اهواز؛

عملکرد سلیقه‌ای سازمان ها در خصوص محاسبه نرخ آب مزارع برنج

سازمان آب و برق و سازمان تأمین اجتماعی در خصوص تعیین نرخ آب و پوشش بیمه‌ای صنایع تبدیلی به صورت سلیقه‌ای برخورد می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، رئیس انجمن برنج خوزستان با بیان اینکه آب‌بهای کشت برنج بسیار گران شده است، گفت: با وجود این که شرایط استحصال آب در تمام حوزه‌ها و اراضی استان یکسان است اما سازمان آب و برق برای هر حوزه یک آب‌بها تعیین کرده است.

محمد سواری اظهار کرد: نرخ آب‌ مزارع برنج بر اساس مصوبه هیأت دولت و با توجه به عملکرد در واحد سطح اراضی محاسبه می‌شود اما اکنون در خوزستان شاهد عملکرد سلیقه‌ای سازمان آب و برق در خصوص محاسبه نرخ آب مزارع برنج هستیم.

وی دیگر مشکلات برنج‌کاران خوزستانی را قطع یارانه بیمه، افزایش نرخ بیمه مزارع برنج توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی، عدم پرداخت خسارات سال گذشته از سوی این صندوق، برخورد سلیقه‌ای سازمان تأمین اجتماعی در خصوص پوشش بیمه‌ای صنایع تبدیلی برنج و کارکنان شالیکوبی، آزاد شدن واردات برنج در کشور همزمان با برداشت برنج در استان و عدم فرهنگسازی برای مصرف تولیدات برنج خوزستان دانست.

سواری با اشاره به آخرین وضعیت کشت برنج در سال جاری میزان برداشت برنج را بیش 240 هزار تن تخمین زد و گفت: سازمان آب و برق و سازمان تأمین اجتماعی در خصوص تعیین نرخ آب و پوشش بیمه‌ای صنایع تبدیلی به صورت سلیقه‌ای برخورد می‌کنند.

وی با اشاره به کاهش میزان کشت برنج در سنوات اخیر عنوان کرد: امسال با حدود 10 درصد افزایش سطح زیر کشت، 60 هزار هکتار از اراضی خوزستان به زیر کشت برنج رفت و اراضی جدیدی در حوزه کرخه و پیرامون سد کوثر و پل کرخه نور کشت شد.

رییس انجمن برنج خوزستان با انتقاد از قطع یارانه بیمه مزارع برنج خاطرنشان کرد: دیگر به استان خوزستان یارانه بیمه مزارع برنج تعلق نمی‌گیرد و می‌گویند که خوزستان جزو آندسته از استان‌های کشور است که نباید برنج‌کاری کند و متأسفانه امسال کاهش عمل به تعهدات و نرخ بالای پوشش بیمه‌ای صندوق بیمه محصولات کشاورزی باعث شد تا کشاورزان استقبالی از پوشش بیمه اراضی خود نکنند.

سواری با اشاره به ارتباط تنگاتنگ برنج‌کاران با صنایع تبدیلی و کارخانه‌های شالیکوبی عنوان کرد: سازمان تأمین اجتماعی برخورد سلیقه‌ای با پوشش بیمه‌ای کارکنان و پرسنل صنایع تبدیلی برنج و کارخانه‌های شالیکوبی دارد، در حالی‌که پوشش بیمه‌ای این صنایع در سایر استان‌ها مانند پوشش بیمه‌ای برنج‌کاران بوده و انجام می‌شود اما در خوزستان یا به پرسنل صنایع تبدیلی و کارخانه‌های شالیکوبی بیمه‌ای تعلق نمی‌گیرد و یا با نرخ 30 درصدی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

وی با بیان این‌که قیمت خرید تضمینی برنج بسیار پایین‌تر از قیمت تمام شده آن است، گفت: با توجه به افزایش قیمت نهاده‌ها از قبیل کود، سم و نرخ آب، قیمت تمام شده تولید برنج بسیار بیشتر از نرخ خرید تضمینی است و به این دلیل، برنج‌کاران از خرید تضمینی استقبال نمی‌کنند.

سواری با اشاره به استفاده بسیار کم از سموم مدرن توسط برنج‌کاران خوزستانی اظهار کرد: این امر به منظور جلوگیری از آسیب دیدن به سلامت مصرف‌کنندگان انجام می‌شود و خوزستان دارای پتانسیل بسیار بالایی در خصوص کشت برنج است و محصول برنج در زمین‌هایی کشت می‌شود که فاقد قابلیت کشت محصولات دیگر هستند و معتقدیم منابع آبی استان پاسخگوی توسعه کشت این محصول هستند.

وی با تأکید بر اصلاح نگاه مسئولین ارشد خوزستان نسبت به کشت برنج تصریح کرد: با همه این شرایط و مشکلات، استان قطب سوم برنج در سطح کشور است و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و تاکید بر تولید داخلی، با اصلاح دید مسئولین استان نسبت به کشت برنج، اشتغالزایی و کاهش وابستگی واردات برنج حاصل خواهد شد.

رئیس انجمن برنج خوزستان خاطرنشان کرد: دولت در زمان برداشت برنج در استان‌های مازندران و گیلان واردات این محصول در کشور را ممنوع می‌کند اما همزمان با برداشت برنج در خوزستان در اواخر مهرماه و اوایل آبان‌ماه واردات برنج را آزاد می‌کند. مسئولان استان، رسانه‌ها و صدا و سیما باید مردم را به سوی مصرف برنج داخلی سوق دهند زیرا تاکنون در این زمینه فرهنگ‌سازی نشده و این امر نشانگر ضعف‌های کار مسئولان است.

سواری عنوان کرد: ان‌شاءالله و در صورت عدم افزایش شرجی هوا در زمان دانه‌بندی، میانگین برداشت برنج در هر هکتار بیش از 4 تن و مجموع برداشت برنج در سطح استان بیش از 240 هزار تن خواهد بود.

انتهاي پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.