با توجه به اینکه امروز مردم تمایل چندانی به شعر و ادبیات ندارند، دکلمه می‌تواند نقش بسیاری در ماندگاری اشعار داشته باشد.

امید شهدادی دکلماتور و گوینده رادیو و دوبلاژ در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: از آنجا که امروزه اکثریت مردم تمایل چندانی به شعر و ادبیات ندارند، دکلمه می‌تواند نقش بسیاری در ماندگاری اشعار داشته باشد. مثلا خود من علاقه زیادی به دکلمه های مرحوم شکیبایی دارم و معتقدم بسیاری از مردم «سهراب سپهری» را به واسطه خسرو شکیبایی شناختند. دکلمه‌های او تاثیر بسزایی در معرفی اشعار سپهری به جامعه داشته و خواهد داشت.

او افزود: البته باید به این نکته هم توجه کرد که با وجود همه گیر شدن این موضوع، دکلمه شعر کار هر کسی نیست. عوامل بسیاری چون درست ادا کردن کلمات و تکنیک‌های گویندگی که در چند خط نمی‌توان به آن پرداخت، در رابطه با یک دکلمه نقش دارند. همان اندازه که دکلمه خوب تاثیر زیادی در ماندگاری اشعار دارد؛ دکلمه‌ای که به خوبی انجام نشده می تواند حتی ارزش یک شعر را به شدت پایین بیاورد.

این گوینده در پایان خاطرنشان کرد: به نظر من در حال حاضر هنرمندانی چون «کیکاووس یاکیده» و استاد «ناصر طهماسب» می‌توانند در معرفی شاعران و نجات کتاب‌های خوب از خطر انزوا موثر باشند.



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار