رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: صنعت گردشگری ابزاری کارآمد در دیپلماسی عمومی و پل ارتباطی میان ملت ها و اقوام است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛سلطانی فر در نخستین اجلاس وزیران گردشگری مجمع گفت گوی همکاری آسیا (ACD ) گفت: با گسترش تعامل، همزیستی مسالمت آمیز صلح و آرامش برای دنیای امروز به ارمغان می آید.

وی اظهارکرد: ما امروز به عنوان اعضای خانواده بزرگ گردشگری کشورهای آسیایی، پس از گذشت 15 سال از شکل گیری 'مجمع گفت وگوی همکاری آسیا' در تبریز گرد هم آمده ایم تا با پیشگامی جمهوری اسلامی ایران فصل جدیدی را در حیات این مجمع رقم بزنیم.

معاون رئیس جمهوری افزود: این فصل جدید چیزی نیست جز پایه گذاری و آغاز به کار اجلاس وزیران گردشگری (ACD) که برای اولین بار در طول دوران فعالیت این مجمع شکل گرفته است.

سلطانی فر ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران افتخار دارد پیش از این پیشگام حوزه فرهنگی مجمع گفت وگوی همکاری آسیایی بوده و با تاسیس مرکزی در تهران، کمک شایانی به توسعه همکاری های فرهنگی و تعمیق تفاهم، همگرایی و همبستگی میان ملت های آسیا می کند.

وی خاطرنشان کرد: در دنیای امروزی صنعت گردشگری یکی از مهم ترین و رو به رشد ترین صنایع به شمار می رود که با برخورداری از ماهیتی چند بعدی می تواند درآمدزایی، سودآوری اقتصادی، توزیع عادلانه ثروت و اشتغال آفرینی قابل توجهی را در جوامع میزبان و مقاصد گردشگری به همراه داشته باشد و اختصاص 10 درصد از تولید ناخالص جهانی و یک شغل از هر 11 شغل جهان به این صنعت به خوبی مبین این مطلب است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: صنعت گردشگری قادر است به عنوان ابزاری کارآمد در دیپلماسی عمومی و پل ارتباطی میان ملت ها و اقوام گوناگون عمل کند و با ایجاد و گسترش تعامل، همزیستی مسالمت آمیز و درک متقابل فرهنگی در پهنه گیتی صلح، ثبات و آرامش را برای دنیای امروزی که بشدت از افراطی گری و خشونت رنج می برد، به ارمغان آورد.

سلطانی فر گفت: این حقایق درخصوص نقش و اهمیت اجتناب ناپذیر صنعت گردشگری و قرار گرفتن این صنعت به عنوان یکی از اولویت های 6 گانه 'مجمع گفت وگوی همکاری آسیایی' از یک سو و عدم اختصاص یک ساختار و بخش مشخص به امر گردشگری در این مجمع از سوی دیگر، لزوم ایجاد یک ساز و کار مناسب جهت تمرکز ویژه بر توسعه همکاری های گردشگری میان کشورهای آسیایی را دو چندان کرده است.

وی خاطرنشان کرد: ضرورت و اهمیت این امر، جمهوری اسلامی ایران و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را بر آن داشت تا به عنوان یک اقدام ابتکاری به بنیان گذاری 'اجلاس وزیران گردشگری ACD' و میزبانی اولین دوره آن مبادرت کند.

سلطانی فر ادامه داد: مجمع گفت وگوی همکاری آسیا از بدو شکل گیری تاکنون به عنوان مجال و محفلی برای گفت وگوی سازنده میان اعضا در جهت توسعه همکاری ها در سطح این قاره کهن عمل کرده و در این مسیر دستاوردها و پیشرفت های خوبی را به خود دیده است.

وی افزایش تعداد اعضا از 18 کشور در سال تاسیس (2002) به 34 کشور ، تعیین و معرفی20 پروژه و محور همکاری میان کشورهای منطقه در قالب 6 اولویت اصلی در حوزه ارتباطات، آموزش و توسعه منابع انسانی؛ علوم و فناوری؛ امنیت آب، انرژی و غذا؛ و توسعه پایدار، ایجاد احساس هویت مشترک آسیایی بین کشورهای عضو مجمع را از جمله عملکردهای این مجمع اعلام کرد.

به گفته سلطانی فر برگزاری 14 نشست وزارتی در سطح وزیران امور خارجه کشورهای عضو مجمع، برگزاری نشست های تخصصی مهم و اثربخشی نظیر نشست همکاری های علمیACD، کنفرانس تجارت ACD، نشست پارک صنعتیACD و سمینار گردشگری ACD از جمله دستاوردهای مجمع است.

وی با بیان اینکه اطمینان دارم کارشناسان ارشد گردشگری کشورهای عضو در نشست روز گذشته خود با بحث و تبادل نظر دقیق درباره مسائل و موضوعات کلیدی مربوط به توسعه همکاری های گردشگری در سطح منطقه آسیا از جمله چشم انداز آینده گردشگری دست پیدا می کنند، افزود: راهکارهای برنامه ریزی و مدیریت اثربخش گردشگری منجر به نقش گردشگری در توانمندسازی جوامع محلی، چالشهای اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی فراروی گردشگری می شود.

سلطانی فر اظهار امیدواری کرد وزیران و رئیسان هیات های گردشگری حاضر در اجلاس با مشارکت جدی و فعالانه در مباحث مربوط به نتایج نشست روز گذشته کارشناسان ارشد و سایر موضوعات مرتبط با توسعه همکاری های گردشگری میان دولت ها و ملت های منطقه آسیا به تصمیم های پربار و ارزنده دست یابند.

اجلاس وزیران گردشگری مجمع گفت وگوی همکاری آسیا روز گذشته در سطح کارشناسی برگزار شد و امروز با حضور وزیران در تبریز ادامه می یابد.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.