باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

شورشیان فارک و زخم 52 ساله‌ای که ترمیم شد+ تصاویر

جنگ 52 ساله بین دولت کلمبیا و شورشیان فارک بیش از 250 هزار کشته بر جای گذاشت.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شبه نظامیان فارک در کلمبیا با اعلام آتش‌بسی قطعی به ۵۲ سال درگیری با نیروهای دولتی پایان دادند. تیمولیون جیمنز، مقام ارشد فارک در گفت‌‌وگو با خبرنگاران گفت: «به همه فرماندهان و اعضای این گروه دستور آتش‌بس قطعی و پایان خصومت‌ها علیه دولت کلمبیا از نیمه‌شب يك‌شنبه 28 اوت(8 شهريور )صادر شده است.»

این آتش‌بس به جنگ 52ساله میان دولت کلمبیا و گروه موسوم به نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) پایان می‌دهد. صدها هزار کلمبیایی از سال 1964 در این جنگ داخلی کشته شده‌اند. این جنگ آخرین جنگ داخلی مسلحانه عمده در آمریکای لاتین بود.

شورشیان فارک و زخم 52 ساله‌ای که ترمیم شد + تصاویر

خوآن مانوئل سانتوز، رئیس‌جمهور کلمبیا در پیامی در شبکه توئیتر خود روز جمعه نوشت: «پایان درگیری فرا رسیده است.»

او این پیام را بعد از امضای دستوری برای پایان عملیات نظامی علیه فارک اعلام کرد. این اقدام پنج روز بعد از به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح میان طرفین انجام می‌شود که از سال 2012 در هاوانا در جریان بود.

جنگ 52 ساله در کلمبیا بیش از ۲۲۰ هزار کشته بر جای گذاشت.

شورشیان فارک 

فارک با نام کامل نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا، (Fuerzas Armadas Revolucionarias de Colombia) یک سازمان چریکی انقلابی مارکسیست - لنینیستی است که شدیدا پیرو اندیشه مکتب مارک است. دولت کلمبیا این شورشیان را گروهی تروریستی می‌داند.

نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا در دهه ۱۹۶۰ (میلادی) به عنوان «شاخه مسلح» حزب کمونیست کلمبیا تشکیل شد. در دهه ۱۹۸۰ میلادی، با انتشار شواهدی مبنی بر دست‌داشتن این گروه در قاچاق مواد مخدر، فارک رسماً از حزب کمونیست کلمبیا جدا شد، اما به حیات چریکی خود ادامه داد.

شورشیان فارک و زخم 52 ساله‌ای که ترمیم شد + تصاویر

در آخرین اظهارنظر مقام‌های دولت کلمبیا تخمین زدند که سازمان فارک دارای کادری بالغ بر ۸ هزار چریک باشد.

در تاریخ ۳۱ زانویه ۲۰۰۶ یکی از رهبران این گروه با نام یاتی رودریگز در منطقه آلتو دلالینِآ دستگیر شد. گفتنی است در تاریخ ۱ مارس ۲۰۰۸ طی عملیاتی، نیروهای ارتش و پلیس کلمبیایی در داخل خاک اکوادور، ۲۰ چریک این سازمان و از جمله رائول ری‌اس یکی از فرماندهان ارشد این گروه به قتل رسید. به گفته دولت کلمبیا، رائول ری‌اس سخنگو و یکی از مذاکره‌کنندگان ارشد فارک در عرصه بین‌المللی بود.

و سرانجام خوان مانوئل سانتوس، رئیس جمهوری کلمبیا و رودریگو لوندونو، فرمانده گروه فارک با یکدیگر در هاوانا دیدار و بر سر رسیدگی قضایی به جرائم اعضای فارک و جرائم صورت گرفته توسط نیروهای دولتی توافق کردند.

شورشیان فارک و زخم 52 ساله‌ای که ترمیم شد + تصاویر

خوان مانوئل سانتوس، رئیس جمهور کلمبیا از مردم کشورش خواست در همه پرسی روز دوم اکتبر درباره توافق صلح نهایی با شبه نظامیان فارک به «آینده و صلح پاسخ مثبت بدهند». وی در راهپیمایی در بوگوتا، پایتخت کلمبیا که بنیاد همبستگی برای کلمبیا آن را برگزار کرده بود، گفت «به آینده و به صلح پاسخ مثبت بدهیم».

رئیس جمهور کلمبیا همچنین یادآور شد دوشنبه ساعت 12 نیمه شب «آغاز آتش بس دو جانبه قطعی» با گروه موسوم به نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا، فارک است که برای پایان دادن به 52 سال بحران با شبه نظامیان اصلی کشور که در سال 1964 چهار تشکیل شده، درباره آن توافق شده است.

شورشیان فارک و زخم 52 ساله‌ای که ترمیم شد + تصاویر

سانتوس با «پوچ و بیهوده ارزیابی کردن» روریارویی‌ها در کلمبیا افزود «درباره آینده خود همبستگی داشته باشیم زیرا دیگر نمی‌خواهیم قربانی بدهیم، زیرا می‌خواهیم کشوری باشیم که دیگر از زخم‌های جنگ رنج نبریم».

رئیس جمهور کلمبیا در مصاحبه‌ای با روزنامه ال اسپکتادور (El Espectador) گفت معتقد است «پیروزی پاسخ مثبت (به آینده و صلح)، مهر تایید شهروندان برای دولت های بعدی خواهد بود». سانتوس همچنین افزود همه پرسی مشروعیت لازم را به توافقنامه‌هایی که 24 اوت در پایان نزدیک به چهار سال مذاکره با فارک در هاوانا، پایتخت کوبا به دست آمده است، اعطا می‌کند.

شورشیان فارک و زخم 52 ساله‌ای که ترمیم شد + تصاویر

گزارش از حمیدرضا قربانی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۱۴ شهريور ۱۳۹۵
این دنیا فقط جنگه
جنگ بیخودا
اخرشم میریم اون دنیا به خاطر چارتا کاری که ازارمون به کسی نرسیده میچزوننمون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۱۴ شهريور ۱۳۹۵
همه جنگ ها آخرش به همين نتيجه ميرسه فقط حيف آدم هاي غيرنظامي بيگناه كه قرباني ميشن
آخرین اخبار