امروز تاریخ، قزوین را ورق می‌زند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ نهم شهریور ، روز قزوین است ، روزی که این شهر پایتخت ایران شد .

روزی برای قزوین

شهری که به سبب داشتن علمای بزرگ دینی و رونق علم و فقاهت در آن به باب الجنه یا مینودر معروف است.

می گویند  قدمت و سابقه تاریخی این شهر به هزاره نهم پیش از میلاد، می رسد.

ناصر خسرو قبادیانی در سفرنامه خود در سال ۴۳۸ﮬ . ق شهر قزوین را چنین توصیف کرده است:
باغستان بسیار داشت، بی دیوار و خار، و هیچ مانعی از دخول در باغات، و قزوین را شهری نیکو دیدم، باروی حصین و کنگره بر آن نهاده و بازارهای خوب، مگر آن که آب در آن اندک بود و منحصر به کاریزها در زیر زمین رئیس آن شهر مردی علوی بود.

قزوین صدر نشین شهرهای ایران در  دوران صفویه بود و امروز نهم  شهریور سالروز برگزیدن قزوین به عنوان پایتخت از سوی شاه طهماسب صفوی است .

*انتخاب قزوین به عنوان پایتخت ایران

قزوین یکی ازشهرهایی است که فاصله مناسبی به مرزهای شمال غربی و کشور عثمانی داشت و هم از نظر جغرافیا و راه ها موقعیتش استراتژیک بود.

طی سال هایی که انتقال پایتخت به قزوین انجام می شد بناهای بسیاری در قزوین ساخته شد، بسیاری از این بناها هنوز هم با قامتی استوار بر جای خود ایستاده اند.

* آثار تاریخی قزوین

شهر پر از بناهای تاریخی زیبایی است که معماری ایرانی را به معرض نمایش می گذارند.

روزی برای قزوین

 ویژگی های منحصربفردی مانند  چهلستون ، عالی قاپو ، دروازه درب کوشک ، بقعه چهار انبیاء ، امامزاده حسین (ع) ، دولتخانه صفوی، مسجد مدرسه حیدریه و باغستان هادر قزوین، هنر آشپزی و شیرینی پزی خاص این شهربر جاذبه های نهفته آن افزوده است.

قزوین به دلیل وجود  شخصیت های مهمی چون علی اکبر دهخدا، عارف قزوینی، حمدلله مستوفی، نسیم شمال و شهید رجائی بر بلندای تاریخ قرار گرفته است .

محمدعلی حضرتی‌ها، مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین می گوید : استان قزوین به دلیل واقع شدن در نقطه مرکزی فلات ایران و با برخورداری از هزار و 200 محوطه ثبت شده ملی  پیش از تاریخ و همچنین محوطه‌های تاریخی بی‌شمار در دوران مادها، هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان و دوران اسلامی ، به‌عنوان بهشت باستان‌شناسان تلقی می‌شود.

* روزی برای احیای فرهنگ و سنن

نهم شهریور بهترین فرصت برای معرفی ، فرهنگ ، تاریخ ، هنر ، بزرگان و جاذبه های تاریخی و طبیعی سرزمین مینودری است.

روزی برای قزوین

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین ، برپایی تور های قزوین گردی ، پیاده روی خانوادگی، جشنواره قیمه نثار، برپایی مسابقات محلات و فضاسازی شهری را از جمله برنامه های هفته قزوین بیان کرد .

سعید وزیری نژادگفت : در هفته قزوین  همچون سال گذشته سه هزار دقیقه برنامه تلویزیونی با هدف  معرفی قزوین  از شبکه های ملی و استانی پخش می شود .

به گفته مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین  ، برای این هفته  برنامه «قزوین نگارخانه ای به وسعت شهر»، جنگ شبانه در سرای السعد السلطنه ، نمایشگاه عکس و بازدید از مناطق شهری و برگزاری مسابقات ورزشی تدارک دیده شده است.

روزی برای قزوین

مدیر عامل فرهنگی ورزشی شهرداری قزوین همچنین از رونمایی از دو کتاب با عناوین قزوین درآینه خاطرات و تاریخ نقاشی قزوین در این هفته خبر داد .

روز قزوین فرصتی است برای احیای روحیه افتخار به گذشته این سرزمین از طریق زنده کردن  فرهنگ و آداب و رسوم مردم این خطه و همچنین معرفی درست و کامل این شهر  به تمام هموطنان و همچنین گردشگران خارجی است.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.