افغان‌ها برای انتخاب رشته‌های فنی و حرفه‌ای در مدارس کشور با محدودیت مواجه شدند؛ این خبری است که در روزهای اخیر در فضای مجازی با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، افغان‌ها برای انتخاب رشته‌های فنی و حرفه‌ای در مدارس کشور با محدودیت مواجه شدند؛ این خبری است که در روزهای اخیر در فضای مجازی با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد و به گفته معاون مرکز امور بین‌الملل وزارت آموزش و پرورش، «حفظ موقعیت شغلی برای ایرانیان» از اصلی‌ترین دلایل اجرای این طرح است.

 این طرح تنها محدود به شهرستان‌ها نمی‌شود و با پیگیری‌های انجام‌شده، علاوه بر اینکه تعدادی از هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از ثبت‌نام اتباع افغان در برخی رشته‌ها ممانعت می‌کنند، تعدادی از هنرستان‌ها نیز هستند که با دریافت شهریه بیشتری نسبت به اتباع داخلی آنها را ثبت‌نام می‌کنند. از آنجایی‌که طبق شیوه‌نامه اتباع خارجی، آنها می‌توانند در 20 تا 25 رشته ثبت‌نام کنند، ولی به‌نقل از انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده، به یکی از دانش‌آموزان گفته‌اند فقط در دو رشته، اجازه ثبت‌نام دارد و در رشته‌هایی مثل حسابداری که متقاضیان ایرانی زیادی دارد ثبت‌نام نخواهند شد.

 بسیاری از فعالان مدنی و صاحب‌نظران روابط کار، معتقد هستند نمی‌توان به نتیجه اجرای چنین طرح‌هایی در بلندمدت خوشبین بود. به‌عقیده آنها، آنچه اتباع افغان را از دسترسی به موقعیت‌های برابر تحصیلی محروم می‌کند، حتی می‌تواند آینده شغلی اتباع داخلی را نیز تا حدود زیادی تحت‌الشعاع قرار دهد که در نتیجه آن، امکان رقابت عادلانه و قانونی بین شاغلان ایرانی و اتباع خارجی، در برخی مشاغل از بین می‌رود.

دلیل اصلی محدودیت، کنترل بازار کار و اشتغال ایرانی ها

شاهین نوش‌آبادی، معاون مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش‌و‌پرورش، با اشاره به موضوع محدودیت افغان‌ها برای انتخاب رشته‌های فنی و حرفه‌ای در مدارس، می‌گوید: «ما به اتباع خارجی 90 درصد خدمات می‌دهیم و آن 10 درصد هم به‌خاطر الزاماتی است که باید محدودیت ایجاد کنیم. توجیه اصلی برای این محدودیت، حفظ موقعیت شغلی برای ایرانیان است؛ ما نمی‌توانیم بازار کار ایرانی‌ها را به‌خاطر اتباع خارجی، محدود کنیم. این درحالی است که تحصیل برای تمام اتباع خارجی مهیاست. اگر این محدودیت‌های حداقلی را پررنگ کنیم، تمام خدماتی که به اتباع خارجی می‌دهیم، ضایع می‌شود. ما در جامعه بین‌المللی، تنها کشوری هستیم که به پناهندگان غیرمجاز که هیچ‌گونه مدرک شناسایی ندارند، اجازه تحصیل می‌دهیم.»

این درحالی است که سال گذشته، رهبر معظم انقلاب، در پیامی دستور داده‌اند که همه کودکان افغانستانی، چه آنها که دارای شرایط قانونی حضور در ایران هستند و چه آنها که مدارک قانونی حضور در ایران را ندارند، باید در «مدارس دولتی» ثبت‌نام شوند؛ این یک تصمیم بزرگ و تاریخی است. در همین زمینه، معاون مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش‌و‌پرورش، تصریح می‌کند: «تحصیل برای تمام اتباع خارجی، مهیاست و در آموزش‌و‌پرورش ما از دانش‌آموزان شهریه نمی‌گیریم و تنها توصیه می‌کنیم که اتباع خارجی نیز مانند ایرانیان کمک‌های مردمی خود را بر‌اساس مصوبه انجمن اولیا و مربیان مدارس اهدا کنند؛ اما طبق طرح محدودیت‌های انتخاب رشته فنی و حرفه‌ای برای اتباع خارجی، این‌گونه مهارت‌های فنی در آموزش‌و‌پرورش به آنها آموزش داده نمی‌شود و دلیل اصلی آن هم کنترل بازار کار و اشتغال در آینده است تا به توازن موردنظر برسیم.»

محدودیت فقط مختص اتباع افغان نیست

نوش‌آبادی در ادامه با اشاره به اینکه هزینه سالانه هر دانش‌آموز، حدودا دو میلیون تومان است، اظهار می‌کند: «نزدیک به 400 هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در کشور ما تحصیل می‌کنند که با توجه به هزینه سالانه برای هر فرد، نزدیک به 800 میلیارد تومان صرف دانش‌آموزان اتباع خارجی می‌شود. علاوه بر این تا قبل از اجرای این طرح، تحصیل اتباع خارجی در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش، کاملا ممنوع بود ولی آموزش‌و‌پرورش این باب را باز کرد و در چند رشته به آنها حق تحصیل داد که درصدد هستیم تا این محدودیت نیز برداشته شود.» او با اشاره به شیوه‌نامه تصویب‌شده برای اتباع خارجی، ادامه می‌هد: «در این شیوه‌نامه، اتباع خارجی می‌توانند در 20 تا 25 رشته تحصیل کنند و در هر رشته سهمیه 5 تا 20 درصدی برای حضور دارند. این مسئله هم فقط مختص اتباع افغان نیست و تمام اتباع خارجی را شامل می‌شود.» در همین میان، نباید فراموش کنیم که براساس اطلاعات موجود، تصمیم‌گیری در مورد اتباع خارجی، فرایندهای مشخصی را دارد و این مسائل در کمیسیون ساماندهی اتباع که کمیته دائمی اتباع، زیر نظر آن است، مشخص و درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.

هر سال ثبت‌نام می‌کردیم؛ امسال نه! 

به نقل از انجمن حمایت از زنان و کودکان پناهنده (حامی)، روز گذشته یکی از متقاضیان تحصیل در هنرستان، به انجمن ما برای پیگیری ثبت‌نام معرفی شد. این هنرستان کار و دانش در منطقه 18 تهران از ثبت‌نام این دانش‌آموز امتناع کرد؛ درحالی‌که طبق شیوه‌نامه، تحصیل اتباع خارجی در همه رشته‌های فنی بلامانع است. پس از آن، معاون هنرستان، به ما گفت: هر سال اتباع خارجی را ثبت‌نام می‌کردیم و مانعی وجود نداشت اما امسال طی بخشنامه جدیدی به ما اعلام شد که اتباع خارجی را ثبت‌نام نکنیم. بعضی سال‌ها این اتفاق می‌افتد اما در پایان شهریور اجازه ثبت‌نام می‌دهند. کسانی که در سال‌های پیش ثبت‌نام شده‌اند، مشکلی نخواهند داشت و به کلاس بالاتر می‌روند. در یک مورد دیگر که به ما اطلاع داده‌‌شد، به دانش‌آموز گفته‌اند فقط در دو رشته آشپزی و خیاطی اجازه ثبت‌نام دارد و در رشته‌هایی مثل حسابداری که متقاضیان ایرانی را زیادی دارد، ثبت‌نام نخواهد شد. تاکنون مورد دیگری از ثبت‌نام‌نشدن اتباع خارجی در هنرستان‌ها به ما گزارش نشده‌است.

غیرقانونی است و اتباع افغان می‌توانند شکایت کنند

محمدرضا ضیائی‌بیگدلی با اشاره به محدودیت افغان‌ها برای انتخاب رشته‌های فنی‌و‌حرفه‌ای در مدارس کشور می‌گوید: بسیاری از اتباع افغان به صورت غیرقانونی و قاچاق وارد ایران شده‌اند و به‌همین‌دلیل می‌توانند آنها را از کشور اخراج کنند ولی این امر صورت نمی‌گیرد و به موازات اقامتشان، هیچ نهادی حق گرفتن تحصیل و زندگی را از آنها ندارد. حق تحصیل و زندگی از حقوق اولیه مدنی و حقوق بشر است که تحت هیچ شرایطی نمی‌شود آن را از فرد گرفت و ضایع کرد. اتباع افغان زمانی که غیرقانونی وارد کشور می‌شوند به‌عنوان پناهنده شناخته می‌شوند و کنوانسیون حقوق پناهندگان تمام حقوق آنها را پرداخت می‌کند. درواقع می‌توان گفت اتباع افغان در هر زمینه‌ای که با محدودیت مواجه شوند می‌توانند شکایت کنند و محدودکردن آنها برای انتخاب رشته‌ای فنی‌وحرفه‌ای کاملا غیرقانونی است.

با پرداخت شهریه می‌توانند در هر رشته‌ای شرکت کنند

سیدعلی خرم، استاد حقوق بین‌الملل و سفیر اسبق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل، نیز دراین‌باره می‌گوید: اتباع خارجی می‌توانند تحصیل کنند و همچنین با گرفتن پذیرش وارد دانشگاه‌ها شوند اما ممکن است هزینه شهریه چند برابر باشد. اتباع افغانی نیز اگر شرایط ورود به رشته‌ای را داشته باشند، می‌توانند از شهریه دولتی استفاده کنند ولی شهریه بیشتر خواهد بود. درباره محدودیت اتباع افغان نیز به تعدادی از رشته‌ها سوبسید تعلق گرفته و اولویت با اتباع داخلی است اما به این معنا نیست که اتباع خارجی نمی‌توانند در آن رشته‌ها تحصیل کنند بلکه با پرداخت شهریه و به صورت آزاد می‌توانند در هر رشته‌ای تحصیل کنند.

قانون کار درباره اتباع خارجی چه می‌گوید؟ 

طبق قانون اشتغال اتباع بیگانه در ایران، اتباع بیگانه نمی‌توانند در ایران مشغول کار شوند مگر آنکه دارای روادید ورود با حق کار مشخص بوده و مطابق قوانین و آیین‌نامه‌های مربوطه، پروانه کار دریافت کرده باشند؛ البته اگر در خدمت مأموریت‌های دیپلماتیک و کنسولی و از کارکنان و کارشناسان سازمان ملل متحد و سازمان‌های وابسته به آن و خبرنگاران خبرگزاری‌ها و مطبوعات خارجی باشند، شامل این قاعده نمی‌شوند، علاوه‌براین طبق همین قانون وزارت کار و امور اجتماعی با رعایت شرایط ذیل درباره صدور روادید با حق کار مشخص برای اتباع بیگانه موافقت و پروانه کار صادر خواهد کرد: الف ـ مطابق اطلاعات موجود در وزارت کار و امور اجتماعی در میان اتباع ایرانی آماده‌به‌کار، افراد داوطلب واجد تحصیلات و تخصص مشابه وجود نداشته باشد. 

ب ـ تبعه بیگانه، دارای اطلاعات و تخصص کافی برای اشتغال به کار مورد نظر باشد. ج ـ از تخصص تبعه بیگانه برای آموزش و جایگزینی بعدی افراد ایرانی استفاده شود؛ البته احراز شرایط مندرج در این ماده با هیئت فنی اشتغال است و ضوابط مربوط به تعداد اعضا و شرایط انتخاب آنها و نحوه تشکیل جلسات هیئت، به موجب آیین‌نامه‌ای خواهد بود که با پیشنهاد وزارت کار و امور اجتماعی به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

منبع: روزنامه وقایع اتفاقیه
انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۶:۵۸ ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
خیلی جای تاسف داره زندگی تو ایران ،کلی باید درس بخونی اونم با شهریه دانشگاه و فلان که چی ،تهش نمیزارن کار کنی،درستونو بخونید ولی کارشناسی ارشد حتما برید خارج دیگه هم بر نگردید!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۵۲ ۰۳ شهريور ۱۴۰۱
سلام من یه افغانی هستم میخاستم رشته هوافضا بخونم اما دیدم اصلا چه ارزش که بخونم هیچ دانشگاه در ایران قبول نمیکنه در این رشته تحصیل کنم ایا ما انسان نیستیم خودم در ایران به دنیا اومدم بابام در ایران به دنیا اومده چهل ساله در ایران پدرم زندگی میکنه اخه در رشته نمی توان تحصیل کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۰۳ مرداد ۱۴۰۱
باسلام واقعا جای تاسف است که مهاجری بعد ۴۰ سال هنوز از خیلی رشته های فنی محروم باشد بخاطر سیاست‌های رئیسی و غیره
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۹:۵۷ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
سلام.به هرحال هرکشوری قوانین خودش رادارد.وایران هم اجازه ورودبه رشته های بزرگ وحساس به مهاجرین راارائه نمی کند.عزیزان ودانشمندان وپژوهشگران مهاجردرسرتاسرجهان فعالیت دارند.واگردوستانی که مایل به ادامه تحصیل ورشددرزمینه رشته های حساس وبزرگ رادارند.فقط وفقط مهاجرت کردن ازایران به کشورهای اروپایی ویاآسیای دورمی باشد.اگرچه سخت هست اماارزش اتلاف شدن عمرانسان درپی بدست آوردن علم رادارد
Iran (Islamic Republic of)
بنی آدم اعضای یکدیگرند
۱۰:۵۲ ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
آیا به عنوان اتباع میتونم روانشناس یا وکیل بشم ؟ لطفاً راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
نه درایران هرگز همچین شغلهایی دردسترس مهاجرین نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۰۵ خرداد ۱۴۰۱
عمر من که اینجا تلف شد رفت پی کارش
Iran (Islamic Republic of)
....
۱۵:۱۸ ۱۴ اسفند ۱۴۰۰
سلام آیا اتبا میتوانند بعد از قبول شدن در کنکور پزشکی دانشگاه دولتی بدون شهریه درس بخوانند؟بعد از اتمام درسشان مدرک پزشکی بهشون تعلق میگیره؟ومی توانند به عنوان پزشک کار کنند؟
Iran (Islamic Republic of)
محمود دعوتی
۱۲:۰۸ ۲۷ آذر ۱۴۰۰
سلام من امسال کلاس نهم رو تموم کردم ومعدل بهترین دانش آموز مدرسه رو گرفتم در نظر دارم تا رشته علوم تجربی بخونم آیا در این رشته تبعیض قائل میشن یا راهت میتونم درس بخونم توی چندین مسابقه منطقه ای هم جز نفرات برتر بودم و به مراحل استانی هم رسیم امکان داره راهنمایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
امکان رشد وترقی درایران برای افغانهاتقریباصفردرصدهست.مهاجرت تنهاراه نجات است.
Iran (Islamic Republic of)
اِدا
۱۸:۱۲ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
سلام من یک دختر افغان هستم الان هم کلاس هفتم میخوام در آینده یه پلیس بشم ولی از وقتی که فهمیدم محدودیت هایی برای افغان ها است دیگه زیاد شوق در س خوندن ندارم ولی یه سوال دارم آیا یه دختر افغان میتونه تو دانشگاه علوم انتظامی ثبت نام کنه یا اینکه اونم محدودیت داره؟
اگه محدودیت داره الکی درس نخنونم برم پی کارم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۲۲ ۰۸ آذر ۱۴۰۰
چرا این همه تبعیض قائل می شید ؟ درسته که اتباع هستند اما بحث فقط به اجازه تحصیل نیست . تحصیل و درس خوندی که آخرش هیچ کاری به آدم ندن به چه دردی می خوره ؟
آخر مجبور می شن برن کار های ساده رو انجام بدن .
این همه نخبه از اتباع خارجی هست . چرا کسی به داد شون نمی‌رسه ؟

دانش آموزان اتباع اصلا دیده نمی شن . کشور های دیگه ، بورسیه می کنن . خدمات می دن . بها می دن .

اما اتباع داخل ایران مجبورن با کلی خواهش و التماس به خانواده هاشون ، فقط تا مقاطع راهنمایی یا فوقش تا دبیرستان بخونن .

چون با درس خوندن به جایی نمی رسن . خیلی از این افراد واقعا به خاطر هیچ و پوچ استعداد هاشمن نابود شده .

لطفا مسؤلین به فکر اون بندگان خدا هم باشند . درسته از شهروندان ایرانی نیستن ، اما انسان که هستن .
آدم وقتی شرایط سخت اونا رو می بینه ، واقعا گریه می کنه ..
Iran (Islamic Republic of)
فرشته مرسلی
۱۵:۱۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹
واقعا گناه دارند چرا یه همچین کاری میکنید افغانی ها مگه ادم نیستن ما فقد فکر میکنیم ک خودمون ادم حسابی هستیم نمیدونم چی بگم ولی ظلم نکنیم
Iran (Islamic Republic of)
سید علیرضا حسینی
۱۵:۵۹ ۱۰ بهمن ۱۳۹۹
سلام درود
مطالب فوق رو مطالعه کردم
اما چیزی که مسئله داره اینجاست که در نظام کاری دولتی یا خاص و سیاسی ایران اتباع به هیچ عنوان نمیتواند استخدام شود(اتباع افغان) چه در صورت داشتن مدارک کامل و چه بدون مدارک!
دلیلی که شما بیان کردین در مورد بازار کار اصلا توجیه قابل قبولی نیست!
محدودیت های تحصیلی در ایران برای اتباع اففانی خیلی بیشتر از اون چیزیه که اینجا بیان شده !
اما خدا خیر بده مقام رهبری رو امسال با دستوری که دادن خیلی از همشهری های ما تونستن مشغول تحصیل بشن!
Iran (Islamic Republic of)
مانلی
۰۱:۳۴ ۰۹ آذر ۱۳۹۹
ایامن می تونم رشته پلیسی را انتخاب کنم؟؟
Iran (Islamic Republic of)
احمدرضا
۱۴:۴۵ ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
سلام آیا اتباع افغان می تواند مکانیک خودرو برود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۰۲ خرداد ۱۳۹۹
من خودم یک ایرانیم اما
درست نیست که ما بین بقیه مردم جهان تبعیض قائل بشیم ... وقتی به کشورمون مردم پناه میارن ... بهتر نیست این تبعیضو کنار بزاریم ؟
ما همه انسانیم ...
این کار ما با نژادپرستی ک در آمریکا هست ... هیچ فرقی نداره .
Sweden
مریم
۲۳:۵۴ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
به نظر من این محدودیت ها درست نیست. باید فرصت تحصیل و کار برای تمام اتباع دیگر کشورها که به خاطر جنگ و مشکلات مختلف به کشور ما آمده اند فراهم باشد. همه ما انسان هستیم و همه می تونیم در کنار هم رشد کنیم. تازه شاید این باعث بشه که وقتی در آینده جنگ در افغانستان به امید خدا تمام شد این افراد با تحصیلات خوب به کشور خودشان باز گردند و آن جا را بسازند و آباد کنند. که خیلی هم اتفاق خوبیه.
Iran (Islamic Republic of)
هادی رضایی
۲۱:۵۰ ۱۷ بهمن ۱۳۹۸
سلام من دوازدهم رشته انسانی هستم و برای کنکور ثبت نام کردم آیا میتوانم دبیری بروم؟
Iran (Islamic Republic of)
من رشتم انسانیه سال یازدهمم نمیشه بعدازکنکور دبیری بزنم
۱۹:۵۹ ۰۱ آبان ۱۳۹۸
من یازدهمم میخوام بعد کنکور دبیری بزنم یعنی نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
طاهره
۱۱:۳۰ ۰۱ آبان ۱۳۹۸
من یه افغانستانی هستم دلم میخواد معلم بشم. الان بخوام بخونم میتونم ب هدفی ک میخوام برسم یان؟
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۲۲:۳۰ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
سلام خیر نمیتوانید چون اتباع نمیتوانن ازمون استخدامی بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۰۵ مرداد ۱۳۹۸
یک رشته درست نمی توانند برود
Iran (Islamic Republic of)
الناز
۲۱:۴۳ ۲۸ تير ۱۳۹۸
امیدوارم این همه تلاشی ک برای حسابداری میکنم
بی جهت نباشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۲۴ تير ۱۳۹۸
سلام
ایا اتباع میتونن وارد رشته گرافیک بشن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۲۲ تير ۱۳۹۸
سلام می خواستم ببینم اگه ما ها بخواهیم برویم رشته ادبیات ایا در این رشته به ما شغل می دهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۲۲ تير ۱۳۹۸
سلام ببخشید من می خواستم بروم رشته فنی حرفه ای من می توانم که در این رشته سبت نام کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
ما به اندازه هر روز وهر دقیقه ای که اینجا هستیم داریم پول میدیم ولی باز شما به ما نه اجازه کار میدین نه مدرک چه فرقی بین ما وشما هست ؟ مگه ما انسان نیستیم؟ دانش اموزان ودانشجویان افغان واقعا نا امید شدن این خیلی ناعادلانست
Iran (Islamic Republic of)
هانیه رضایی
۱۱:۰۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
یه جوری میگین حفظ شغلی همین الانشم ما تو ایران خیلی محدودیت داریم از چیزای کوچیک گرفته مثل ندادن یه سیم کارت ب اتباع تا محدودیت های درسی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۲۷ آذر ۱۳۹۷
سلام،وقت بخیر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۲۷ آذر ۱۳۹۷
سلام،وقت بخیر.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۰:۴۸ ۱۷ مرداد ۱۳۹۷
واقعا خیلی خنده داره.
جلوگیری از اتباع در بعضی رشته برای به خطر قرار نگرفتن موقعیت شغلی ایرانی ها؟؟؟
به جز شغل های کارگری ساده تمامی شغل ها برای اتباع افغان ممنوع هست . دیگه جلوگیری چه معنی ای داره این وسط؟
Iran (Islamic Republic of)
امیر محمدی
۰۹:۴۸ ۱۰ مرداد ۱۳۹۷
تا آخر دنیا همین جوری نمی مونه ما هم پیشرفت میکنیم و زمانی هم شما به کمک نیاز دارین اونوقت متوجه میشین که این کار های شما چه تاثیر هایی میزاره
Sweden
مریم
۲۳:۵۴ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
لطفا اینقدر تلخ نباش.
Iran (Islamic Republic of)
عرفان
۱۲:۳۰ ۰۸ مرداد ۱۳۹۷
خدارو خوش نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۶ ۳۱ تير ۱۳۹۷
اتباع افغان به کشور خودشون برگردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
باشه اونا میرن....شمادستورراصادرکنیدفرمانده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۵۲ ۳۰ خرداد ۱۳۹۷
به نظرم باید ثبت نام به درستی انجام شود زیرا اگر مهاجرین دارای علم و فن شوند می توانند در کشورشان بازگردند و با دانش یا حرفه ای که آموخته اند زمینه ساز آبادانی کشورشان شوند.
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۸:۲۸ ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
ما هم مثل ایرانیا زندگی میکنیم ما می‌توانستیم تو افغانستان درس بخونیم اما به دلایل جنگ داخلی نشد ما هم مثل شما هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
سلام من یه افغانم میتونم رشته صنایع دستی بخونم تودانشگاه تهران یان؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۵ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
سلام من یه افغانم میتونم رشته صنایع دستی بخونم تودانشگاه تهران یان؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
چرا نمیزارید که افغان ها در رشته ی فنی حرفه ای ثبت نام کنند
مگه ما ادم نیستیم

اینا میگن به افغانی ها اگه این رشته را بدیم جوانای خودما بیکار میمونند
نه ما اونقدر جارا نمیگیریم
Iran (Islamic Republic of)
سید محمد حسینی
۰۸:۵۴ ۲۹ دی ۱۳۹۶
ای کاش میشد رشته ای که مد نظرمون هست رو انتخاب کنیم:-(
Iran (Islamic Republic of)
سید محمد حسینی
۰۸:۵۴ ۲۹ دی ۱۳۹۶
ای کاش میشد رشته ای که مد نظرمون هست رو انتخاب کنیم:-(
Iran (Islamic Republic of)
mahdi
۱۳:۵۸ ۲۵ دی ۱۳۹۶
سلام آیا دانش اموزان اتباع افغانستان میتوانند در رشته سخت افزار وارد دانش گاه بشوند لطفا سریع حواب بدین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۱۵ آذر ۱۳۹۶
وای من میخوام برم فن حرفه ای کامپیوتر نمیخوام بخونم
Finland
Babak
۱۹:۰۶ ۱۲ آذر ۱۳۹۶
اصلا منصفانه نیست
چرا ما حق نداریم بریم رشته فنی حرفه ای
اصلا حق تلفیه مگه ما چه ضرری می رسونیم
هنرای ما حیف میشه
Iran (Islamic Republic of)
سونیتا
۱۰:۰۵ ۱۰ آذر ۱۳۹۶
وقت بخیر یه سوالی داشتم من مقیم ایرانم مدرک پیش دانشگاهی رو ترم شهریور 96 گرفتم رشته علوم انسانیم میخواستم بدونم اگر حقوق بخونم میتونم تو ایران مشغول به کار بشم یا این که اتباع افغانی نمیتونن ممنون میشم پاسخ بدین
Bangladesh
ناشناس
۱۰:۳۴ ۰۹ آبان ۱۳۹۶
امسال دخترم را برای سال دهم در در رشته ریاضی ثبت نام کردم. بعداز اول مهر مشخص شد در این کلاس 30 نفره فقط 9 نفر ایرانی هستن
Iran (Islamic Republic of)
مقبوله
۱۰:۱۵ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
من یک افغان هستم میخواهم تحصیلات خود را در ایران ادامه بدهم آیا امکان دارد .
Iran (Islamic Republic of)
مجاهد
۰۹:۳۸ ۲۸ مهر ۱۳۹۶
من با اینکه افغانی هستم توانسته ام در رشته مکانیک فنی حرفه ای ثبت نام کنم و الان هم یک ماه است که دارم بدون هیچ مشکلی تحصیل میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۱۶ دی ۱۳۹۶
چطوری؟
Iran (Islamic Republic of)
مجاهد
۰۹:۳۸ ۲۸ مهر ۱۳۹۶
من با اینکه افغانی هستم توانسته ام در رشته مکانیک فنی حرفه ای ثبت نام کنم و الان هم یک ماه است که دارم بدون هیچ مشکلی تحصیل میکنم
Canada
بهزاد
۲۱:۲۳ ۲۳ شهريور ۱۳۹۶
اصلا نامردیه که نمیشه رفت تو رشته های فنی وکادانش اونایی که رشته های دبیرستانی مثل تجربی یا علوم انسانی رونمی يارن مجبور هستن همین اشپزی یا خیاطی رو بخونن که اصلا منصفانه نیست
Canada
بهزاد
۲۱:۲۳ ۲۳ شهريور ۱۳۹۶
اصلا نامردیه که نمیشه رفت تو رشته های فنی وکادانش اونایی که رشته های دبیرستانی مثل تجربی یا علوم انسانی رونمی يارن مجبور هستن همین اشپزی یا خیاطی رو بخونن که اصلا منصفانه نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۲۳ شهريور ۱۳۹۶
واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۱۳ شهريور ۱۳۹۶
همین طوری بازار کار را از ما گرفتن
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۰۰:۲۷ ۱۴ مرداد ۱۳۹۷
اول برو تحقیق کن ببین هر کدوم از شهر ها که کمترین میزان کار رو دارند و ملت بیکار موندن بدون اتباع یا تعداد انگشت شماره در ضمن بی عرضگی خودتو ننداز گردن دیگران مگه ایرانیا تو خارج از ایران کار میکنن کسی گیر میده یا دولتی قبول میشن شهریه میگیره شما تو شرایطش نیستی چیزی نگو لابد خدا دیده بنده ناسپاسی هستی اینجوره
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۵۹ ۰۹ مرداد ۱۳۹۶
آخه تاچه حد تبعیض فقط چهره پردازی وقالیبافی یعنی چه خیلی نامرديه که اتباع این دو رشته رو داشته باشن فقط وفقط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۰۴ مرداد ۱۳۹۶
چرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۰۲ مرداد ۱۳۹۶
سلام. یه جوری میگن حفظ موقعیت شغلی انگار خیلی هم کار هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۱۶ دی ۱۳۹۶
افزایش حقوقها کمک بزرگی به زندگی معیشتی میکنه