رئیس سازمان حج و زیارت گفت: کنگره بین‌المللی شهدای منا در مشهد مقدس برگزار می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ سعید اوحدی در نشست با خانواده‌های شهدای منا گفت: ما در اولین سالگرد فاجعه منا مراسم بزرگداشت این شهدا را در استان‌های مختلف برگزار می‌کنیم که ستاد بزرگداشتی در این ارتباط با همکاری حج و زیارت و بنیاد شهید شکل گرفته تا در قالب هفت کمیته آیین‌های بزرگداشت شهدای منا در اولین سالگرد این فاجعه بزرگ برگزار شود.

وی بیان کرد: دو کمیته با رویکرد بین‌المللی شامل کمیته حقوقی و بین‌المللی فعالیت خود را آغاز کرده و قرار است در 14 کشور دنیا برنامه‌های گرامیداشت شهدای فاجعه منا برگزار شود.

اوحدی یادآور شد: ما امسال مراسم شهدای منا را در تقارن ماه قمری برگزار می‌کنیم تا همزمان با مراسم حج تمتع که ایرانیان از حضور در این مراسم محروم هستند، مظلومیت شهدای منا را به گوش جهانیان برسانیم.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: با رایزنی‌های سازمان حج و زیارت خانواده‌های شهدای منا ۱۷ شهریورماه با مقام معظم رهبری دیدار می‌کنند و تمهیدات لازم برای این دیدار انجام شده است.

اوحدی اظهار داشت: نخستین یادواره شهدای حادثه منا و شهدای سقوط جرثقیل در مکه از اول ذی الحجه در سراسر کشور برگزار می شود و در این زمینه 7 کمیته برای برگزاری این رویداد بسیار مهم فرهنگی در کشور تشکیل شده است.

وی با اشاره به اینکه در فاجعه منا و سقوط جرثقیل 477 نفر از زائران کشور به درجه رفیع شهادت نائل آمدند، گفت: مهمترین رسالت ما زنده نگه داشتن یاد و نام این شهدای والامقام است چرا که مقام معظم رهبری فرمودند که حادثه منا نباید به فراموشی سپرده شود و ما نیز بنا به تاکیدات مقام معظم رهبری یادواره شهدا را برای نخستین بار در کشور برگزار می کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: در فاجعه منا از 15 استان کشور زائر اعزام شده بود که به درجه رفع شهادت نائل شدند و برابر برگزاری یادواره این شهدا 5 کمیته اجرایی و محتوایی و دو کمیته بین المللی با مشارکت سازمان حج و زیارت، بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزارت امور خارجه و برخی دستگاه های مربوطه برگزار می شود.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: از دیگر مکالبات خانواده‌های شهدای منا درخواست واژه شهید برای آنها بود که با رایزنی‌های اساسی این امر نیز انجام شد و مطالبه اصلی خانواده های شهدای منا برآورده شد.

وی اظهار کرد: سومین مطالبه خانواده های شهدا پیگیری حقوق و دیه این شهدا بود که تاکنون کشور عربستان به وعده‌های خود در مورد پرداخت دیه شهدای منا عمل نکرده‌اند و ما نیز تمام مقدمات و تمهدات لازم را در این زمینه انجام دادیم.

  عربستان به وعده‌های خود درباره پرداخت مطالبات شهدای منا عمل نکرده است.

اوحدی افزود: اگر عربستان که 2 پلیس مجرم که رفتار بد و زننده‌ای در مورد 2 زائر ایرانی داشتند را محکوم کند با برنامه‌ریزی‌های انجام شده حج عمره از سر گرفته می‌شود که نیاز است در این زمینه کشور عربستان با جدیت پرونده این 2 پلیس مجرم را بررسی کند.

وی با اشاره به اینکه سازمان حج و زیارت کشور با جدیت پیگیر رفتار زننده و بد 2 پلیس مجرم عربستان در مورد زائران ایرانی است٬ افزود: تاکنون کشور عربستان محکومیت این 2 پلیس را اعلام نکرده است و نیاز است کشور عربستان هر چه زودتر محکومیت و پرونده این 2 پلیس را اعلام کند تا حج عمره از سر گرفته شود.

رئیس سازمان حج و زیارت کشور گفت: توقع کشورهای اسلامی و ایران از دولت عربستان محکومیت 2 پلیس مجرم عربستان است که اگر عربستان به این امر عمل نکند مسلما دیگر کشورهای اسلامی نیز از کشور عربستان ناراضی می‌شوند چرا که کشور عربستان نتوانسته امنیت زائران بیت‌الحرام را تضمین کند.

اوحدی اظهار کرد: امنیت و ایجاد خدمات برای زائران یکی از مطالبات اساسی کشورهای اسلامی است که کشور عربستان متاسفانه در این زمینه موفق عمل نکرده است و در صورتی که جنایتکاران حادثه منا و 2 پلیس مجرم محکوم نشوند حج عمره از ایران صورت نخواهد گرفت.

وی بیان کرد: کشور عربستان هم‌اکنون امنیت زائران را زیرسوال برده است و در این زمینه کشورهای اسلامی از کشور عربستان یک سوال دارند که آیا می‌تواند امنیت زائران را در بیت‌الحرام فراهم کند که متاسفانه تاکنون در این زمینه اقدامات اساسی انجام نداده است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.