بیستمین نشست نقد نغمه با بررسی آثار هنری و تصویری «لوریس چکناواریان» از آهنگسازان و رهبران ارکستر سمفونیک کشور بهمن‌‌ماه جاری در فرهنگسرای شفق تهران برگزار می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، بیستمین نشست نقد نغمه با بررسی آثار هنری و تصویری «لوریس چکناواریان» از آهنگسازان و رهبران ارکستر سمفونیک کشور در بهمن‌‌ماه جاری در فرهنگسرای شفق تهران برگزار می‌شود.

به گزارش توانا، لوریس چکناواریان از ارمنی‌های ایرانی و زاده بروجرد است که تحصیلات موسیقی خود را از سال ۱۳۳۲ در هنرستان عالی موسیقی آغاز کرد. مدتی به وین رفت و تا سال ۱۳۴۰ در فرهنگستان موسیقی این شهر به تحصیل آهنگسازی و رهبری ارکستر اشتغال داشت. سپس به ایران بازگشت و ضمن تدریس در هنرستان عالی موسیقی و ترتیب دادن نمایشگاهی از سازهای ملی در انستیتو گوته تهران، تصدی صداخانه ملی هنرهای زیبای کشور را عهده دار شد.

چکناواریان در اواخر سال ۱۳۴۲ رهسپار اتریش شد و در سالزبورگ کار آهنگسازی را ادامه داد. 2 سال بعد به آمریکا رفت و چندین سال در دانشگاه میشیگان به ادامه تحصیل در رشته‌های آهنگسازی و رهبری ارکستر پرداخت. وی در سال ۱۳۴۹ به ایران بازگشت و علاوه بر کنسرت‌هایی با ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر مجلسی و تلویزیونی ملی ایران و ... (به عنوان رهبر میهمان)، آثار متعددی آفرید که اکثر آن‌ها در تالار رودکی اجرا گشت. آثاری همچون اپرای رستم و سهراب، سمفونی عشق و امید و چندین موسیقی فیلم‌ نیز ساخته و پرداخته ذهن و دست‌های خلاق و هنرمندانه او است.

چکناواریان در سال ۱۳۵۱ به رهبری ارکستر اپرای تهران منصوب شد. مدتی از رندگی خود را در ارمنستان سپری کرد و در حال حاضر رهبری ارکستر مجلسی رودکی را عهده‌دار است./ی2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار