رویترز: معافیت ایران از اعمال برخی از محدودیت‌های توافق هسته‌ای

آمریکا و شرکای این کشور در توافقی سری ایران را از اجرای برخی از محدودیت‌های توافق هسته‌ای معاف کردند.

رویترز: معافیت ایران از اعمال برخی از محدودیت‌های توافق هسته‌ای
به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، آمریکا و شرکای این کشور در مذاکرات هسته‌ای ایران، «به طور سِری» توافق کردند تا ایران از اجرای برخی محدودیت‌های توافق هسته‌ای به منظور لغو تحریم‌های اقتصادی براساس زمانبندی تعیین شده، معاف شود.


«دیوید آلبرایت،» رئیس موسسه علوم و امنیت بین‌المللی در واشینگتن اعلام کرد این مؤسسه گزارشی را در روز پنج‌شنبه منتشر می‌کند. آلبرایت می‌گوید اطلاعات استفاده شده در این گزارش از سوی چندین مقام دولتی که در مذاکرات نقش داشته‌اند، فراهم شده است. وی از بردن نام این مقامات خودداری کرد.

رویترز به طور مستقل ادعای این گزارش را تأیید نمی‌کند. آلبرایت در این خصوص مدعی شد: «معافیت‌ها و راه‌های گریز در خفا اتفاق می‌افتند و به نظر می‌رسد به نفع ایران هستند.»

بنابر این گزارش، دو نمونه از این معافیت‌ها به ایران اجازه می‌دهد تا از محدودیت‌های توافق هسته‌ای در خصوص میزان نگهداری اورانیوم با درصد غنی سازی پایین در تأسیسات هسته‌ای این کشور فراتر رود. اورانیوم با درصد غنی سازی پایین می‌تواند به اورانیوم با غنای بالا تبدیل و در ساخت سلاح استفاده شود.

بنابر گزارش مذکور، این معافیت‌ها از طریق کمیسیون مشترکی که برای نظارت بر اجرای توافق تشکیل شده بود، تأیید شده‌اند. کمیسیون مذکور از آمریکا و شرکای آن در مذاکرات هسته‌ای ایران –معروف به کشورهای پنج بعلاوه یک- تشکیل شده است.

نگارنده گزارش به نقل از یکی از مقامات آگاه می‌نویسد: اگر کمیسیون مشترک این معافیت‌ها را تأیید نمی‌کرد برخی از تأسیسات هسته‌ای ایران تا 16 ژانویه با آنچه در توافق آمده است منطبق نمی‌شد و لغو تحریم‌های اقتصادی به تعویق می‌افتاد.

دولت آمریکا در این خصوص اعلام کرد قدرت‌های جهانی دخیل در توافق هسته‌ای همچون آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان، هیچ توافق محرمانه‌ای انجام نداده‌اند. یکی از مقامات کاخ سفید که اصرار بر فاش نشدن نامش داشت نیز اعلام کرد نقش کمیسیون مشترک «سِری نیست.» این مقام به معافیت‌هایی که در گزارش آمده اشاره‌ نکرد.

سیاستمدارانِ دیگر کشورهای گروه پنج بعلاوه یک در سازمان ملل متحد واکنشی به این گزارش نشان نداده‌اند.

نگارنده این گزارش اعلام کرد دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور آمریکا در 16 ژانویه، کنگره را از این معافیت‌ها مطلع کرد. آلبرایت ادعا می‌کند جزئیات این معافیت‌ها که به طور عمومی منتشر نشده‌اند، در اسنادی محرمانه به کنگره فرستاده شدند.

یکی از مقامات کاخ سفید می‌گوید دولت «به طور مکرر و جامع» کنگره را از کار کمیسیون مشترک مطلع می‌کند. این در حالیست که «باب منندز،» سناتور ایالت نیوجرسی که یکی از منتقدان اصلی توافق هسته‌ای ایران است در ایمیلی به رویترز نوشت: «من از معافیت‌ها آگاه نبودم و در این خصوص چیزی دریافت نکردم.»


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۱۱ شهريور ۱۳۹۵
ما سوخت صلح آمیز به سراسر دنیا می دهیم تا نیروگاه پالایشگاه ها ی خود را سوخت رسانی کونند ،ولی نیروگاه برقی که با جریان آب کار می کوند ،بسیار عالی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۱۱ شهريور ۱۳۹۵
داداش اصل کاری بتونیه که توقلب راکتور اراک ریخته شده واورانیومی که رفته روسیه وگرنه بقیه چیزا که یه روز پلمپ میشه هروقت هم بخووان پلمپ رو میشکنن مرد میخواد درصورت به هم خوردن برجام بتن روخالی کنه یا اورانیوم رو از روسیه بیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۱۱ شهريور ۱۳۹۵
ایا سازمانی در جهان نیست به تحریمهای نابود کننده علیه کشورها رسیدگی بکند و خسارت ناشی از این تحریمها را به ایران برگرداند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۱۱ شهريور ۱۳۹۵
درود بر روحانی و ظریف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۱۱ شهريور ۱۳۹۵
روحانی با همین برجام، رییس جمهور آینده است. میگی نه؟ نگاه کن
آخرین اخبار