‌ قصد کمک به قطر را داشته باشند ما با کمال میل قبول می‌کنیم.


خاطر در مورد تشکیلاتی که قرار است قطر برای هواداران دیگر کشور‌ها در جام جهانی 2022 در نظر بگیرد گفت: برنامه‌های زیادی برای استقبال پرشور هواداران در نظر گرفته‌ایم و قصد داریم در این برنامه‌ها شاهد حضور حداکثری هواداران از نقاط مختلف دنیا در جام جهانی 2022 قطر باشیم می‌توانم بگویم که مردمی که برای جام جهانی 2022 به کشور قطر می‌آیند می‌توانند به راحتی از سواحل کشور ما، امکانات تفریحی، جاذبه‌های گردشگری، تور‌های تفریحی، کنسرت‌ها، نمایش‌های تئاتر و ... استفاده کنند ضمن اینکه مهمترین تسهیلاتی‌ که ما برای هواداران 31 تیم شرکت‌کننده در جام جهانی در نظر گرفته‌ایم این است که آن‌ها می‌توانند همراه تیم ملی خود بدون ویزا وارد کشور شوند و از جام جهانی لذت ببرند.

 دبیر کل کمیته برگزاری جام جهانی 2022 قطر در پایان درباره هزینه ساخت استادیو‌م‌های قطر گفت: برای ساخت چنین ورزشگاه‌هایی به طور میانگین 350 تا 600 میلیون دلار هزینه می‌شود البته این رقم با توجه به مشخصاتی‌ که ما برای ورزشگاه‌ها در نظر گرفته‌ایم کاملا به صرفه است.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار