اهواز؛

لزوم کاهش فقر در سلامت

خوزستان به عنوان استانی که در سلامت دچار چالش بود همزمان با خیلی از استان هایی که وضع بهتری داشتند اقدام به اجرای طرح تحول نظام سلامت کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، اسماعیل ایدنی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز شامگاه دوشنبه در حاشیه نمایشگاه هفته دولت در جمع خبرنگاران گفت: خدمات دهی به بیماران داخلی در اولویت است و بحث بیماران خارجی را در اولویت سوم تا چهارم قرار داده ایم.

اسماعیل ایدنی اظهار کرد: برای بررسی ضرورت اجرای طرح تحول نظام سلامت باید به شرایط حوزه سلامت در ابتدای شروع کار دولت تدبیر و امید برگشت. آن زمان معضلات اساسی در حوزه سلامت وجود داشت و مردم را در بخش بهداشت هم با مشکل مواجه کرده بود.

وی افزود: اولین شاخصی که تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت مردم را رنج می داد و باعث تدوین این طرح شد این بود که بیماران بیش از ۶۰ درصد هزینه های درمان را از جیب خود پرداخت می کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: متأسفانه قبل از اجرای طرح بازار آشفته ای در تهیه و توزیع ملزومات پزشکی وجود داشت و محصولات فوق با قیمت چهار برابر در دسترس بیماران قرار می گرفت.

ایدنی عنوان کرد: میزان پرداخت از جیب، حفاظت از مردم در برابر بیماری های صعب العلاج و همچنین عدالت در دسترسی به خدمات سلامت هر سه بخش مربوط به رعایت عدالت در سلامت هستند.

وی بیان کرد: با وجود کمبودهای موجود در تعداد پزشک، متخصص و پرستار ولی باز توزیع همین تعداد کمتر از حد استاندارد نیز عادلانه نبوده است. مردم مناطق محروم از امکانات کمی برخوردار بودند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: حتی درون یک شهر هم اگر خدمات به صورت عام به مردم ارائه می شد، افراد با دانش بالاتر امکان دسترسی بیشتری به دریافت خدمات داشتند.

ایدنی با اشاره به اینکه سمت و سوی طرح تحول نظام سلامت در راستای اهداف کلی نظام است و تمامی ارکان این نظام را در حمایت طلبی از امر سلامت فعال کرده، تأکید کرد: باید فقر در سلامت را کاهش دهیم.

وی عنوان کرد: خوزستان به عنوان استانی که در سلامت دچار چالش بود همزمان با خیلی از استان هایی که وضع بهتری داشتند اقدام به اجرای طرح تحول نظام سلامت کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز اضافه کرد: قضاوت ها زمانی عادلانه است که همه استان ها از یک نقطه هم تراز شروع کرده باشند ولی خوزستان زمان شروع طرح تحول استان ماقبل آخر بود.

ایدنی یادآور شد: خوزستان هنگام شروع طرح تحول بیش از سه هزار و ۵۰۰ تخت بیمارستان کمبود داشت و پوشش تیم های سلامت این استان ۵۵ درصد بود. آن هنگام با آشفته بازار تهیه ملزومات پزشکی و استقرار بیش از ۱۰ کالای طب در اطراف بیمارستان های امام و گلستان روبرو بودیم.

وی اظهار کرد: تهیه ملزومات پزشکی توسط خود بیمار یکی از معضلات اساسی قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت بود ولی خوشبختانه بعد از اجرای این طرح قیمت ملزومات پزشکی به ۴۰ درصد قبل از طرح رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: قبل از اجرای طرح، در این دانشگاه ۴۰ میلیارد تومان به فروشندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی بدهکار بودیم و پرسنل نیز بین ۹ تا ۱۲ ماه از اضافه کاری خود را دریافت نکردند. خوشبختانه بعد از اجرای طرح همه بدهی ها صفر شد.

ایدنی با اشاره به اینکه در اجرای طرح تحول نظام سلامت بخش درمان، بهداشت و آموزش مدنظر بود، تصریح کرد: تا قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت در پرداختی از جیب مردم واقعا دچار چالش بودیم و کشور ایران جزو خطوط قرمز بود. مردم تنها در کشورهای اندکی میزان پرداختی از جیب بالای ۵۰ درصد داشتند.

وی افزود: پرداخت از جیب مردم قبلا ۳۷ درصد بود ولی اکنون این پرداختی به ۶ درصد رسیده است. در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر نیز میزان پرداختی از جیب مردم تنها سه درصد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: در حال حاضر میانگین پرداخت از جیب مردم در خوزستان ۴.۷۵ درصد است.

ایدنی عنوان کرد: زایمان سزارین درخوزستان به طور میانگین بالای ۵۴ درصد بود ولی با اعمال سیاست های تشویقی مانند رایگان شدن زایمان طبیعی در بیمارستان های دولتی این درصد را کاهش دادیم.

وی خبر داد: بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت در خوزستان، بیش از ۵۰ درصد فضای بستری را بهبود دادیم ولی به دلیل کمبود ذخیره تخت بیمارستانی در این استان فعلا بیشتر از این امکان بهبود وجود ندارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: در بیمارستان شفا به ویژه در سال ۹۳ بحث شیمی درمانی را برای بیماران کاملا رایگان اعلام کردیم.

ایدنی در ارتباط با توریست درمانی گفت: خدمات دهی به بیماران داخلی در اولویت است و بحث بیماران خارجی را در اولویت سوم تا چهارم قرار داده ایم.

وی در ارتباط با ساماندهی و حذف زیرمیزی های بخش سلامت و درمان در خوزستان بیان کرد: یک بازار هفت تا ۱۰ هزار میلیارد تومانی قبلا وجود داشت که بیماران پرداخت های خارج از تعرفه را در مطب های پزشکی داشتند. این پرداختی ها امروز به صفر رسیده و اگر گزارشی را دریافت کنم ظرف مدت ۱۰ روز مطب پزشک را پلمپ می کنم.

انتهای پیام/و
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.