خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی به بررسی تشکیل محور سه گانه ایران، روسیه و ترکیه پرداخت و منافع مشترک این سه کشور را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی نوشت: بر اثر تغییرات اخیر سیاسی در جهان، مشخص شده که سه کشور ایران، روسیه و ترکیه منافع مشترک بسیاری با یکدیگر داشته و قصد دارند تا اتحاد قدرتمندی را تشکیل دهند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، به تازگی پیشنهاد تشکیل اجلاسی سه گانه میان ایران، روسیه و ترکیه را به منظور حل بحران سوریه مطرح کرده است. در همین حال روابط ایران، روسیه و ترکیه رو به گرمی پیش می رود.

وب‌سایت خبری آتلانتیکو در گزارشی به بررسی احتمال ایجاد این اتحاد پرداخته است. "الکساندر دل واله،" کارشناس جغرافیای سیاسی، در مصاحبه با این نشریه اظهار کرد: در حالی که روابط میان این سه کشور به معنای اتحادی دراز مدت نیست؛ اما موضوع مورد توجه در آن منافع مشترک بسیار میان تهران، مسکو و آنکارا است.

وی در ادامه به این موضوع اشاره کرد که ترکیه و ایران تا مدتی پیش در زمینه های مختلف، به ویژه مسئله سوریه، اختلافات بسیاری با یکدیگر داشتند. در این زمینه ترکیه تلاش می کرد با حمایت از نیروهای ضد دولتی سوریه، بشار اسد را از مسند قدرت خارج کند و ایران نیز از دولت سوریه حمایت می کرد.

روسیه نیز در سوی دیگر، در حالی که به طور کامل از ایران حمایت نمی کرد، سعی داشت با حمایت از سوریه منافع خود را در منطقه مدیترانه حفظ کند. در همین حال ایران نیز در تلاش است با حمایت از سوریه، موقعیت استراتژیک خود و متحدانش را در منطقه حفظ کند. 

به نظر می رسد اردوغان امسال به این نتیجه دست یافته است که سیاست قدیمی حمایت از تروریست ها به ضرر خود و مردم کشورش تمام شده و شهروندان این کشور نیز در معرض جنایت های متعدد گروه‌های تروریستی قرار گرفته اند.

وی همچنین به این نتیجه رسید که حمایت از این گروه ها اختلافات بسیاری میان روسیه و ترکیه ایجاد کرده است. مسئله‌ای که در درازمدت عواقب اقتصادی و سیاسی بسیاری به همراه خواهد داشت. اردوغان نیز در راستای تغییرات اخیر سیاست جهان، به ویژه مسئله کودتای نافرجام در کشورش، تصمیم گرفت تا راه و روش خود را عوض کند. 

تحلیلگران سیاسی اظهار کرده اند شراکت میان سه کشور راهی است برای نمایش این موضوع که گزینه ای به غیر از ارتباط با اتحادیه اروپا برای آن ها وجود دارد. اردوغان می تواند از این موضوع استفاده کرده و منافع خود را هرچه بیشتر در برابر اروپا و آمریکا پیش ببرد. وی به این نتیجه دست یافته که هرچه روابطش را با ایران و آمریکا بهبود بخشد، می تواند در مقابل واشینگتن و بروکسل امتیازهای بیشتر و بزرگ تری را درخواست کند.

در همین حال آمریکا به ترکیه به عنوان متحدی در ناتو و منطقه نیاز دارد؛ اما این کشور سیاست اشتباهی را پیش گرفته و با افزایش انتقادها از دولت اردوغان، باعث شده تا اختلافات میان آنکارا و واشینگتن هرچه بیشتر افزایش یابد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار