توافق مشترک ایران و کوبا برای تولید واکسن مننژیت

رییس انستیتو پاستور ایران با اشاره به ضرورت توسعه چشم گیری محصولات استراتژیکی از توافق مشترک پاستور ایران و کوبا در تولید واکسن مننژیت خبر داد.

مصطفی قانعی رییس انستیتو پاستور ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ضمن تاکید بر  بستر سازی برای توسعه دانش فنی و ساخت محصولات استراتژیکی اظهار کرد: طی سفر یک هفته ای به کوبا، توافق مشترک دو کشور برای تولید چند واکسن حیاتی در ایران شکل گرفت که طبق آن تا یک الی دوهفته آینده با امضای توافقنامه ای بین کوبا وایران ، واکسن مننژیت تا پایان سال جاری وارد چرخه تولید داخلی در کشور می‌شود . 

وی با بیان اینکه واکسن مننژیت در صورت تولید داخلی وارد برنامه واکسیناسیون کشورمان نیز می‌شود، تاکید کرد: در حال حاضر این واکسن در برنامه کشوری واکسیناسیون ایران نیست اما با توجه به ضرورت وجود آن ، طی همکاری مشترکی ، این واکسن با دانش فنی کوبا و سرمایه گذاری انستیتو پاستور ایران ، در کشورمان تولید داخلی می‌شود، توافقی مهم که طبق آن  هیچ یک از طرفین خریدار و یا انتقال دهنده تکنولوژی نیستند بلکه هر کدام براساس آورده شان سود بهره حاصله را از محل فروش محصول تولیدی دریافت می کنند. 

رییس انستیتو پاستور ایران اظهار داشت : توافق اخیر پاستور ایران با کوبا که اینک دانش فنی ساخت واکسن هایی همچون مننژیت را در دست داشته ولی سرمایه و بستر تولید انبوه آن را ندارد، منجر به تداوم و استحکام همکاری های بیشتر و تقویت پایه های رقابتی سالم برای تولید واکسن های باکیفیت و صادرات آن در جهان می‌شود.

وی با بیان اینکه واکسن دوظرفیتی مننژیت که باید بدو تولد تزریق شود، می‌تواند همه کودکان را در مقابل بیماری کشنده و التهابی مصون نگه دارد، تصریح کرد: مننژیت یکی از مهلک ترین بیماریهای شایع بین کودکان زیر 5 سال است که در اغلب موارد با ایجاد التهاب پرده مغز  مشکلات جدی وحتی مرگ را برای آنها به همراه می آورد. 

قانعی با اشاره به ظرفیت انستیتو پاستور در اولین نوبت تولید واکسن دوظرفیتی مننژیت ادامه داد: میزان تولید به تعداد تولد های سالیانه بستگی دارد که فعلا یک و نیم میلیون دوز به عنوان اولین دوره تولید پیش بینی شده ، البته با توجه به اینکه برخی واکسن ها بیش از یک مرحله تزریق دارند ، احتمال تزریق چند دوره ای برای این محصول دور از انتظار نیست که در آن صورت بالغ بر 3 الی 5 میلیون دوز در دوره اول تولیدمی‌شود. 

وی گفت: البته تولید به منزله ورود به بازار دارویی نیست زیرا باید مراحل نهایی کلینیکال و  تاییدیه های نهایی خاصی نیز از سوی سازمان غذا و داروی کشور برای ورود به بازار های دارویی اخذ گردد. 

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار